Bache83 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg har lenge gått å lurt på hvilket av disse jeg skulle gå for. Har nå endelig fått låne begge kameraene til en liten test. Må si jeg føler meg mest hjemme hos Nikon. Det virker også som at fargene som kommer ut av D80'en er bedre enn på 30D, kan også virke som om D80 slipper inn mer lys. Men jeg er amatør, så ikke vet jeg. Noen som har prøvd begge og har noen formening? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Det er ingen modeller som er identiske men kvaliteten er veldig lik når kameraene er i samme prisklasse. Det er for det meste snakk om personlige preferanser. Kjøp det kameraet du tror du kommer til å like mest å ta bilder med. Prøv også å se på helheten, kansje det er noen spesielle objektiver du har lyst på. Kansje du vil ha Nikon's trådløse blitzsystem, eller Canon's lavere støy på høy ISO osv. D80 er plast og 3 bilder i sekundet, 30D er metall og 5 bilder i sekundet. D80 fungerer stort sett med eldre Sigmaobjektiver, 30D gjør det ikke så bra. Hva som er viktigst for deg er det bare du som kan svare på. Endret 23. september 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hvilke objektiver du har på kameraet, har mest å si på lysstyrke, farger og skarphet, ikke selve kameraet. Derfor blir det feil å utpeke f.eks D80 som vinner fordi bildene blir best (spesielt hvis du bruker begge kameraenes kit-objektiver). I såfall måtte du ha brukt et objektiv som var dønn likt på begge, f.eks to Tamron eller to Sigma av samme type (men med hver sin fatning, så klart). Følelsen er viktigst. Velg det kameraet som føles best. Bildekvaliteten er det ikke så stor forskjell på uansett. Og se også på helheten, som Kristallo nevner. Lenke til kommentar
Bache83 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Tror nok det blir D80 ja. Har gjort meg noen erfaringer: 30D fokuserer raskere i vanskelige forhold f.eks innendørs med svak belysning. Men det gjør meg ingenting, for D80 er mer enn rask nok. Likte også at 30D tok 5 bilder i sek. mot D80 som tar 3/sek. Men så tenkte jeg, jeg er da ikke pressefotograf heller? Kommer helt sikkert aldri til å bruke det! Og Afseth - for meg blir det ikke feil å utpeke D80 som vinner selv om begge har kit-objektiver. Dette fordi jeg er helt ny på området, og det er ikke sikkert at jeg kjøper noe annet objektiv engang. Likte Nikons 18-70 meget godt! Størrelsen, D80 er mer hendig og lettere. Synes også at D80 kjennes veldig "riktig" ut, kjennes faktisk mer robust ut enn 30D (selv om det sikkert ikke er tilfelle). Likte også plassering av knappene på D80. Synes det ble litt rotete på 30D. Kort og greit, når man holder i et D80 føler man at produsenten har jobbet for at dette skal bli prima. 30D er bare et kamera i rekken til Canon. Tok kontakt med noen fagkyndige folk, og vi konkluderte med at uansett om jeg tar D80 eller 30D så blir jeg ikke skuffet, begge er strålende kameraer! Og når jeg sparer 3000kr på å velge D80 med 18-70mm så blir det nok D80 på meg Endret 24. september 2006 av Bache83 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Tror nok det blir D80 ja. Har gjort meg noen erfaringer: 30D fokuserer raskere i vanskelige forhold f.eks innendørs med svak belysning. Men det gjør meg ingenting, for D80 er mer enn rask nok. Likte også at 30D tok 5 bilder i sek. mot D80 som tar 3/sek. Men så tenkte jeg, jeg er da ikke pressefotograf heller? Kommer helt sikkert aldri til å bruke det! Og Afseth - for meg blir det ikke feil å utpeke D80 som vinner selv om begge har kit-objektiver. Dette fordi jeg er helt ny på området, og det er ikke sikkert at jeg kjøper noe annet objektiv engang. Likte Nikons 18-70 meget godt! Størrelsen, D80 er mer hendig og lettere. Synes også at D80 kjennes veldig "riktig" ut, kjennes faktisk mer robust ut enn 30D (selv om det sikkert ikke er tilfelle). Likte også plassering av knappene på D80. Synes det ble litt rotete på 30D. Kort og greit, når man holder i et D80 føler man at produsenten har jobbet for at dette skal bli prima. 30D er bare et kamera i rekken til Canon. Tok kontakt med noen fagkyndige folk, og vi konkluderte med at uansett om jeg tar D80 eller 30D så blir jeg ikke skuffet, begge er strålende kameraer! Og når jeg sparer 3000kr på å velge D80 med 18-70mm så blir det nok D80 på meg 6928935[/snapback] Du blir nok fornøyd ja. Og det med følelsen er et godt argument. Derfor er det viktig at f.eks Canon og Nikon fortsetter å lage forskjellige kameraer og ikke streber etter å bli like. For meg som har arbeidshender passer for eksempel ikke de fleste Nikon modellene , de blir for små. Men for mindre hender passer ikke de fleste Canon modellene , hvis man ser bort fra 350/400D. Jeg sto også i valget en gang mellom D70 og 10D , og bestemte meg først da jeg kunne holde begge kameraene i samme butikk. Canon 10D var laget for mine hender. Når jeg i tillegg fikk sett Canon sitt glimrende menysystem på Norsk og blitt vant til det smarte menyhjulet , så blir det vanskelig å velge noe annet. Jeg har i ettertid byttet ut 10Den med en 30D som har det samme gode grepet om ikke bedre. Knapper og menyer er de samme gode med tillegg av joystikken , da blir valget enkelt. Dette skal du se vil gjelde deg også den gang du skal bytte ut D80en din. Når det gjelder bildekvalitet etter behandling av RAW , så tror jeg ikke bildekvaliteten skal være noe dårligere enn på 30D. Tror du kan glede deg , gratulerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå