Gå til innhold

Finner ikke IDE harddisk!

murra

Anbefalte innlegg

Finner ikke min gamle ide harddisk etter kjøp av sata disk!

Jeg har nå 2 ide disker og 1 sata i min pc. Den ide disken som er koblet til "ide 2 porten" finner jeg ikke i windows. Står som "master" og finnes i bios i setup og på startup.

Men, har lest litt rundt og tror problemet er at den gamle ide harddisken har den samme "navn" som sata harddisken da jeg har delt den opp til 2 partisjoner... Vil gjerne prøve å gå gjennom dette problemet først men hva skal jeg gjøre? Da jeg ikke finner den i xp i device manager/disk management...?

Alle svar tas i mot med stor takk!! :D

Endret av mjuice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finner ikke min gamle ide harddisk etter kjøp av sata disk!

Jeg har nå 2 ide disker og 1 sata i min pc. Den ide disken som er koblet til "ide 2 porten"  finner jeg ikke i windows. Står som "master" og finnes i bios i setup og på startup.

Men, har lest litt rundt og tror problemet er at den gamle ide harddisken har den samme "navn" som sata harddisken da jeg har delt den opp til 2 partisjoner... Vil gjerne prøve å gå gjennom dette problemet først men hva skal jeg gjøre? Da jeg ikke finner den i xp i device manager/disk management...?

Alle svar tas i mot med stor takk!!  :D

6920943[/snapback]

ser ut til at du har koblet jumperne feil? Husk at ulike harddiskmerker har ulikt system for jumperplasseringene. Hva med CD/DVD-rom? Kjører den på IDE eller sata kabel? Prøv å sette Den IDE-disken som XP finner som master på IDE1 kabelen og cd/dvdrommen som slave. Så sett den disken XP ikke finner som master på IDE2 kabelen.

Tviler på at problemet ditt er at harddiskene har samme navn?? De kan være av samme merke feks WD320JB, men har ulik identitet, feks WD320JB-00GVA0 og WD320JB-55GVA0 bare for å ta et eksempel.

Hvis det med jumperne ikke fungerer kan du jo også forsøke cable select på IDE-enhetene.

Lenke til kommentar
Det er mulig at du bør ta harddiskene på første kabel, og CD/DVD på den andre. Noen pcer "krever" det.

Hilsen,

efikkan.

6953524[/snapback]

Det var visst det som var problemet! Aldri hatt det problemet før, men så er jo dette min første sata harddisk så... Vel etter mye stress er det i orden! Takker og bukker for alle svar!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...