WonderBoy??? Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg hartenkt på å bygge en vifte styring til pcen min. Jeg har tenkt litt på hvordan, og fant ut at det ville bli best med dreie motstander. men hvordan får jeg koblet dette til psu??? Lenke til kommentar
Cool Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Kjøp deg Enermax vifter og klipp av motstanden som er der og bruk noen 10Kohm's motstander, dette fungerer ypperlig, den orginale motstanden på dem er 9,4Kohm så viftene vil også gå saktere med 10Kohm's motstander. Gjør du dette så blir det veldig simpelt og lage viftestyring. Lenke til kommentar
sten Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 her er også en viftestyring. se sign. Lenke til kommentar
BlaBlaBla| Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har 3 stykker Enermax vifter og har sett på viftstyring og Cool sa att ein trengte noen 10Kohm's motstander har du adresse til noen plasser der dei selger det? Og trenger man mere en noen motstandere? Og noen bilder?? Lenke til kommentar
WonderBoy??? Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg har tenkt itl å bygge denne viftestyringen i ett skole prosjekt, og må prøve å holde kostnadene nede. men det store problemet mitt er hvordan i H****** Jeg skal få koblet den til psu?? har noen tips og bilder, jeg har virkelig ikke peill. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 hei Dette er hva du skal bygge: http://home.no.net/stenoo/psxmod/mypc/Viftestyring.htm Dette er en genial viftestyring fordi den er selvjusterende temperaturstyrt, og i tillegg kan du kalibrere temstyringen til å passe dine vifter/støyterskel/kjølebehov. Tenkte på å bygge denne selv, men jeg kom allerde til kort når jeg ikke visste hvordan jeg skulle få tak på delene (har null elektro erfaring) hvis noen har interesse for elektro kan de sikkert tjene en slant på å lage sånne som denne. Lag en, så kjøper jeg den til "fornuftig" pris :smile: Ang spørsmålet ditt om hvor du kobler inn viftestyringen: Ta strøm fra en "drevkabel" (sånn som gir strøm til harddisk, cd-rom, etc..) den har fire ledninger: gul = 12v (+) rød = 5v (+) 2 sorte = begge er jord (-) NB! hvis du kobler gul (12v) til pluss på viften og rød (5v) til minus på viften så får viften 7v (12-5=7) Dette er allment kjent her på forumet selv om jeg tvilte litt første gangen jeg modda en vifte, men det fungerte. NB! Mener å ha lest et sted at +5v på pluss og +5v på minus = null strøm på vifta? Vil PSU ta skade av dette? (leste den artikkelen om selvlaget viftestyring) Lenke til kommentar
Cool Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg kjøpte bare helt vanlige trimpotensiometer, disse får du kjøpt på alle elektro verksted, jeg kjøpte mine på Expert. Jeg tok et deksel som er der cdrom skal vere og boret hull i den og limte trimpotmetret bakpå og kjøpte noen justerings skruer og satte på, kosta meg ikke mer en 50Kr. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: 356speedster skrev (2002-11-01 00:06):NB! Mener å ha lest et sted at +5v på pluss og +5v på minus = null strøm på vifta? Vil PSU ta skade av dette? (leste den artikkelen om selvlaget viftestyring) Som du selv skrev, så er +5 volt både på pluss og minus-polen til viften lik 0 strøm... Ergo det går ikke noe strøm i de ledningene heller. Med andre ord: strømforsyningen vil ikke merke at du ikke kobler på noen ting! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå