Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av høyttalere

Xecuter

Anbefalte innlegg

Vel, snart trer jeg også inn i bilverdenen. Har sett på en bil i dag, Opel Kadett 1.6i, og det blir mest sannsynligvis den.

Uansett. Annlegg er jo et must. Jeg har sett litt rundt og fant et slående tilbud på Elkjøp: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1460

Jeg har ikke behov for noe som spiller øredøvende høyt. Bare noe som slår godt og gir god lyd, og denne virker bra til en billig penge. Men jeg har egentlig ikke så mye peiling på forsterekere, RMS, watt og slikt.

Lengre ned på siden var det tilbud om høyttalere: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=613

For meg virker disse også helt brukbare.

Er det noen som har andre tips/innvendinger? Jeg har som sagt lite peiling. Og lite penger. ;)

Takker for svar!

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dropp de 6*9 høyttalerne og kjøp heller et godt komp sett i stedet. Selv har jeg komp sett og 6*9'ere fordi jeg klarer meg uten sub, men om du har sub gjør de ikke annet enn å gi gutta i baksetene bedre lyd. Ergo dropp dem  :D

6928161[/snapback]

Uhm hva er komp sett? :blush:

Men jeg tror jeg blir å sette høyttalerne bake i hattehylla. Er det lurt? Virker som det blir mye jobb å sette de i døra fremme, siden der ikke er høyttalere fra før av.

Lenke til kommentar
Dropp de 6*9 høyttalerne og kjøp heller et godt komp sett i stedet. Selv har jeg komp sett og 6*9'ere fordi jeg klarer meg uten sub, men om du har sub gjør de ikke annet enn å gi gutta i baksetene bedre lyd. Ergo dropp dem  :D

6928161[/snapback]

Uhm hva er komp sett? :blush:

Men jeg tror jeg blir å sette høyttalerne bake i hattehylla. Er det lurt? Virker som det blir mye jobb å sette de i døra fremme, siden der ikke er høyttalere fra før av.

6928204[/snapback]

Komp sett er et høyttaler sett som er delt inn i 2 deler. Mellomtone bass og diskant. Bassen monteres i døren og diskanten for seg selv på dashbordet. Settet har også et delefilter (liten boks) som splitter signalene til bass og diskant. Dette settet SKAL monteres foran i bilen. Du sitter foran eller hva? Ergo skal lyden være foran. Dropp hattehyllehøyttalere framfor sub.

post-65880-1159102692_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om det er høyttalere i dash fra før kan du måle diameter på disse, og prøve å få tak i noen høyttalere som passer. Om ikke du har peiling på modifisering av dører, tilpassing til høyttalere og så videre vil jeg fraråde deg å gjøre det med det første.

Hvor mye vil du legge i høyttalere?

Lenke til kommentar
Om det er høyttalere i dash fra før kan du måle diameter på disse, og prøve å få tak i noen høyttalere som passer. Om ikke du har peiling på modifisering av dører, tilpassing til høyttalere og så videre vil jeg fraråde deg å gjøre det med det første.

Hvor mye vil du legge i høyttalere?

6929259[/snapback]

Spør du meg så spør jeg deg! Jeg vet ikke. Får man ikke mye bra for 1000kr?

Lenke til kommentar
Takker! Må jeg har ekstre forsterker til dette eller funker den som følger med BassPack-en?

6929524[/snapback]

Den forsterkern som følger med subben er ment å KUN drive subben. Det skal gå fint å drive et komp sett på spilleren hvis du ikke stiller kjempe krav, men det er en fordel å ha en litt bedre spiller da.. ;)

Lenke til kommentar
Takker! Må jeg har ekstre forsterker til dette eller funker den som følger med BassPack-en?

6929524[/snapback]

Den forsterkern som følger med subben er ment å KUN drive subben. Det skal gå fint å drive et komp sett på spilleren hvis du ikke stiller kjempe krav, men det er en fordel å ha en litt bedre spiller da.. ;)

6930157[/snapback]

Det var dumt. Har ikke specsa på spilleren her og nå så jeg vet ikke hvor god den er.

Burde jeg kanskje se bort i fra denne BassPack-en da? Og heller satse på noe som har forsterker for begge deler? Jeg vet ikke hvor mye det kreves av spilleren for å klare å drive dette.

Lenke til kommentar
Begynn med komp sett du. Gjør det skikkelig. Demp og finn beste plassering av diskanten. Dette kan faktiske trøkke mer enn mange tror, bare det blir montert skikkelig.

6932683[/snapback]

Og kutte ut subben? Eller? Bare komp sett drevet av CD-spiller?

6934430[/snapback]

Begynn med komp sett på spilleren du. Kjøp noe litt bra noe, som feks Focal, RF, Peerless etc. Beregn 1500 kr til komp sett, og kjøp litt demping til noen hundrelapper.

Edit: Kjøp Peerless Definition hos Eltek. Makan til service skal du lete lenge etter. Koster 1500 for 5" og 1600 for 6". Klikk HER.

Vet ikke åssen spiller du har, men en god spiller har sinnsykt mye å si. Jeg bytta ut min gamle Blaupunkt i en ny Pioneer, og forskjellen var brutal! Eltek fører forresten Alipine til gode priser ;)

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Begynn med komp sett du. Gjør det skikkelig. Demp og finn beste plassering av diskanten. Dette kan faktiske trøkke mer enn mange tror, bare det blir montert skikkelig.

6932683[/snapback]

Og kutte ut subben? Eller? Bare komp sett drevet av CD-spiller?

6934430[/snapback]

Begynn med komp sett på spilleren du. Kjøp noe litt bra noe, som feks Focal, RF, Peerless etc. Beregn 1500 kr til komp sett, og kjøp litt demping til noen hundrelapper.

Edit: Kjøp Peerless Definition hos Eltek. Makan til service skal du lete lenge etter. Koster 1500 for 5" og 1600 for 6". Klikk HER.

Vet ikke åssen spiller du har, men en god spiller har sinnsykt mye å si. Jeg bytta ut min gamle Blaupunkt i en ny Pioneer, og forskjellen var brutal! Eltek fører forresten Alipine til gode priser ;)

6936353[/snapback]

Heey. Tusen takk! :D

Eltek. :hmm: Har de nettsider? www.eltek.no virket ikke korrekt. Noen som vet om de har butikk i Harstad? :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg endelig fått bilen min hjem.

CD-spilleren er en Sony CDX-S2220. Er dette en bra spiller? Burde jeg kanskje kjøpe meg ny?

Kompsett må bli med 4" diskant, som plasseres på dash, og maks 20cm i hattehylle. Jeg kan ikke med montering i dør, og jeg ser heller ikke at det blir noe problem med hattehøyttalere, annet enn at de bake får bedre lyd. Leter nå etter et bra sett.

Noen som vet hvordan jeg kan få byttet 4" som er der allerede? Opel Kadett E. Ser ut som om jeg må skru opp hele dashet. Får høre med pappa. ;)

Redigert: Surfet litt på qxl og fant disse: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=41...Nr=1&Catg=11384

Er ikke de brukbare?

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...