Gå til innhold

Ønsker info rundt video - videokamera/kompakt foto

Anbefalte innlegg

Kan noen der ute hjelpe meg med litt info, please?

Jeg har lyst på muligheten til å ta video. Kan mye om foto, men veldig lite om video. Det jeg vurderer er å selge speilref. og investere i et bra superzoom kompakt (ant. kommende FF S6500FD).

- Hvor bra video får du med et sånt kamera, iforhold til å se det på TV i ettertid?

- Benytter man seg av iso ved video?

- Hvordan eksponerer man ved video? Ut ifra lysnivå i scene/rom el, kan man spot- eksponere? Er redd for mange for mørke scener inne.....

Har dere andre aspekter som er viktig og forholde seg, blir det tatt imot med stor takk :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Video fra digitalt stillbildekamera og videokamera kan egentlig ikke sammenlignes. For det første er oppløsningen maks 640x480, som er under vanlig TV oppløsning på 725x575. I tillegg filmer de i 30fps som ikke er normal rate på europeisk tv-standard (25fps). De ligner altså mer på NTSC formatet som brukes i USA, både i oppløsning og fps.

For det andre lagrer du på minnekort. Skal du ta bilder i fullkvalitet, som i beste fall kan være i nærheten av et billig videokamera, så får du 10-12 minutter på 1GB SD kort. Dette selv om videoen komprimeres betydelig mer enn ved vanlig mini-DV opptak.

Den høyere kompresjonen fører også til problemer og ulemper ved redigering. Kvaliteten vil bli ytterligere nedsatt ved å hente materialet i et videoredigeringsprogram for deretter å komprimere det ut til AVI eller MPEG på nytt. Komprimering på i utgangspunktet allerede hardt komprimert materiale ser sjelden spesielt bra ut.

For det tredje kan du ikke eksponere eller ha noen manuelle muligheter under opptak. Med mange kamera kan du heller ikke zoome under opptak.

Kjøp heller et billig mini-DV kamera (Panasonic sine billigste kamera er blant de aller beste i sin klasse... hold deg unna Canon). Det er bedre kvalitet, lengre opptakstid, betydelig billigere media, flere muligheter under opptak osv...

Hvis du fortsatt insisterer på å bruke et stillbildekamera til video, så er Powershot S3IS fra Canon et bra kamera til dette bruket. Det har også en del fordeler fremfor Fujifilm sine kamera, blant annet optisk bildestabilisator, bittelitt mer zoom og en noe billigere minnekortløsning (viktig (!) hvis du skal ta video). Det er også regnet som et av de beste stillbildekameraene til video.

Lenke til kommentar

Thx afseth! Blir nok fujifilm pga 28mm vidvinkel. Ikke dumt å ha med seg verken på video el bilde, selv om jeg veldig godt ser poengene dine mtp video.

Hva med iso, kan man benytte seg av iso inst. under video, hvor mye lys trenger man...jeg tenker på innebruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...