Gå til innhold

Hjelp til å sette sammen pc til 6-8000

Anbefalte innlegg

Broren til dama har bedt om å få kjøpe laptopen min, og da hopper jo jeg på sjansen til å bytte ut litt elektronikk hjemme :-)

Jeg vil prøve å få satt sammen en stasjonær pc til 6-8000,-. Det eneste jeg har som kan gjenbrukes er et høyttalersett fra Logitech.

Jeg bruker stort sett pcen til multimedia og kontorgreier. Dvs surfing, musikk, bilderedigering og film. Jeg spiller gamle nintendospill vha en NES emulator, men det trengs vel ikke akkurat en rå grafikkytelse på dette :-)

Pcen står i hjørnet av stua, så det er ganske viktig for meg at den er noenlunde stille. Siden jeg ikke kjører veldig tunge grafikkoppgaver er det kanskje en idè å gå for et vifteløst skjermkort? Kan være greit med dvi-utgang hvis man får det for en billig penge.

Har hørt bra ting om Core Duo, så kanskje jeg kunne få inn en slik en?

Når det gjelder skjerm så bør den være minst 19", og helst med en oppløsning høyere enn 1280*800.

Jeg trenger ikke OS. Kommer til å kjøre en dual-boot med Ubuntu og Vista RC1 foreløpig.

Jeg har semi-god peiling på pcer. Har som dere ser en vag idè om hva jeg ønsker meg, men er "sjanseløs" når jeg skal begynne å se etter konkrete komponenter. Er det mulig å sette sammen en pc med det jeg ønsker meg til 6-7-8000 kr?

Alle innspill mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid morsomt å prøve å sette sammen en PC innenfor et budsjett.

Kikka litt på Komplett sine sider og kom opp med dette:

A Plus kabinett:395

Hiper 350W PSU: 398

Gigabyte GA965DS3 hovedkort: 1399

1GB Corsair Twinx PC5400 Ram: 1499

Core 2 Duo E6300: 1550

Nec DV brenner: 299

Samsung harddisk 200GB: 595

XfX 7600GS skjermkort (passive kjølt): 899

Total: 7034

Skar ned til benet når det gjaldt kabinett og harddisk. Skjermkort og hovedkort er ganske bra og ikke av de aller billigste. Skjerm har jeg ikke tatt med som du ser.

Lykke til med kjøpet :thumbup:

Endret av pjc
Lenke til kommentar
Alltid morsomt å prøve å sette sammen en PC innenfor et budsjett.

Kikka litt på Komplett sine sider og kom opp med dette:

A Plus kabinett:395

Hiper 350W PSU: 398

Gigabyte GA965DS3 hovedkort: 1399

1GB Corsair Twinx PC5400 Ram: 1499

Core 2 Duo E6300: 1550

Nec DV brenner: 299

Samsung harddisk 200GB: 595

XfX 7600GS skjermkort (passive kjølt): 899

Total: 7034

Skar ned til benet når det gjaldt kabinett og harddisk. Skjermkort og hovedkort er ganske bra og ikke av de aller billigste. Skjerm har jeg ikke tatt med som du ser.

Har nok dessverre bare 7-8000 totalt :)

Likte det forslaget der! Har 2 eksterne harddisker på 250GB, så det er helt greit å skjære til benet på harddisken. Kabinettet (synes jeg) så overraskende lekkert ut til å koste bare 395.

Er strømforsyninga og kjølinga av prosessor å regne for stille også? Orker ikke å få en turbinmotor i stua en gang til ;)

Skulle vel også la seg gjøre å oppgradere en slik løsning dersom jeg finner ut at det trengs en eller annen gang.

Fant en billig skjerm med 1440*900. Tror dere dette er en grei skjerm å kjøpe?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325473

Lenke til kommentar

Hvis jeg fjerner OS og legger til den skjermen jeg nevnte vil f.eks Komplett Student i10 havne i den prisklassa jeg har tenkt på. Hvordan er den i forhold til forslaget som ble satt opp av pjc?

Er det en idè å se på de ferdig oppsatte variantene til nettbutikkene, eller har de som regel bare valgt de dårligste delene der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...