FuzzFuet Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hei For en stund siden kjøpte vi en Acer 3023WLMi bærbar med XPHomeSP2. Saken er at det er innstalert med FAT32 filsystem og ikke NTFS som hadde vært bedre på alle vis. Tenkte jeg skulle gjøre noe med det, men før jeg rakk det tok HDD i pcen kvelden så den var på service og fikk en ny en (som var 20gb større enn orginalt ) og de skulle innstalere XP igjen, denne gangen var det også med FAT32 Hvorfor innstalerer de med FAT32? Når NTFS har blitt bedre på alle måter om jeg har fortått det riktig. Er det en måte og konvertere fra FAT32 til NTFS? Vet det er mulig og gjøre det fra FAT16 til 32. Eller må jeg innstalere XP på nytt selv for og få NTFS? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 du må nok innstalere XP på nytt igjen da ja.... jeg kan ikke se noen annen grunn enn at de gjør det ut av uvitenhet (hvis en kan kalle det det). NTFS er det beste som er idag av filsystemer til Windows.... Lenke til kommentar
M-J Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 "Convert <stasjonsbokstav> /FS:ntfs " vanskeligere er det ikke fks "Convert C /FS:ntfs " Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 "Convert <stasjonsbokstav> /FS:ntfs " vanskeligere er det ikke fks "Convert C /FS:ntfs " 6923826[/snapback] hvordan skal du få det til å funke når det allerede er innstalert et os på den nevnte harddisk? Lenke til kommentar
M-J Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 det funka hvertfall fint på pcn min! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Heisann, min teori om hvorfor de formaterer til FAT32 er fordi de har et recoveryprogram liggende på en annen partisjon som de bruker til restore. Det recoveryprogrammet er sikkert basert på Linux så derfor har de valgt FAT32 for at det skal gå med mulig på skinner. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Brukes sysprep av OEM builder er default FAT32 på C: partisjon. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 "Convert <stasjonsbokstav> /FS:ntfs " vanskeligere er det ikke fks "Convert C /FS:ntfs " 6923826[/snapback] Får ikke komandoen din til å virke jeg Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 convert c: /fs:ntfs Kolon etter stasjonsbokstav Lenke til kommentar
M-J Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 stmmer sorry my bad Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Som regel følger(ligger) NTFS konv. Icon med på skrivebord. Lenke til kommentar
Heliowin Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hvis denne komandoen ikke virker, da finnes det en annen som skal virke. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Nå sitter jeg på to NTFS partisjoner Takker for hjelpen Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 eeeeeeh. Recovery programmene bassert på Linux? Hvor har du det fra? De recoveryprogrammene jeg har sett som følger med datamaskinen ligner mer på PowerQuest Drive Image og Norton Ghost spør du meg. Ikke noe Linux bassert der i gården. Sist jeg holdt på med de greiene der hadde jeg med Norton Ghost å gjøre. Det var sånn standard Recovery greie fra levrandøren. Og sånn rent bortsett fra det, så støtter Linux fint NTFS, så ser ingen grunn til at han skal ha FAT32 på partisjonene sine. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Aller første gang jeg slo på PCen kom Norton Ghost opp og innstalerte XP, så det er ikke Linux basert på denne PCen. Merkelig at de da bruker FAT32? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Nå sitter jeg på to NTFS partisjoner Takker for hjelpen 6925043[/snapback] Husk å defragmentere diskene nå, opprydding først seff... Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 hvorfor skal ha ta diskopprydning og defragmentering etter at han har skifta filsystem på disken? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 hvorfor skal ha ta diskopprydning og defragmentering etter at han har skifta filsystem på disken? 6926653[/snapback] Enkelt spm, hvorfor ikke? Clusterstørrelsen på HDD kan ha(har) forandret seg og dermed kan disken være defrag. til tusen biter.. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 16% fragmentert, er bare en clean XP innpå PC'en nå så defragmentering går fort:) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 eeeeeeh. Recovery programmene bassert på Linux? Hvor har du det fra? Og sånn rent bortsett fra det, så støtter Linux fint NTFS, så ser ingen grunn til at han skal ha FAT32 på partisjonene sine. Det var ment som "Linux eller et annet ikke-Microsoft-system". Å kalle NTFS-støtten i Linux for "fin" er vel så vidt jeg vet en liten overdrivelse. Hvertfall ikke noe jeg tror HP vil satse penger på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå