gxi Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Tror nok argumentet for understyring fremfor overstyring blir misforstått. Etter hva jeg har fått med meg, riktignok ikke med særlig erfaring, så vil man med beste dekk forran risikere å få sleng i høy fart uten forvarsel. Klarer man å rette det opp, så er det jo greit. Grepet på forhjulene har man lite bruk for isåfall, i.o.m at man kan ikke trykke bremsen i bånn uansett (selv om noen/de fleste vil reagere slik, og dermed lage situasjonen enda farligere). Med noe erfarlig klarer man å rette dette opp med gasspedalen, noe de færreste faktisk har, og for de fleste vil nok det å trø gasspedalen i bånn uten grep på to hjul være det siste de vil gjøre. Derimot med beste dekk bak vil man merke det i lavere fart om man er i ferd med å understyre. Man vil merke at bilen mer vil gå rett frem enn å svinge lenge før den faktisk mister grepet helt, altså man må vri litt ekstra på rattet og svingeresponsen blir vesentlig lavere. Dette betyr at man faktisk har et forvarsel for hvorvidt man kan ende opp i en farlig situasjon lenge før den farlige situasjonen faktisk oppstår (les: i lavere fart). Dette er det jeg får ut av argumentet, og i vertfall det jeg har merket med min bil som tydelig vil overstyre fremfor å understyre. En understyring med en forhjulsstrekker kan ofte rettes opp ved å bare trykke clutchpedalen i bånn, noe de fleste faktisk vet. Dette kan man derimot ikke gjøre om man mister grepet bak, da bakhjulene faktisk uansett ikke har noe bremsende effekt. Det betyr at man også har litt mer å gå fra man fatisk mister grepet til det er en farlig situasjon av det. *vente på en serie med 100 innlegg som kritiserer* Endret 2. mai 2007 av jonepet Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Nå snakker du om kjøring på tørr asfalt, noe som gjør sleng på bakenden til veldig bråe bevegelser. For min del er det vannplaning som er den store stygge ulven og da vil jeg helst ha de dekkene som drenerer best forran. For kjører du så fort på tørr avfalt at bakenden slipper da går det kvast i svingene. Selv på vått føre så slipper ikke bakenden så plutselig og er mye mere kontrolerbar en den er på tørt føre. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Beste dekk framme fordi det stort sett er framme man sjekker hvor glatt det er med en bil(prøvebremsing, vannplaning merkes lettere i rattet enn i bakenden på bilen osv) Viss man har beste forann kjører man rundt og aner fred og ingenting fordi man har jo styring og bremse helt til ræva plutselig kommer sigendes opp på siden av bilen. Ofte skjer dette fort og det går til helvette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå