Gå til innhold

Hvorfor trenger så mange programmer W3M?

DJViking

Anbefalte innlegg

Jeg skulle til å fjerne w3m, en tekstbasert nettleser som jeg aldri bruker eller aldri blir å bruke. Men fikk problemer med avhengigheter til endel programmer.

Jeg skjønner ikke hvorfor CUPS trenger w3m. I tillegg er det endel andre pakker som klager på at jeg prøver å fjerne w3m. a2ps, foomatic-filters som krever a2ps, og hplip som igjen krever foomatic-filters. Til slutt er det en pakke som heter Siga som krever w3m, og Siga kreves av YaST-Support.

Er et helt virrvarr av tull for et program som jeg ikkje skjønner vitsen med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare en tanke, men kanskje flere av disse programmene bruker w3m til konsoll-basert konfigurasjon?

Nå kjører jeg ikke Suse lenger, men husker at ihvertfall Yast kunne kjøres både i konsoll og GUI modus.

6922151[/snapback]

Ja, men hvorfor trenger de en nettleser til konsoll-basert konfigurasjon?

Lenke til kommentar

w3m er per definisjon en PAGER, så jeg antar det er svaret du er ute etter. w3m inneholder mulighet for litt web-parsing også(ved siden av ren surfing). Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du gidder å bry deg, det er da ikke akkurat noen stor pakke. Dersom du ønsker kan du sikkert bygge pakkene uten å depende på w3m, men det er det vel liten vits i.

Endret av comicz
Lenke til kommentar
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du gidder å bry deg, det er da ikke akkurat noen stor pakke. Dersom du ønsker kan du sikkert bygge pakkene uten å depende på w3m, men det er det vel liten vits i.

6927946[/snapback]

Jeg liker å ha kontroll over hva som er på systemet mitt og hva de gjør og hva slags hensikt de har utover mitt bruksområde.

Lenke til kommentar

Er vel bare å sette i gang å lese kode da :)

Ang deps. Er det ikke bedre at programmer henter mest mulig funksjonalitet "utenfra" fra ett sentralt sted - som dermed kan vedlikeholdes på ETT sted, istedet for at hvert program skulle vedlikeholdt sin egen lille greie for å gjøre alt mulig selv og ikke dep'a på noe?!? Deps fører til færre sikkerhetshull og kjappere utvikling.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du gidder å bry deg, det er da ikke akkurat noen stor pakke. Dersom du ønsker kan du sikkert bygge pakkene uten å depende på w3m, men det er det vel liten vits i.

6927946[/snapback]

Jeg liker å ha kontroll over hva som er på systemet mitt og hva de gjør og hva slags hensikt de har utover mitt bruksområde.

6928903[/snapback]

les kildekoden så forstår du hvorfor ting er som de er; liker du å ha kontroll så må du forstå hva du kontrollerer - og om du er "pirkete" nok så må du titte på kildekoden for å forstå hvorfor programmereren har valgt å gjøre som han/hun gjør

avhengigheter er en god ting fordi du og den som koder:

* sparer minne.. om mange programmer linker dynamisk til samme bibliotek eksisterer kun én kopi av biblioteket i minnet! ..dette er bedre enn at hvert lille program implementerer sin egen kode som gjør mer eller mindre samme oppgave som mange andre programmer gjør

* sparer diskplass

* sparer tid

* lettere å vedlikeholde

* lettere/bedre m.t.p. sikkerhet

Lenke til kommentar
Er vel bare å sette i gang å lese kode da :)

Ang deps. Er det ikke bedre at programmer henter mest mulig funksjonalitet "utenfra" fra ett sentralt sted - som dermed kan vedlikeholdes på ETT sted, istedet for at hvert program skulle vedlikeholdt sin egen lille greie for å gjøre alt mulig selv og ikke dep'a på noe?!? Deps fører til færre sikkerhetshull og kjappere utvikling.

6931793[/snapback]

Jeg er faktisk helt enig i det. Er bare slikt at jeg ønsker å vite mest mulig om mitt system og hva som er på det. Og hvis det er absolutt unødvendig fra mitt bruksområde av systemet vil jeg prøve å fjerne det. Ingen vits å ha systemet helt fult av pakker du aldri bruker, selv om jeg da skjønner at harddiskplass er billig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...