Onkel Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Har alltid syntes at Lilleborg kirke ser mer ut som en fabrikk. Og denne dagen kom det jammen røyk ut av pipa. Tolk i vei. (Hardt undereksponert, dette var det beste jeg fikk til) Endret 23. september 2006 av Onkel Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg liker det egentlig veldig godt.. Himmelen er vakker, de rode mursteinene gjir meg og en litt nostalgisk folelse.. Fargene og teksuterene generelt er geniale.. Hmm.. Bra jobba mann.. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Bortsett fra undereksponeringen som du nevner, synest jeg det var et spennede bilde med en uvanlig, men absoutt passende komposisjon. Har ikke sett kirken i levende live, men ut fra bildet er det nok et visst insustripreg, ja Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Spennende motiv, men angående undereksponeringen så kan dette fikses relativt lett hvis det er ønskelig. Jeg gjorde ett forsøk med contrast masking på dette bildet. Hvis man legger litt mer arbeid i det så kan man få fikset "haloen" rundt kirka. Eventuelle andre justeringen. På dette eksempelet ble nok gresset litt for hardt grønt. Endret 23. september 2006 av stoners Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Stilig "konsept" og vinkel, liker det veldig godt Lenke til kommentar
skille Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 De har sikkert nettopp valgt ny pave tenker jeg, derfor røyken:) -Trond Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Likte ikke den skjeve vinklingen, men bildet var både fint, og genialt =) Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Når jeg ser dette bildet får jeg assosiasjoner til Thief 2: The Metal Age. Kan kort oppsummeres i dyster og mystisk stemning for de som ikke kjenner til dette dataspillet. Artig at du har fått utnyttet dette motivet såpass bra. Jeg synes det funker bra med at det er såpass mørkt som det er. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Takk til alle, hyggelig! Stoners: prøvde noe lignende jeg også (har aldri prøvd contrast masking...). Men jeg ser du får samme problem som jeg: ikke bare gresset blir for grønt, men når kirkeveggen blir lysere og mer fargemettet blir støyen helt forjævlig. Klarte ikke engang å bli kvitt den med et spleiset originalbilde på over 9 Mpix engang (dvs sikkert 2000 x 2000 pixler med bare kirke) uten å blurre ut mursteinene helt. Synd. Får bare leve med at det ble mørkt, men bra å høre at det ikke drepte bildet fullstendig. Skille: Haha, utbrytermenigheten Lilleborg. Jeg skulle tatt en kikk på kirkedøra også. Jeg er fremdeles litt usikker på den øverste femtedelen av bildet. Tror himmelen hadde sett enda mer ut som piperøyk hvis det ikke var for den løsrevne skyen øverst, og kutta rett under den. Det er en fordel om bildet forklarer seg helt selv. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Har du forsøkt å redigere selektivt? Capture NX og Lightzone har gode verktøy for dette! Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Har du forsøkt å redigere selektivt? 6927742[/snapback] Nei... Hva er det? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Har du forsøkt å redigere selektivt? 6927742[/snapback] Nei... Hva er det? 6927836[/snapback] Å markere et område og justere bare det, evt male med lys (dodge&burn). Bra sett, og bra gjennomført. De mørkeste områdene bør lettes litt, men ikke så altfor mye. Himmelen er pent eksponert, men alt annet blir for mørkt for min smak. Om du har raw-filen kan du mekke en ny jpeg med økt eksponering, og male inn skyggeområdene fra den. Er du litt subtil kan det bli ganske bra. Litt støyfjerning på skyggene, så kan det bli mye bedre. Pent utsnitt, det likte jeg. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Å markere et område og justere bare det, evt male med lys (dodge&burn). Å, nettopp. Jo, har prøvd markering og herjing med fargene bare på bygningen. På originalen er himmelen omtrent som her mens kirken er nesten svart. Det som skjer med betongtaket og mursteinene er at man kan velge mellom for mørke toner som her, for lav kontrast, eller å få veldig lite informasjon IMELLOM gråaktige mellomtoner og svartmarkerte detaljer (og fæl støy); det konsentreres liksom mot svart, og fargetoner midt på histogrammet hvis dere skjønner hva jeg mener. I den grad det går an å brenne ut grått, har jeg altså klart det... Er dette noe dodge&burn kan fikse? Tror jeg må lete opp en tutorial. Edit: fant en tutorial, og prøvde meg. Det ble mye bedre, enda dette bare er gjort på den første JPEG-fila. Jeg synes fremdeles det er veldig mye svart, spesielt i buskaset, men det kan antagelig ikke bøtes på uten å ta bildet på nytt. Det var litt jobb men dette skal jeg huske til senere. Om du har raw-filen kan du mekke en ny jpeg med økt eksponering, og male inn skyggeområdene fra den. RAW er en av de få tingene jeg virkelig savner på min nye skjønnhet (og 22bits fargedybde). I huleste, ikke si det bare tok tre uker å få behov for et bedre kamera?? Prisen for å leve i en forbrukerkultur: lykken er alltid én gadget unna. Endret 25. september 2006 av Onkel Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) har sett på bildet ditt i flere omganger nå , og plutselig dukker det opp et ansikt i røyken/skya. (etter "Litt" mishandling med curves) skummelt nesten slik at en blir troende etter dette bildet Edit: var ikke meninga å ødelegge bildet ditt,men gjorde det for å fremheve Endret 25. september 2006 av LoSerboss Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Tok et øyeblikk før jeg så han. Men heldigvis ser han ut som en riktig skøyeraktig tøysegud. Og det forklarer litt av hvert, egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå