stian-hg Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Var veldig i tvil om hvor jeg kunne poste denne, men prøver PRS først. Jeg har en bekjent som kan bli utsatt for arrangert ekteskap. Hun har visst om det en stund, men nå tror jeg tampen begynner å brenne. Uten at hun har fortalt meg alle detaljer så vil nok dette bli sett på som tvangsekteskap rent juridisk, men slike saker er veldig vanskelige å bedømme ut i fra norsk lov visstnok. Uansett vil jeg ha kontakt med instituisjoner som har kompetanse på området for å vite hvordan jeg skal forholde meg til dette og hva jeg kan si til henne. Jeg er den eneste utenom familien som vet det og føler jeg må bidra med det jeg kan. Vet Røde Kors har en egen telefon på dette, men tenkte mer i retning av offentlige institusjoner. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Dette har jeg ikke noen personlig kunnskap om, men her er noen linker: Barne og familiedepartementet: Handlingsplan mot tvangsekteskap Selhvjelp for Innvandrere og Flyktninger: TVANGSEKTESKAP - En Kriseguide. Ung.no: Tvangsekteskap Men hvorfor ikke ringe Røde Kors-telefonen. De vil sikkert kunne komme med praktiske råd... Edit: Ved å ringe telefonen vil du få råd og veiledning i forhold til hvordan du best kan unngå et tvangsekteskap, og tips om hvordan man kan hjelpe mennesker som allerede befinner seg i et ekteskap basert på tvang. Dersom man har mulighet kan man komme til kontoret til en samtale. Du kan gjerne være anonym. Alle som jobber i informasjonstelefonen har taushetsplikt. Telefonen er åpen mandag til fredag mellom kl. 9 og 17. Telefonen om tvangsekteskap - 815 55201 - Link Geir Endret 23. september 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå