Gå til innhold

Ut i trafikken, billigst mulig ?

Ulkesh

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om noen av dere kan skissere opp den billigste måten å komme seg ut i trafikken på lovlig måte, på det billigste kjøretøyet som finnes. Tenker mest på moped, lett motorsykkel eller scooter og ligende.

Legg gjerne med linker til kjøreskoler innen Oslo, og kom med info om hva som kreves for de forskjellige transport-måtene.

Og vennligst ikke kom med argumenter med at "det er ikke penger som er viktig, kun sikkerhet bla bla bla"... Jeg kjører til daglig gaffeltrucker som veier 16-20 tonn, så jeg vet såpass :)

Takker for svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det billigste (og dårligste) er selvsagt moped/50 cc scooter. Engangsavgiften på lett MC er altfor høy til å kunne konkurrere.

6926612[/snapback]

1) Lovlig på motorvei.

Der røyk vel den HeltNils?...

Sats på lett-motorsykkel du Ulkesh...

Endret av Tobinor
Lenke til kommentar

Moped/scooter er desidert billigst, og hvis du har billappen (ser du er født i 1983) så trenger du ingen ekstra opplæring. Ulempen er at den bare har lov til å gå i 45 km/t som kan bli litt irritabelt i lengden. Den er billig å forsikre, bruker lite bensin (2 dl på mila sånn ca) og koster lite å ha i året med tanke på årsavgift (300 og noe). Du kan ikke kjøre på motorvei.

Hvis du ikke har billappen koster det deg 3000 kr å ta klasse M lappen her i Kongsberg hos Erik Wad. Hos vanlige trafikkskoler må du regne med 4000-6000 kr.

MC (lett/mellom/tung) koster mye mer å ha med tanke på avgifter og i innkjøp. Du må regne med over 25-30 000 kr og oppover for en brukbar sykkel og 20 000 kr på opplæringa. Du kan kjøre på motorvei og det er ingen begrensning på hvor fort sykkelen kan gå. Det koster ikke merkbart mer å ta mellom/tung lappen enn lett, men for å ta tung må du være 21 år og for mellomtung må du være 18. Lett er 16 år.

Det finnes andre alternativer som traktor og men har ikke oversikt over prisene der :). Hvis traktoren går over 40 km/t kan du kjøre på motorvei.

Edit: Siden du er født før 31.12.1984 kan du bare stikke innom Statens Vegvesen å få lappen til å kjøre moped pga alder :). Uten opplæring. Koster 295 kr å få utstedt førerkortet.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
En gammel Gråtass har nok mindre enn 34 tommers dekk...  :tease:

6950832[/snapback]

Ikke på bakhjula ....... :cool:

6950865[/snapback]

Kommer helt an på om vi snakker om dekk eller felgdimensjonen.. Vanligvis er det jo felgdimensjonen som oppgis, som i f.eks. 205/50R16, da er felgen 16 tommer.

Men når f.eks. Arctic Trucks skryter av at de bruker 33/35/38 tommers dekk på Hiluxene de bygger om, da er det plutselig ytterdiameteren på dekket som måles... :hmm:

18,4R34 er en nokså vanlig brukt dimensjon på nyere traktorer i 80-100hk-klassen, så da tar jeg det for gitt at en gammel Gråtass har litt mindre dekk/felger enn det. :cool:

Lenke til kommentar

kan si litt om bil, her får du en kjapp innføring i hva det koster i det minste..

bil:

Forsikring: 4000-10000

årsavgift 2500-3200

reprasjoner og service: 3000-25000

bensinpenger 7000-15000

bompenger 1200-3200

Prisene varier på hva slags bil du har og hvor heldig/uheldig du er med vedlikhold og selvsagt hvor mye du kjører..

20k-50k i året for å ha en bil er en sannsynelig pris.

Lappen for en som kun øvelseskjører med skole vil antakeligvis komme på over 20.000kr

Jeg regner med å bruke 30-36k i året med min bil.

Forsikring: 8535

Årsavgift: 2800

service: 10000

Bensinpenger: 11000

Bompenger: 1500

=ca 33.000

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Regnestykket til PC^2004 ser ganske fornuftig ut. Det eneste som kommer i tillegg er eventuell avskrivning på bilen. Kan være alt fra 1000,- i året på en billigbil til 50.000 for en ny.

Men regnestykket har jo også en annen dimensjon. Du slipper å kjøpe månedskort, som fort blir 10.000 i året (mer hvis du jobber eller bor utenfor oslo)

Og man sparer tid. Hvis man sparer 1 time reisevei hver dag, og kan jobbe overtid denne timen, så vil jo hele regnestykket gå i pluss. Eventuelt kan man bruke denne timen til noe annet man har lyst til. Med andre ord, bil lønner seg. :thumbup:

Moped er den billigste måten å komme seg ut i trafikken på, men husk at den ikke kan brukes i vinterhalvåret, og det er ganske ufyselig å kjøre i regnet også.

Lenke til kommentar
Moped er den billigste måten å komme seg ut i trafikken på, men husk at den ikke kan brukes i vinterhalvåret, og det er ganske ufyselig å kjøre i regnet også.

6956373[/snapback]

Pft, whitesprit på dekka, evt piggdekk, så er man langt på vei..

Jeg kjørte en vinter med førstnevnte på slicks (det var 0mm spor på dekka), gikk knall.. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...