illest Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 En ting er å fyke rett fram. En annen ting (når ræva slipper) er at man går sidelengs eller i piruetter. 6968741[/snapback] Forskjellen er at det er mulig og gjøre noe med det om man er litt rask mens understyring er ingenting og gjøre med. Om tante Olga på Toten mister kontrollen på bakenden eller fronten spiller liten rolle mens om lastebilsjåfør Gundersen mister kontrollen på bakenden kan ha rette opp bilen om han reagerer riktig. Det er det som er den store forskjellen. Vet man hvordan man retter opp sleng er det mye enklere å hente inn overstyring en understyring. Men nå har det seg slik at ingen skal kunne dette for å slenge rundt med bil er ulovlig, er kanskje derfor det anbefales best dekk bak av "ekspertene". 6969237[/snapback] Lukket arrangement er jo en mulighet for å lære seg å hente inn igjen rumpa når den vil gå egne veier, men for all del, IKKE sladd på offentlige veier. Det kunne jeg aldri tenkt meg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg har mailet litt om dette temaet med en stor dekkleverandør, og gjengir (helt uten tillatelse):"En understyrning kan upplevas otrevlig, men är inte lika farlig som en överstyrning eftersom en överstyrning sker oftast blixtsnabbt i högre fart (80-85 km/h) och oftast utan möjlighet att få tillbaka kontrollen över bilen. En undersstyrning känns oftast vid lägre fart (60-65 km/h) och man kan oftast sänka farten och få tillbaka kontrollen över bilen." Med andre ord: Eksperten her anbefaler at det beste dekkene er bak! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Jeg ser det og ekspertene må for all del få anbefale hva de vil men etter en tur i steinrøysa på slapseføre i lav hastighet grunnet understyring så bryr jeg meg fint lite om hva de sier. En annen ting er bortforklaringa med at understyring skjer i lavere hastigheter hvor det er lettere å bremse ned for å få kontroll. Prøv det i sekundene før du treffer bergveggen grunnet nettop understyring. Undertsyring skjer som oftest i forbindelse med at veien går over i en sving. Man bremser ikke nok ned, forhjulene mister grepet og i løpet av et par sekunder er man enten på hau i grøfta eller i fronten på en møtende tariler. Ingen må komme å fortelle meg at det bare er å bremse ned litt så har man kontroll igjen, det har man ikke tid til når man sitter midt i situasjonen på glatt føre på vei -------->#// mens veien svinger en eller annen retning bort fra dit du er på vei. Dette var krasse ord fra min side men blir litt provosert av slike ekspertutalelser. Etter 12 år på veien så vil jeg påstå at situasjonene du kan bremse deg ut av er mye sjeldnere en de man ikke kan bremse seg ut av, og da foretrekker jeg at bilen logrer litt så får man heller forsere svingen sidelengs en ikke å forsere den i det hele tatt. Når først bilen er sidelengs og man har en slags kontroll så bremses faktisk farten godt ned bare av manøveren i seg selv også. Og kjøre bredt har ingenting med og kjøre fort og effektivt i racingsammenheng. Det at understyring skjer fort stemmer godt på sommerføre men selv her kan man komme ut av det med både doning og livet i behold mens på vinteren som det her er snakk om går ikke ting nødvendigvis så fort, man har faktisk litt tid på seg før bakenden er forran og har gode muligheter til og gjøre noe med det. Endret 3. oktober 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Forsåvidt enig. Jeg kjøpte 4 nye vinterdekk i fjor høst, og fikk 2 nye som erstatning i sommer pga produksjonsfeil på det ene. De nye var med nytt mønster. Jeg kommer til å sette disse foran (samme hva ekspertene sier), for det første for å få bedre fremkommelighet (forhjulstrekk), for det andre pga bedre dreneringsevne i de nye dekkene, som har mer åpent og mye bedre mønster på slaps, og dermed mindre fare for understyring. Endret 7. november 2006 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
trra Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Da har Naf testet om de beste dekkene skal være bak eller foran, svaret ble foran. Så nå kan ekspertene bitte i det sure eple: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137863 Endret 6. november 2006 av trra Lenke til kommentar
illest Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg og en viss Perpyro stakk av med seieren gutter. Deilig. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Gammel tråd, men likevel. Hvis du har en 4wd skal ALLTID de beste dekkene stå bak. Sløver du med dette kan du risikere å måtte kjøpe deg en ny girkasse. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Visse 4wd-systemer krever fire identiske dekk for at hele opplegget ikke skal gå til dundas Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Dersom du har en "ekte" 4x4 som sender 50% foran og 50% bak uansett, stemmer dette, men dersom du har bil med senterdiff er det vel ikke noe problem (med mindre du låser diffen, da...) Jeg kan imidlertid ikke se hvordan dekkvalget kan påvirke girkassen? Lenke til kommentar
illest Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Dersom du har en "ekte" 4x4 som sender 50% foran og 50% bak uansett, stemmer dette, men dersom du har bil med senterdiff er det vel ikke noe problem (med mindre du låser diffen, da...) Jeg kan imidlertid ikke se hvordan dekkvalget kan påvirke girkassen? 7429879[/snapback] Er vel fordelingskassa som går til helvete og ikke girkassa..? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Dersom valget sto mellom overstyring og understyring så velger jeg det første. Ja takk! Understyrte inn i en fortauskant og bøyde hele forstillinga igår... Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Dersom valget sto mellom overstyring og understyring så velger jeg det første. Ja takk! Understyrte inn i en fortauskant og bøyde hele forstillinga igår... 7532865[/snapback] Og med overstyring hadde du smelt ræva inni. Ikke noe å går ryndt å skryte av, akkurat. Forskjellen på overstyring og understyring er at overstyring krever en rask rattbevegelse for å nøytraliseres. Understyring nøytraliserer man ved å senke farten. Da har man bedre tid, og for de fleste føles det mest naturlig å trykke på bremsen når situasjonen er ute av kontroll. Og ja, det går fint å bremse og svinge samtidig med ABS-bremser. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Og ja, det går fint å bremse og svinge samtidig med ABS-bremser. 7678392[/snapback] Problemet er at hvis du svinger mens du bremser så må ABS-systemet slippe opp enda mer bremsekraft med det resultat at du nesten ikke mister fart i hele tatt. Lenke til kommentar
trra Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Og da har en annen test vist at man skal de nyeste dekkene bak, dette gjelder sommerdekk, ikke vinterdekk http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=172172 Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Er ikke lett å bli klok på dette? Om det er asfalt eller snø skulle vel ikke spille noen rolle? Mister du grepet, mister du grepet? For å være på den sikre siden setter jeg et godt og et dårlig bak/fremme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Setter du da de gode på venstre eller høyre side? Jeg vil anbefale venstre side, slik at du ikke mister grepet i høyresvinger og treffer en møtende lastebil. Alternativt kan du ta et godt foran på ene siden og bak på den andre siden, så får du en bil som er understyrt til ene siden og overstyrt til andre siden. Detta kan bli gøy, dere! Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Setter du da de gode på venstre eller høyre side? Jeg vil anbefale venstre side, slik at du ikke mister grepet i høyresvinger og treffer en møtende lastebil. Alternativt kan du ta et godt foran på ene siden og bak på den andre siden, så får du en bil som er understyrt til ene siden og overstyrt til andre siden. Detta kan bli gøy, dere! 8458071[/snapback] Ja, tenkte et bra venstre fremme, og et bra høyre bak. Men når jeg tenker meg om er det kanskje beste å sette de beste på ene siden, og heller skaffe meg en hånd-jekk, og bytte om før hver sving. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Jeg har testa sleng på bilen i høyere hastighet på tørr asfalt også jeg. Den ene gangen var med fullasta bil i 120 km/t og bremsefeil. Bakhjulene låste først, så høyre forran og til slutt venstre forran. Det endte med skrens som lot seg hente inn igjen. Årsaken til den brå oppbremsinga var en varebil som kom hoppende opp av veigrøfta fra høyre i 80 sonen. Var ingen vei der faktisk. Andre gangen var under kappkjøring i 140km/t med telehiv i en sving, bilen logra litt med bakenden da også. Så det er ingen regel at skrens på bilen må føre til piruett. Men som sagt tidligere, dette skal Ola og Kari Normann ikke vite om og med dagens moderne biler med ABS og ESP så går det nok rakt på skogen om først bakenden slipper. Endret 25. april 2007 av perpyro Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 En annen ting, med at "Ekspertene" vil at bilen heller skal understyre, har også med at en bil har mesteparten av sikkerheta si i fronten, altså at det er tryggest å kjøre med fronten ned i kampesteinen i grøfta, enn å kjøre døra først inn.. Større sjanse for å overleve da. Personlig foretrekker jeg overstyring, det jeg har mest kontroll med. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Det er enda sikrere å ikke kjøre i steinrøysa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå