Gå til innhold

male lerett på veggen?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal snart flytte inn i en bitteliten leilighet på 29 kvm. der skal jeg ha en prosjektor og lerett.

Men siden leiligheten er så liten så vil jeg prøve å spare en god del plass. så jeg har planer om å skru opp f.eks en gipsplate for så å male den slik at det utgjør lerettet. men det jeg da lurer på er hva slags maling man burde bruke? skal den være matt hvit eller er det kanskje greit å bruke en blank hvitfarge? noe som har erfaring eller peiling på dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg skal snart flytte inn i en bitteliten leilighet på 29 kvm. der skal jeg ha en prosjektor og lerett.

Men siden leiligheten er så liten så vil jeg prøve å spare en god del plass. så jeg har planer om å skru opp f.eks en gipsplate for så å male den slik at det utgjør lerettet. men det jeg da lurer på er hva slags maling man burde bruke? skal den være matt hvit eller er det kanskje greit å bruke en blank hvitfarge? noe som har erfaring eller peiling på dette?

6923113[/snapback]

Kjøp ett billig lerret istede så går du til en byggbutikk å lager en ramme av lisverk som du spikrer fast lerretet i, mal lerretet svart først.

Rammen spikrer du så opp på veggen. Her kan du også male en tykkere ramme med svart maling for å øke kontrasten på bildet ytterligere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

skal du male så bruk en maling som heter Fenom. denne malingen er helt matt og best til å bruke på den type jobber. den kommer i Hvit som er ferdiglaget hvit eller så kan den lages i all emulige farger. Det at den hvite ikke er hvit nok er bs.

Jeg ser egentlig ingen grunn til at du ikke kan male egentlig, men det får du egentlig avgjøre selv

Lenke til kommentar

Jeg er enig med starks. Du kan få et helt utmerket resultat av å "male" lerret. EA games sin supergigantiske panoramaskjerm på E3 var laget på nettopp denne måten med en maling som heter ScreenGoo. Det finner du på goosystems.com

Det kan være lurt å lage sitt eget lerret enten man har stor eller liten plass, fordi skjermen blir custom tilpasset akkurat den størrelsen som er perfekt for rommet. Kjipt å ha et som er litt for stort eller litt for lite. Det ER viktig å få riktige egenskaper på lerretet, det spiller en rolle med kontrastnivå osv. Pluss hva du foretrekker.

Hva som gir det beste resultatet bildemessig er vel noe som kan diskuteres, men i alle fall blir maling brukt i proffe sammenhenger akkurat som ferdige lerret.

Du måler ganske enkelt høyden og bredden så bruker du en av lengdene til å regne ut riktige mål.

F.eks om høyden på din ledige plass er 120cm så deler du det på 9 og ganger med 16, 120:9X16=213.3 så da får du en widescreen på 120x213 tommer.

Bruk den lengden som maximerer størrelsen du kan få på den lille plassen,

men siden leiligheten er såpass liten ta også i betraktning anbefalt ratio mellom bildestørrelse og sitteavstand! Det er vondt for øyet å se på for stor skjerm når man er for nære.

Det noen sier her at det blir best med hvitt er ikke nødvendigvis riktig. Det er ikke alltid at max gain er det mest ideelle.

Særlig hvis du har en LCD prosjektor som sliter med sortnivå så kan det være lurt å velge lys gråtone... Enten du velger top-notch proff-maling spesielt egnet til formålet (som f.eks screengoo) eller om du velger vanlig maling.

håper det var til hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...