Gå til innhold

Oppgradering, ca 6k, nytt HK, CPU (C2D), RAM, m.m

Anbefalte innlegg

Så er endelig tiden inne for en oppgradering av dataen! Har fått ny jobb, så har endelig anledning til å oppgradere hardwaren :)

Slik ser oppsettet mitt ut per dags dato:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Pentium 4 [email protected]

1GB GeIL Ultra DDR500

Asus P4P800-E Deluxe

HiS X850XT

400GB RAID 0

Audigy 2 Value

Fortron/Source - 400W

Logitech MX518

Logitech X-530

Logitech Media Keyboard

Samsung 913N 19" LCD

Lian-Li PC7B-Scand

NEC DVD-RW ND3550A

Zalman VF700cu, CNPS7700cu og MFC1

Skal beholde alt, bortsett fra CPU, hovedkort, skjermkort og RAM.

Bruksområde: Skal bruke PC'en på omtrent samme vis som idag, 70% av tiden går med til vanlige oppgaver, internett etc. Resten av tiden går med til Oblivion og videoredigering. Ser meg derfor nødt til å skaffe meg 2GB RAM samt dobbelkjerne CPU.

Har da kommet frem til følgende komponenter;

Asus P5W DH Deluxe

Core 2 Duo E6400

2x1024MB Kingston DDR2 667MHz

Jeg har også kjøpt nytt skjermkort på QXL, et ATI X300 PCIe for 125kr.

Vet at dette ikke duger i det hele tatt til spill, men planen er å oppgradere til X1900 Crossfire senere, evnt G80/R600 dersom disse kommer før jul. Så holder meg borte fra spilling frem til da.

Har også tenkt å overklokke, regner med å nå en FSB rundt 333MHz, kjøre 1:1 med RAM og ende opp med CPU på 2.66 GHz.

Asus P5W DH Dlx er vel ikke like bra til overklokking som P965 kortene, men FSB 333MHz bør det vel klare?

Jeg har også lyst til å beholde CPU kjøleren min (Zalman CNPS7700cu), da jeg er ganske fornøyd med den. Lurer på om den vil passe til hovedkortet?

Har etter litt research funnet frem til at det blir billigst å handle varene hos Netshop, da de har alt på lager samtidig som prisen ikke er så aller verst.

post-65834-1159031912_thumb.jpg

Så lurer i bunn og grunn på om det burde være noen grunn til at jeg burde skifte mening ang. denne oppgraderingen. Noen komponenter som fungerer dårlig med hverandre, dårlig kvalitet, andre problemer og ting som bør nevnes?

Må også nevne at jeg har tenkt å selge de komponentene som jeg bytter ut, er vel ikke for optimistisk å regne med å dra inn ca 2000,- på det?

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

CPU: ca 500+frakt

Skjermkort: ca 1000+frakt

RAM: ca 500+frakt

Hovedkortet får jeg vel strengt tatt ikke noe særlig for?

Takker på forhånd for alle svar :)

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne nok kanskje hatt behov for bedre minne ja. Men det er jo blitt så utrolig dyrt i det siste, så jeg lurer på om det vil være verdt de ekstra pengene. Men i.o.m det er 667MHz minne, så bør det vel la seg gjøre å kjøre disse 1:1 med FSB'en? Slik at jeg da får ca 2.66GHz på CPU...

Har også funnet ut at hastigheten på minne har utrolig lite å si på ytelsen, så lenge brikkene ikke er helt bak mål. Får håpe jeg er heldig med IC'ene på brikkene, kanskje det er noen skikkelige overklokkere bare de får nok spenning :devil: . Men tviler sterkt siden de er såpass "billige".

Lenke til kommentar
Jeg har også kjøpt nytt skjermkort på QXL, et ATI X300 PCIe for 125kr.

Damn you :angry:

Så det var du som kjøpte det rett forrann nesen min ?

Skulle kjøpe det ventet bare på et svar fra selger og når jeg fikk det var den alt solgt :realmad:

Ja Ja skulle bare ha det til litt leking og testing av mine OC egenskaper så pytt pytt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...