Venin Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Hei, jeg har E6300 og gigabyte DS4. I bios kan jeg velge: Auto (lar bios bestemme viftefart. dette fører til at vifte går uregelmessig og bråker pga den altfor ofte skifter rpm) Intel® QST (intel quiet system tech, krevde en driver, kjører vifta på 950 rpm.. og cpu holder seg på 36-37 C idle i følge easytune?! (coretemp sier 46 og 47 C på kjernene)) Legacy (lar vifta styres etter temperatur på cpu. bråker på samme måte som auto) Disable (kjører vifta på fullt alltid, 2200 rpm eller noe, støyer en del) Noen som vet hvordan Intel QST kan holde cpu så kald på bare 950 rpm? Hvis jeg velger auto eller legacy holder den seg på 44 C eller noe. Jeg vil anta at vifta da er på 1200-1500 ca. Hvilket system bruker dere? Og hvilket er lurest å bruke? Jeg vurderer å kjøpe en ZALMAN CNPS9500 som erstatning, men vil den bråke mer enn det stock kjøler gjør med Intel QST siden Zalman har minimum RPM på 1350? Endret 23. september 2006 av Venin Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Sånn BIOS-viftestyring er vanligvis noe ræl. Jeg vil tro at den benytter seg av PWM, noe so ovte får den til å bråke mer, ikke mindre. Prøv følgende: 1. Glatt ut signalene med en sånn. 2. Skaff en manuell (vel å merke analog) viftestyring og et termometer (feks Sunbeam Rheobus og CompuNurse LCD) 3. Bruk en automatisk (fortsatt analog!) viftestyring (feks mCubed bigNG). Har forresten 9500 selv, den er veldig bra, men du trenger viftestyring. På full hasighet bråker den fælt men kjøler vidunderlig, på laveste er den kjempestille og kjøler fortsatt veldig bra. BTW følger det med en slags viftestyring til den. Endret 23. september 2006 av G.G. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Sånn BIOS-viftestyring er vanligvis noe ræl. Jeg vil tro at den benytter seg av PWM, noe so ovte får den til å bråke mer, ikke mindre. Prøv følgende:1. Glatt ut signalene med en sånn. 2. Skaff en manuell (vel å merke analog) viftestyring og et termometer (feks Sunbeam Rheobus og CompuNurse LCD) 3. Bruk en automatisk (fortsatt analog!) viftestyring (feks mCubed bigNG). Har forresten 9500 selv, den er veldig bra, men du trenger viftestyring. På full hasighet bråker den fælt men kjøler vidunderlig, på laveste er den kjempestille og kjøler fortsatt veldig bra. BTW følger det med en slags viftestyring til den. 6922197[/snapback] Det følger med fanmate 2 på den da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå