staljin Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hei, Om ikke så lenge skal vi over på vinter dekk, og jeg lurer på hilken dekkopsett skal man ha når man har 2 gamle + 2 nye dekk!? Gamle/Eldre > Ikke drifthjulene , NYE> Drifthjulene eller omvendt? Det jeg tenker er hvis man har på forhjulsdrevne biler gamle dekken framme så de (gamle dekkene) kan teoretisk sett i tillegg til ekstra vekt framme (motor) ha like god grep som de NYE bak. Nå snakker jeg om gamle biler uten de 50-50% vektfordeling. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Uansett hvilken hjul drifta er på ville jeg ha satsa på å ha de beste dekkene forran. Understyring er noe dritt og kan fort ta deg på hue i grøfta. Om bilen logrer litt med bakenden er det mye lettere å rette opp en om fronten mister styringa, så valget burde være enkelt. Endret 23. september 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Baardas Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 ALLTID BESTE DEKK FORAN! Lenke til kommentar
trra Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Baardas, store bokstaver skal kun bruker i første ord i setningen og navn, se retningslinjene : https://www.diskusjon.no/index.php?act=boardrules#skriking Har hørt flere "eksperter" si at man skal ha de beste dekka bak for å unngå overstyring. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Dersom valget sto mellom overstyring og understyring så velger jeg det første. For de som har lyst å prøve understyring så er det bare å vente til en dag med godt vinterføre for deretter å vaske bakdekkene med dekkvask. Det blir vanskelig og kjøre med bakjulsdrevne biler i hvertfall. Tror ikke understyring er så bra på forhjuldrevne biler heller. Endret 26. september 2006 av perpyro Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 "ekspertene" mente at det var bedre å ha en bil som understyrte fordi da kjørte man mer forsiktig på glattføre. Personlig hadde jeg brukt de beste dekka der hvor drivhjula, på 4wd hadde jeg gått for 4 like uansett. Lenke til kommentar
carropussi Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 I følge STRO (Scandinavian Tire & Rim Organzation),sitat: "Man bør ikke på samme kjøretøy anvende dekk som har vesentlig forskjellig slitasje. Spesielt bør man passe på at bakhjulene ikke er mere nedslitt enn framhjulene," Lenke til kommentar
packs Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 "ekspertene" mente at det var bedre å ha en bil som understyrte fordi da kjørte man mer forsiktig på glattføre. Personlig hadde jeg brukt de beste dekka der hvor drivhjula, på 4wd hadde jeg gått for 4 like uansett. 6949400[/snapback] nå er det ikke snakk om at han skal kjøre mere forsiktig heller da. ekspert på å kjøre som bestemor eller? å ha de beste dekka på bak på en bakhjulstrekker vil gjøre at du klatrer bedre, men det er noe dritt hvis forhjula sklir i en sving. bakhjula kan man rette opp! derfor alltid de beste foran Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Nå kjører jo de fleste som bestemor, bestefar, oldemor osv som du kaller det. Btw, på forhjultrekk kan du ikke rette opp rumpa(de fleste klarer hvertfall ikke det), derfor er det bedre at de beste dekka er bak med tanke på veigrepet, sånn at forhjula mister grepet først, ifølge ekspertene. Endret 28. september 2006 av trra Lenke til kommentar
illest Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Nå kjører jo de fleste som bestemor, bestefar, oldemor osv som du kaller det. Btw, på forhjultrekk kan du ikke rette opp rumpa(de fleste klarer hvertfall ikke det), derfor er det bedre at de beste dekka er bak med tanke på veigrepet, sånn at forhjula mister grepet først, ifølge ekspertene. 6957792[/snapback] Det må være noe fælt tull. Du er jo klart fordel å ha best feste på fremhjulene! Lenke til kommentar
H80 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Nå kjører jo de fleste som bestemor, bestefar, oldemor osv som du kaller det. Btw, på forhjultrekk kan du ikke rette opp rumpa(de fleste klarer hvertfall ikke det), derfor er det bedre at de beste dekka er bak med tanke på veigrepet, sånn at forhjula mister grepet først, ifølge ekspertene. 6957792[/snapback] Nå er det vel lettere å rette opp rumpa med forhjulstrekk enn med bakhjulstrekk? Lurer forresten på hva slags eksperter dette er som klarer å styre en bil uten grep på framhjula. Slipper det foran i en sving er det fint lite du kan gjøre, uansett drivhjul. Nei, jeg ville nå hatt best dekk foran uansett. Med bakhjulstrekk får du jo litt dårligere fremkommelighet, men det er foran du styrer og bremser. Hvis oldemor trenger den ekstra fremkommeligheten får hun heller ønske seg nye bakdekk til hjul. Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Ikke tull ifølge ekspertene, dette er kun tatt fra en artikkel jeg har lest i et av de største bilbladene hvor flere uttalte seg, så finnes sikkert flere andre eksperter der ute som er uenige, er jo eksperter rundt hvert hjørne nå om dagen som alle har rett. Slipper det foran i en sving er det fint lite du kan gjøre, uansett drivhjul. Slipper det bak før det slipper foran er det også veldig lite du kan gjøre. Endret 29. september 2006 av trra Lenke til kommentar
JonV Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg tror selv om det er mange meninger ville det smarteste være å høre på dekk produsentene. Continental Michelin Nokian Ja de alle sier best dekk BAK. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Slipper det bak før det slipper foran er det også veldig lite du kan gjøre. 6962643[/snapback] Hva? Det du sier er at det er lettere å hente inn understyring, enn overstyring? Jeg veit hva jeg ville valgt av de to, og det er ikke understyringa. Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Nei, det sier jeg ikke. Om du mister styringa på forhjula og sklir rett fram eller mister de bak og snurrer rundt er det lite du kan gjørei begge tilfeller når det først har skjedd, men når det er først sagt så er det lettere å rette opp understyring på en bil som går framover enn en å rette opp overstyring på en bil som går bakover\sidelengs(kommer med rumpa først). Endret 29. september 2006 av trra Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Men hvis baken begynner å slippe, er det lett å rette opp, før det går rundt, eller det som værre er. Slipper det forran er det ikke mye å få gjort... Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Ja, hvis man har tid til å reagere, for som oftest er jo problemet at skjer veldig fort, men det er heldigvis sjeldent. De fleste kjører tross alt etter hvordan bilen er skodd, har man dårlige dekk foran eller bak så kjører de fleste med litt erfaring mer forsiktig. Lenke til kommentar
illest Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Skjønner meg fortsatt ikke på de ekspertene. For å sette det litt på spissen, uten styring så kommer du jo ingen vei utenom rett frem. Hvis du understyrer har du mye vanskeligere for å få bilen på rett kjøl igjen mot for om du overstyrer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 En ting er å fyke rett fram. En annen ting (når ræva slipper) er at man går sidelengs eller i piruetter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 En ting er å fyke rett fram. En annen ting (når ræva slipper) er at man går sidelengs eller i piruetter. 6968741[/snapback] Forskjellen er at det er mulig og gjøre noe med det om man er litt rask mens understyring er ingenting og gjøre med. Om tante Olga på Toten mister kontrollen på bakenden eller fronten spiller liten rolle mens om lastebilsjåfør Gundersen mister kontrollen på bakenden kan ha rette opp bilen om han reagerer riktig. Det er det som er den store forskjellen. Vet man hvordan man retter opp sleng er det mye enklere å hente inn overstyring en understyring. Men nå har det seg slik at ingen skal kunne dette for å slenge rundt med bil er ulovlig, er kanskje derfor det anbefales best dekk bak av "ekspertene". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå