Simkin Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) har en god del brente cd-r plater.. disse ligger i ei mappe, og riper finnes nesten ikke.. likevel har jeg en en god del som ikke vil fungere.. blant annet en god del filmer som ikke vil spilles av.. Filmene er på Sony plater.. skulle prøve å installere et gammelt spill nå, fikk error 25% uti installasjonen med begge pc'ene.. dette var på en Verbatim plate, ripe fri er dette vanlig? att plater bare ikke vil virke selv om de er så å si ripefrie? kansje 2-3år gamle Endret 23. september 2006 av Freeman84 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 CD-R går ofte i stykker et relativt kort tid, men 2-3 år for kjente merker høres litt kjappere ut enn vanlig for meg. AtW Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg brant ut 100 GiB til DVD'er, og halvparten kunne kastes etter 8 uker. Dette er ikke uvanlig, og ikke stol på CD eller DVD til viktig backup, uannsett oppbevaringsmetode. Akkurat nå stoler jeg mest på en full disk i skuffen til backup, og kommer til å prøve Blue Ray når det faller nok i pris. Men jeg har ikke store håp om at dette blir særlig bedre. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Ulkesh sitt eksempel høres merkelig ut. Jeg har utallige CD'er og DVD'er med diverse materiale (blant annet egne filmer fra da jeg gikk på film/tv-skole og i ettertid, alle mine gamle bilder digitalisert osv...) og aldri opplevd at en CD eller DVD ikke har fungert. Har til og med en CD med backup fra 1998 eller noe sånt, og den fungerte helt fint. Jeg mistenker at Ulkesh enten har en defekt cd/dvd-brenner (har brent meget dårlig, eller klarer ikke å lese riktig) eller at han har brukt billigste sort DVD plater. Har faktisk noen mindre viktige filmer på de billigste DVD platene jeg fant (That's Write) og selv etter to år fungerer de både i min stasjonære DVD spiller og på datamaskinen. Kjenner heller ingen som har problemer med brente CD'er og DVD'er, så det er nok en grunn til at noen har problemer med det. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 kan jo hende det er (var) brenneren.. alt ble brent ut på en Sony 10X brenner.. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Afseth Vel, jeg har eid to stk NEC 3550 og en BenQ med Lightscribe, og forskjellige merker DVD'er over ganske mange år nå ( That's Write, Verbatim, Mmore ) og jeg har også plater som er 3 år gamle som fortsatt funker som fy. Men massedød inntreffer ofte, og jeg ser ikke noe mønster i det hele. Shit happens. Endret 23. september 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 kan jo hende det er (var) brenneren.. alt ble brent ut på en Sony 10X brenner.. 6925046[/snapback] Min erfaring er at det er slikt som har skjedd med mange, men som sagt, 2-3 år er kort tid for OK merker, men billige plater virker litt ustadige, de kan holde en stund om du er heldig, men kan også dø ganske fort (litt avhengig av hvor god brenneren er både til å brenne og lese også). Jeg har ihvertfall ikke viktige ting på CD eller DVD. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå