Gå til innhold

Ny still PC til ca 6.500

Anbefalte innlegg

Har ikke oppgradert PCen på mange år, så nå er det virkelig på tide. Har AMD1700+ og Radeon 8500. (Ikke le :blush:)

Asus P5B hovedkort for S775 - ATX, PCIe, SATA, DDR2

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket775, 2MB, BOXED m/vifte

Kingston HyperX 1GB 675 MHz DDR II DIMM, PC2 5400 Non-ECC CL4 (4-4-4-10)

XFX GeFORCE 7600 GT 256MB GDDR3 XXX PCIe, XXX-edition, 590/1600 MHz, 2xDVI, HDTV

Hos Netshop kommer dette på ca 5.500 kr.

Har også sett litt på Asus GeForce 7600GT 256MB PCIe, Silent pipe, Dual DVI, TV-out, HDTV som skal være veldig stille, men den yter visst litt dårligere enn sine brødre.

Er XFX 7600 GT XXX noenlunde stille? Er det i tilfelle billig å gjøre den stille?

Jeg har 3 IDE (PATA) disker fra før. Enten må disse byttes ut, eller så må jeg kjøpe overganger, som visstnok er ganske dyre (150+ kr/stk). Jeg trenger også nytt tastatur og ny mus, ettersom begge to oppfører seg litt rart innimellom (har en lei tendens til å la sinnet gå ut over tastaturet..... :whistle:). Disse skal derfor være av den billige sorten.

Jeg har en Chieftec strømforsyning på 340W, som yter 15A på +12V. Er redd dette blir litt for spinkelt, selv om jeg får i underkant av 300W på den extreme wattage testen. Trenger jeg ny PSU, og hva trenger jeg i så fall?

Ser mange anbefaler MIST. Den selges uten kabler på Netshop, så jeg er ikke sikker på hva sluttprisen blir.

Ellers hare jeg sett på Tagan 480W, Hiper 530W, Thermaltake 460W, Coolermaster 500W og Coolermaster 600W.

Er disse like gode/bedre enn MIST? Hvilke av dem er stillest?

Inkludert strømforsyning og tastatur/mus blir det fort 7.000 kr, men det tror jeg skal gå bra. Har fundert på ny skjerm også, men drøyer med det foreløpig.

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg syns den 7600gt SP virker spennende. sikkert noen benchmarks av den på nettet du kan sjekke, jeg tror nemlig ikke den står så veldig tilbake for sine søsken i samme serie.

mange hovedkort har to ide (pata) kanaler, og du kan ha to enheter, master og slave på hver, ergo har du plass til tre pata disker og en dvd-brenner. så du kan sikkert beholde de. ellers er disker forholdsvis billige for tiden imo.

misten fins i to varianter, den gamle med kabler i strømper, og den nye med avtagbare kabler. jeg har den gamle og er fantasktisk fornøyd med den.

syns nok 15A hørtes litt lite ut. du skal ikke se deg blind på antal watt, da det er forskjellige måter å beregne dette på, og samtidig tar ikke alle disse måtene hensyn til hvilke rails som leverer hvor mye.

hvis du vil ha en forholdsvis stille pc vil jeg nok anbefale mist og 7600gt SP, uten at jeg har testa det siste.

edit; mener ikke å forandre på opplegget ditt men har du sett på am2 i stedet for intel?

du får bra mye for pengene med for eksempel en 3800+ til under 1000 kr atm

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har valgt Intel denne gangen, er at de kort og greit er overlegne AMD for tiden. I tillegg kan C2D overklokkes ganske vilt om jeg skulle ønske det.

Da trenger jeg ikke nye disker. Flott!

Da står valget på skjermkort og strømforsyning. Regner med jeg må ha ny PSU. PCen er tidvis ustabil nå, og det er godt mulig grunnen er litt lite power. Hvilken PSU anbelfaler dere, spesielt med tanke på stillhet?

Om jeg velger MIST, hvilke kabler trenger jeg?

Har en bråkete PC nå, og vil gjerne ha det litt stillere...

Har noen XFX 7600 GT XXX? Kan dere si noe om støynivå? Er den stille? Om ikke, er det billig og enkelt å gjøre den stille?

Fra en test ser jeg at Silent versjonen blir ca 10 grader varmere enn en "vanlig" 7600 GT. Er dette et (potensielt) problem, eller bør jeg ikke bry meg med det?

Er minnet jeg har valgt meg ut bra? Mulig å overklokke?

Tenkte på å kjøpe 2x512MB og kjøre dualchannel, men tror det er like greit å kjøpe 1GB brikke nå, og evt kjøpe en til når prisene blir litt mindre sinnsyke.

Edit: Er kjøleren på BOXED C2D noenlunde stille, eller bør jeg kjøpe en ny en?

Endret av Pangaea
Lenke til kommentar

Var av den oppfatning at GeForce 7600 GT var det kortet som gav mest for pengene. Er X1900GT bedre? Er det kortet noenlunde stille? Fant ikke noen vifteløse versjoner av det.

Jeg har peilet meg inn på dette: Handlevogn

Gigabyte DS3 hovedkort

Intel Core 2 Duo E6300 CPU

Kingston HyperX 1GB PC2 6000 minne

Gigabyte GeForce 7600 GT vifteløst skjermkort

MIST 500W PSU

I tillegg må jeg ha en harddisk. Har sett på Seagate Barracuda 320GB og Western Digital 320GB. De er ganske like, men Seagate kanskje litt foran i ytelse, mens WD er litt stillere.

Noen kommentarer til oppsettet ovenfor?

Hva er best av X1900GT og 7600 GT? Bråker X1900GT mye? Har hørt disse ATi korta ikke akkurat er helt stille...

Hva syns dere om Gigabyte SD3 hovedkortet? Noen åpenbare mangler?

Endret av Pangaea
Lenke til kommentar

X1900GT støyer noe, men ikke så mye som X1900XT. X1900GT er forholdsvis nytt på markedet, så det er ikke rart at du trodde 7600GT gav mest for pengene.

Om du kjøper disk fra Seagate, så kjøp fra 7200.10-serien. Forøvrig kan jeg anbefale WD 320GB; jeg har to slike selv i hus.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Lurer litt på det same når det gjeld RAM'en, nokon som veit noko om den og korleis den er til klokking?

Og er X1900GT det same som X1900RX?

Har tenkt å kjøpe heilt likt oppsett pluss ein 250GB harddisk til HW-LAN..

Vurdert denna OCZ 450W PSU'en?  Ser litt deilig ut..men veit ikkje korleis han er mot MIST.

6926755[/snapback]

EDIT: F*** tok "Svar" isdedenfor "Rediger".

Endret av Jaybird
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har to systemer som jeg prøvde å bygge stillest mulig, ett med Lian Li PC7 kabinett og MIST 500W strømforsyning, og ett med Antec P150 kabinett med medfølgende Antec HE430W strømforsyning. Jeg kan bare si en ting, sistnevnte banker Lian Li og MIST langt ned i støvlene når det kommer til støy.

Grunnen til dette:

1: Antec er lagt av stål, og veier 5 ganger så mye som Lian Li, og vibrasjoner forplanter seg ikke like lett som i de tynne aluminiumsveggene i Lian Li-kabinettet.

2: Antec har ferdig monterte strikkoppheng til harddisker.

3: Antec har ferdig monterte støydempingsmatter på sidedørene

4: Antec HE430 er minst like stillegående som MIST 500W.

Som du kankje har funnet ut, er jeg ikke i tvil om at Antec er det rette valget for deg. Dessuten trenger det systemet du har satt opp ikke mer en ca 250W PSU, så MIST 500W er langt over mål.

Annet enn dette bør du vurdere å benytte Nexus eller SilenX vifter, en viftestyring, og ikke minst bør du kaste BOXED-kjøleren til fordel for Scythe Ninja eller Zalman 7000 el.l. Skjermkort med passiv kjøling eller Zalman VF700-Cu (som temmer selv high-end kort til et nesten umerkbart støynivå.. den holder mitt Geforce 7900GTX rundt 50 grader under last på laveste hastighet. )

Valg av harddisk bør falle på Seagate eller Samsung, Maxtor og WD bråker alt for mye.

Lenke til kommentar

Antec-løsningen høres veldig bra ut, men dessverre har jeg ikke råd til nytt kabinett. Jeg har et Chieftec Big-Tower. Det er langt fra det stilleste vil jeg tro, men det får duge for nå. Målet er ikke en PC der jeg ikke kan høre om den er på eller av, men såpass stille at den ikke er veldig irriterende å høre på om jeg ser film via TVen eller lignende.

Men det om vekten kan da umulig stemme. De fleste kabinetter veier vel ca 10kg, og ifølge Komplett veier Antec ca 15. Ser og høres ut som det er veldig stille da. Skulle gjerne hatt støydempende vegger ;)

Er du sikker på 300W er nok?

Nå ser jeg på GeForce 7900 GS (er dette bedre enn X1900GT? Og stillere?). En ekstremvariasjon av kortet trenger 22A på 12V-railen, og om jeg husker riktig trengte 7600GT 18A på 12V. Min PSU klarer bare 15A på 12V. Den er på 340W, men yter max 315W. I tillegg har jeg sett fra tester at Chieftec PSU har dårlig effektivitet.

PCen er til tider ustabil. Den kan restarte i ett spill (de få jeg klarer å kjøpre :p), men den også plutselig restarte når jeg leser en artikkel på nettet, uten å røre noe som helst... :hmm:

Jeg antok det var minnet, men det kan jo også være PSU.

Tenker jeg prøver Boxed-kjølingen på både CPU og GPU først. Blir det krise får jeg heller kjøpe nytt. Er det vesentlig forskjell mellom VF700-Cu og VF900-Cu?

Går nok for Seagate harddisk, men ifølge en test jeg leste ligger WD i toppen i stillhet nå, faktisk stillere enn Seagate disken (ca 3 grader og 2dB). Har et par Samsung disker, og jeg kan bokstavelig talt ikke høre dem. Helt utrolig. Dessverre er det dårlig utvalg av dem for tida.

Hva slags skjermkort vil dere anbefale?

Jeg vurderer nå X1900GT, X1900RX (forskjell?) og 7900GS. Hva er stillest (boxed), og hva er best?

Lenke til kommentar

Kjøre VF900-Cu på 6600GT'et mitt, og den ligg på 54'C load(I eit godt kjølt kabinett,2x80mm, 2x120mm, 3x50mm), på litt over minimum viftehastighet, og hørest nesten ikkje..lika det fantastisk godt..

Ein venn av meg har VF700-Cu, og det er mykje same lydnivå, men kjøler ikkje så godt. Så hvis du "berre" skal ha eit stille kort, gå for VF700-Cu. Men hvis du har planar om å klokke, ville eg ha gått for VF900-Cu.

Lenke til kommentar

Tror det minnet skal være okay, men ikke mulig å klokke noe særlig mer enn oppgitte 750MHz. Testene jeg fant er omtrent et år gamle, men den ene fikk 770MHz, den andre hadde får dårlig hardware ellers til å nå grensen (tror de fikk 700MHz).

Tror 7900 GS er best sammenlignet med X1900GT. Ifølge testene er de ganske like, muligens med 7900 GS like foran. Men skrur man på AA etc på fx 1600x1200 var X1900GT best IIRC. I tilleg kan X1900GT ha både AA og HDR på samtidig, det kan visst ikke 7900 GS. Ikke sikker på hvor mye det har å si.

Men 7900 GS er uten tvil bedre å overklokke med enn X1900GT. Point of View er ikke beste merket slik sett, men modellen er generelt klokkevennlig. Tror også 7900 GS er stillere enn X1900GT, men det gjenstår å se. Ikke fått noe klart svar på det enda.

Lenke til kommentar

Er langt fra noen ekspert på klokking selv, er flere år siden jeg rota med det sist. Men slik jeg har forstått det kommer det an på hvilke muligheter som ligger i BIOS på hovedkortet, hva hovedkortet faktisk takler av FSB-speed, hva CPU takler, og hva RAM takler. Som oftest er det RAMen som er flaskehalsen. Om CPU tillater det kan man skru opp eller ned multiplier og FSB speed, og evt forandre forholdet mellom FSB:RAM (eller noe sånt). Men som sagt er det oftest minnet som er flaskehalsen. Om man ikke kan skru opp multiplier på CPU (FSB x multiplier = CPU MHz speed), stopper det som regel der.

Er ikke sikker på hvordan det funker med RAM nå og hvilke fart man kan kjøre. Om man fx bare kan ha PC5300 eller PC6400, må man nok kjøre denne RAMen på PC5300 tror jeg ettersom det er tvilsomt at man klarer å klokke den opp til PC6400 (800 MHz).

Om jeg har rota veldig nå, får noen skrike ut. Er som sagt en stund siden jeg holdt på med slikt, og da var det ganske moderat i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...