Gå til innhold

Canon 5D konta 30 D

Anbefalte innlegg

Har i dag Canon 30 D, Sigma 18-50 2.8, Canon 100 2.8 macro, Canon 70-200 F4 L og 430 Speedlite blitz.

Vurderer å selge 30 D med Sigma linsen og kjøpe et 5 D i stedet. Mellomlegget vil nok være ca 11.000,- avhengig av hva jeg får ved evnt. salg. Pengene har jeg, men før jeg setter i gang vil jeg gjerne høre fra dere som har gått samme veien som jeg vurderer.

Hvordan opplever dere 5D i praktisk bruk?. Tenker da spesielt på bildekvalitet, autofokus og dynamikk i bildene. Er klar over at 5 D krever mer av optikken.

Bruksområde vil være det samme som jeg bruker 30 D til : Makro, portrett og generell fotografering. Tar vel ca 20.000 bilder i året.

Ellers savner jeg ikke så mye ang. 30 D, men vi gutter vil jo gjerne ha enda litt bedre "leketøy" :)

Håper på inspill her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må jeg si jeg knapt har hørt om en eneste 5D eier som er misfornøyd med sin investering.

Selv har jeg vært inne på tanken flere ganger, men det har enda blitt med tanken. Det som hindrer meg er å bruke 20.000 på et 'førstegenerasjons-hus' som har en del svakheter, om en kan kalle de det, når det er snakk om såpass mye penger. Det går på byggkvalitet/opptaks hastighet. Jeg har vel slått meg til ro med at det får evt bli en '5D mkII' for min del, og det er ikke så alt for lenge før Canon vil være ute med noe sånt. FF er hvertfall nesten garantert endestasjonen for min del (selv om 20d'en vil bli beholdt)

Disse to artiklene av Bob Atkins bør du absolutt lese gjennom

EOS 5D or EOS 20D or...

Canon EOS 5D vs. Canon EOS 20D - Full Frame vs. APS-C Sensors

(20d og 30d er som kjent 'samme kamera' hva bildekvalitet angår)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

har såvidt tenkt tanken på å bytte jeg å, men det blir ikke før om noen år allikevel.

er litt short på penger for tiden.

men jeg tror absolutt at det er verdt det. Spesielt hvis du er glad i vidvinkel. det er en ting jeg kan komme på som er negativt, og det er jo hvis du vil ha veldig kraftige tele bilder. da får du bare 200mm istedenfor 320mm som du får med en sensor som har 1.6 x crop.

selv skal kanskje prøve et 5D snart, og håper jeg får en positiv overraskelse ;)

Lenke til kommentar

Takk begge to for innspill. Artiklene av Atkinns innehold mye nyttig info.

5 D er jo 1. generasjon med vignetting som det største problemet, eller ? At det "bare" tar 3 bilder i sekundet betyr ikke så mye. Skjeldent jeg bruker 5 bilder pr. s. på 30 D`en.

Det lønner seg nok å være tålmodig og vente på neste generasjon evnt. en oppgradert kanskje billigere 5 D. Kanskje med forsegling mot fukt og støv og selvrensende sensor. Dessverre er ikke tålmodighet min største dyd...

Bruktprisene her til lands synest jeg er urealistisk høye. På Ebay har jeg sett priser ned mot $ 2300. Har en kamerat som bor i USA så det kan nok ordnes på den måten

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte, som min første Canon etter ca 14 Nikoner, er 5D praktisk talt rett etter at det kom ut. Jeg er stort sett fornøyd med det og savner lite fra Nikon. Var jeg deg ville jeg imidlertid helt klart beholdt 30D'en og heller brukt pengene på optikk. Digitale speilreflekser blir gamle relativt raskt, mens optikken holder seg mye bedre.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte, som min første Canon etter ca 14 Nikoner, er 5D praktisk talt rett etter at det kom ut. Jeg er stort sett fornøyd med det og savner lite fra Nikon. Var jeg deg ville jeg imidlertid helt klart beholdt 30D'en og heller brukt pengene på optikk. Digitale speilreflekser blir gamle relativt raskt, mens optikken holder seg mye bedre.

6921735[/snapback]

Har vært inne på den tanken og, dvs å bytte ut Sigmaen som er det "svakeste ledd" med et lyssterkt fastobjektiv i området 20 - 35 mm eller Canon EFS 17 -55 2.8 IS. "Problemet" med sistnevnte er at det ikke kan brukes på fullformat ved en evnt. oppgradering

Lenke til kommentar

6921735[/snapback]

Digitale speilreflekser blir ikke gamle. De begynner ikke plutselig å ta dårligere bilder fordi det kommer en ny modell. Grunnen til at jeg selv ikke ville kjøpe en 5D, er at 23 000 kroner er mye å bruke på et hus som ikke er vannsikret. De pengene bruker jeg heller på de beste objektiver, og fortsetter med de "gamle" 20D og 1D II. Sistnevnte er etter min mening et mye bedre hus i bruk enn 5D, selv om bildekvaliteten er høyere i 5D. Det må understrekes at dette er en subjektiv oppfatning, jeg sier ikke at andre prioriteringer er feil. Og som en annen har antydet, det er vel ingen som har kjøpt 5D og blitt misfornøyd med bildene. Canon har rett i at jo større brikke, desto høyere kvalitet ved store pikseltall. EOS 1D IIs hadde vært fristende, men det har jeg ikke råd til. Jeg vil også understreke at 20D og 30D også er meget gode alternativer som man ikke skal kimse av. Men det er ikke fysisk mulig for de mindre brikkene å få like høyt pikseltall uten at kvaliteten synker. De store brikkene vil alltid beholde sitt forsprang fordi de gir mulighet for flere fotoner pr. tidsenhet over brikkens areal. Dette gir øket dynamikk og et gunstigere signal/støyforhold. EOS 5D er et suverent verktøy hvis vi snakker om ren bildekvalitet alene. Kameraet er likevel bra solid i likhet med 20D/30D, men ikke bygget for å tåle regn og snø.

Ellers har dere vel lest Akams test av 5D? Der er disse tingene utdypet, spesielt på side 3 i testen. Videre er det en direkte sammenlikning av pikselkvalitet mellom 5D og 20D.

http://www.akam.no/test/speilrefleks/test_...on_eos_5d/20928

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...