Gå til innhold

WD Raptor 74 gig vil ikke boote XP

Mitabo

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg gikk til anskaffelse av en WD raptor 74 gig, som var meningen jeg skulle kjøre XP på. Disken vil ikke under noen omstendighet boote,er det noen som har vært borti lignende problemer? Har ett Asus HK (A8N32-SLi De Luxe)Er det mulig at det er hovedkortet som lager krøll? Jeg har testet disken som vanlig lagringsenhet, og da fungerer den helt fint. Windows klartegreit og finne disken.Men under instalasjonen av xp vil den ikke boote fra disken når xp reestarter for og fortsette innstalasjonen av XP. Er det noen som kan gi meg ett lite tips her så hadde det vært supert :o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet :fun:

Det kan være hovedkortet som lager krøll. Dvs. det kan hende at Windows CDen din mangler drivere til brikkesettet eller mangler driver til harddiskkontrolleren hvis du bruker en av SATA-portene som ikke er en del av brikkesettet. Løsningen er enten å få tak i en diskettstasjon og en diskett med driveren eller å gi blaffen i antikvariske disketter og bruke programmet slipstream til å "sy" driveren sammen med Windows CDen inn på en ny CD-plate. Den "sammensydde" plata vil inneholde både den nødvendige driveren og windows. Da er det bare å innstallere i vei. Prøv dette.

Redigert: Jeg har googlet hovedkortet nå og 2 av de 6 SATA-portene er tilkoblet en kontrollerbrikke fra Silicon Image. Prøv å bruke et par av de andre SATA-portene først. Hvis det ikke fungerer så kan du gå løs på prosedyren jeg har beskrevet over her.

Lenke til kommentar

Hmmm.....

Nå har jeg prøvd og bytte sata kontakter uten hell.Må desverre innømme at det programmet du nevnte ikke gjorde meg så mye klokere. Er ikke helt i toppsjiktet når det gjelder teknisk data for og si det sånn. Skjønte ikke helt hvordan og hva jeg skulle velge i dette lille programmet for og lage en ny cd....

Jeg prøvde og kjøre inn xp på Raptoren igjen nå...Men den ville ikke engang starte innstalasjonen nå.Virker nesten som den ikke vil boote fra cd heller på dette tidspunktet.Men det rare er jo at viss jeg bruker en annen disk,så fyrer cd opp som om det var den største selvfølge...

Ikke lett dette her...

Noen tips på "norsk" for en som ikke er mega teknisk :o)

Lenke til kommentar

Du definerte problemstillingen veldig greit i starten du.

Windows finner disken men under restart blir det stopp, har du skrevet.

Løsningen burde være å hjelpe systemet ditt å avgjøre fra hvor den skal starte, hvilken disk osv.

Nå, har du enda mer problemstillinger enn du startet med.

Derfor må du bekrefte hvilken konfigurasjon du har nå. Jeg mener hvor mange disker er tilkoplet, hvordan og hvor er tilkoplet.

For at du skal jobbe i samsvar med systemet ditt, må du kontrollere at den informasjon du har med å se fysisk på diskene / Cd-rom, er den samme som Bios har registrert. Det får du til med å starte PC-en, gå i BIOS og se hva er registrert under MAIN bilde i Bios Setup Utility.

Hvis det er registrert og du har ikke forandret noe av de andre default instillinger, skal du videre til Boot meny.

Under Boot device priority vil du se igjen enhetene som du fant under Main.

Normalt skal du ha floppy, CDrom, harddisk. Du trenger ikke flerre.

Når det gjelder felten som viser navn eller nr til harddisk, den skal være identisk med den som du ønsker at PC-en skal starte fra.

Hvis annet er oppført, du må velge riktig.

Når det gjelder drivere kan du løse det etter at du har valgt disken, prøve å installere Windows men du får meldning at ingen disk er funnet.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene.

Jeg har nå vårt inne i Bios for og undersøke om konfigurasjonen stemte med mitt fysiske oppsett i kabinettet. Og det ser ut til og stemme veldig bra.

Jeg var innom datamaskinbehandlingen for og se om alt var registrert der. Og alle diskene sto oppført (3stk). Har bare ett lite spørsmål angående disker som det bootes fra.Vil boote disken stå som disk o når alt er riktig satt opp?

Raptoren står oppført i listen på diskbehandling.Der står den merket med OK(aktiv)

Jeg har også prøvd og bruke Data Lifegard Guard (Lastet ned fra WD sin nettside)for og kopiere oprativsystemet for så og legge de over på raptoren.Dette fungerte heller ikke.Men det funket fint og gjøre fra en disk til en annen, så sant det ikke var Raptoren.

Kan det rett og slett være noe galt med disken som ikke blir registrert?

Hadde jo ikke noen problemer med og legge inn på hvilken som helst annen disk.

Jeg får ikke melding om at windows ikke finner disken, men jeg får bare en svart skjerm når den skal boote fra xp-cd'n for og starte innstalasjonen av xp. Selv om alle innstillinger er riktig i bios. Sett fra mine øyne ihvertfall :o)

Er vel ikke lenge før Raptoren blir brukt til en lagrings-enhet isteden. Får kanskje bruke den til spill eller noe... :o(

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger :o)

Jeg har sjekket sata tilkoblingene og den står koblet på nvidia sata kontroller.

Hårek sitt forslag må jeg bare innrømme er langt over min evne og få orden på.desverre :o(

Men skal vel alltids få orden på dette etterhvert.Visst ikke så kan jo den Raptoren bukes til akvariepynt....Den som hadde hatt en dyp forståelse for pc, jeg er ikke av den typen...

Lenke til kommentar

Ok, la oss teste det , vedrørende bios.

Fjerne Cdplaten. hvis det er noe i.

Du starter med å gå i bios og forandre den entry i boot device priority som gjelder hardisken. Der skal du forandre det som står der til Raptor. Det som vises der er den som skal boote. Taste F10 og enter.

Disken er merket som aktiv allerede, så det er det som skal boote.

Så uansett om du har den andre disken med windows der, vil PC ikke klare starte.

Men du skal få feilmeldning og ikke bare svart skjerm.

Deretter gå i bios igjen og velg den disken med windows. F10 ,Enter og det skal fungere, dvs du er i windows igjen.

Hvem formaterte disken ?

(er usikker om det og ønsker å teste det, slik at man kan gå stegvis framover)

Lenke til kommentar

Det er meg som har formatert Raptoren.Den er formatert i NTFS-filsystem så da er vel den riktig sånn sett.Og den er formatert i vanlig hatsighet,ikke hurtigformatering.

Når jeg skal legge inn XP på Raptoren så finner den cd'n til xp...

Jeg får opp beskjed på skjermen....(trykk en tast for og starte opp fra cd...)

Idet jeg trykker en tast for og starte opp cd'n...Så kommer det opp...(sjekker maskinvarekonfigurasjon...)Og etter dette forblir skjermen svart....Ingenting som skjer.Dette skjer uansett om jeg har bare Raptoren koblet til,eller raptoren + en annen disken.

Jeg har nå prøvd ditt forslag Wiberos.

Jeg får en melding på skjermen når Raptoren er koblet som boot device....

Da kommer det opp en melding om at jeg må velge riktig boot device og starte maskinen på nytt.mener det var noe i den retningen det stod...

Lenke til kommentar

Da forslår at du kan prøve følgende:

Når du er i windows og Raptor er tilkoplet skal du fjerne all informasjon fra disken.

Tast ...Start...Kjør...skrive <cmd> og OK.

Du skriver .....Diskpart.... og tast Enter.

Du skriver....list disk.... og tast Enter.

Du får nå en list med alle disker som er tilkoplet på PC-en.

Se nøye på nr av disken som tilsvarer Raptor. (antall GB viser hva er hva).

Du skriver....select disk ? ... ? er nr på disken. (her får du bekreftelse at det er gjørt)

Du skriver...inactive... og tast Enter.

Du skriver...clean.... og tast Enter.

Hvis det lykkes du får meldning om det.

Nå er disken din uten informasjon i MBR., og er ikke initialisert fra windows.

Under diskbehandling er oppført med gult. Ikke gjør noe her.

Du avslutter windows. Kopler fra strømmen eller Ide kablene fra de andre diskene dine.

Raptor er nå tilkoplet på sata1 port på kontroller.

Du starter og inn i bios for å bekrefte at den er der, samt under Boot valg.

Nå kan du starte fra Cd, når du får spørsmål om å taste en tast.

WinCdplate skal finne disken. Hvis ikke ...her kommer det med drivere....

Men hvis det er OK skal du la disken bli formatert av windows etter at du opprettet en partition i den størrelse du ønsker.

Hvis det oppstår problemer her, har du i hvertfall funnet hvor er problemet.

Husk at feilmeldninger er språket som dataen bruker mot oss. Notere det du får.

Lenke til kommentar

Hei Wiberos.

Nå har jeg den glede og fortelle deg at dine tips førte frem :o) Nå ligger xp og surrer på Raptoren min,endelig. Det gikk over all forventning. Så jeg vil takke deg , og dere andre som har bidratt meg fine tips her på forumet :o)

Hilsen lykkelig Raptor eier :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...