Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dagens n¢tt for nettverkseksperter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fire PCer i et slags nettverk som jeg gjerne skulle ha koblet til internett via bredbånd. Slik ser det ut i dag:

 

"Server":

P3 500/64MB RAM

WinME

ISDN-kort

3com Combo

 

Arbeidsstasjon 1:

P166/64MB RAM

WinME

3com Combo

 

Arbeidsstasjon 2:

P150/64MB RAM

WinME

3com Combo

 

Arbeidsstasjon 3:

P133/64MB RAM

Win98

3com Combo

 

Maskinene er koblet i serie med koaks-kabel, "Server" i ene enden, Arb4 i andre. ISDN-forbindelsen på "server" er delt via WinME Internet Connection Sharing, og kobler automatisk opp og ned hvis en maskin ber om nett. Denne

l¢sningen er ikke spesielt stabil.

 

Min plan er å skifte ut ISDN med ADSL, men jeg lurer litt på hvordan jeg best

l¢ser dette teknisk (med svært få ressurser, som dere kanskje har gjettet ut fra maskinparken). En l¢sning er selvsagt to nettverkskort i "server" og fortsette med WinME Internet Con. Sharing, som sannsynligvis vil være mer stabil uten opp- og nedkobling. Men kanskje noen har bedre idéer om hva jeg kan gj¢re med dette tilårskomne nettverket, som faktisk fungerer på en arbeidsplass (organisasjon med beskjedne budsjetter)... "server" kaller jeg bare "server" fordi den har ISDN-kortet, brukerfilene (alle Mine Dokumenter), og er raskest. Kom med innspill! Trenger jeg en router? B¢r jeg gå over til Linux? Har dere tips til billig ADSL for bedrifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå over til tp i stedet for coax.

Du trenger en da en liten switch (eller hub) for å forgrene linja fra routeren og ut til de maskinene du skal ha bak routeren (Kjøp f.eks. cnet 5ports eller 8 ports switch... ca pris. kr 500).

 

Hva du velger som router, er opp til budsjettet, og til deg. Det du trenger er en Nat router. ICS fungerer som en nat router, men det er å anbefale å bruke en dedikert maskin. En linux box er helt fortreffelig til bruken, men du må kunne administrere os'et og da. En "hardware" router er å foretrekke, men her kommer budsjettet inn i bildet igjen.

 

Som en konklusjon bør det sies at hvis du har lyst og tid, så bør du sette opp en linuxbox. Det er også bra firewall muligheter (iptables).

Lenke til kommentar

Hvis du får tak i en gammel 486 e.l. anbefaler jeg å sette opp en Smoothwall (eller IPCop) router. Det funker glimrende. Da kan du også fortsette å bruke coax-nettverket ditt.

 

Et annet alternativ er jo å installere linux på serveren, men det krever at du ikke er avhengig av å kjøre noe windows-programvare på den. Da er sannsynligvis ClarkConnect tingen

 

http://www.clarkconnect.org

http://www.smoothwall.org

Lenke til kommentar

takk for innspill!

 

smoothwall-l¢sningen synes jeg ser veldig interessant ut, skal alltids få tak i en gammel PC, evnt vente til vi bytter ut en av våre eksisterende.

 

hvis jeg forstår riktig her, kan jeg lage en smoothwall-pc med to nettverkskort, ett for koaks-nettet mitt, ett for adsl-router, og så vil oppsettet omtrent gå av seg selv? h¢res absolutt fristende ut.

 

men hva er egentlig fordelen med denne l¢sningen foran en delt ADSL-kobling (WinME ICS) på "serveren"?

-sikkerhet?

-stabilitet?

-hastighet??

 

"server" står i resepsjonen og brukes til word+internet+outlook+database...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-31 16:32, skrev ccfn:


hvis jeg forstår riktig her, kan jeg lage en smoothwall-pc med to nettverkskort, ett for koaks-nettet mitt, ett for adsl-router, og så vil oppsettet omtrent gå av seg selv? h¢res absolutt fristende ut.


 

Du forstår riktig, ja. Har selv satt opp to nettverk med Smoothwall og Telenor ADSL, og har ikke hatt noen problemer i det hele tatt (bortsett fra tekniske problemer hos Telenor, da).

 

Quote:


men hva er egentlig fordelen med denne l¢sningen foran en delt ADSL-kobling (WinME ICS) på "serveren"?

-sikkerhet?

-stabilitet?

-hastighet??


 

Du får betydelig bedre sikkerhet. En brannmur er så og si obligatorisk hvis du skal være kontinuerlig oppkoblet til nettet. WinME er vel ikke akkurat et veldig sikkert OS.

 

Stabilitet er også en fordel. Jeg har aldri opplevd at smoothwall har krasjet, så lenge hardwaren har vært i orden.

 

Tviler på at du vil merke noen forskjell når det gjelder hastighet.

 

En annen fordel med en smoothwall-boks er at den har innebygd DHCPserver, så nye maskiner kan kobles rett i nettverket uten noen spesiell nettverkskonfigurasjon.

Lenke til kommentar

Jeg ville fordelt tjenestene litt så "server" ikke tar alle tjenester. En av de andre klarer sikkert fint ICS.

 

Hvis du har TP-nettverkskort i alle PC'ne ville jeg koblet hver av de til ADSL ruter eller en HUB/switch.

 

Nettverkskort koster ca 300kr/stk.

 

Velg en annen leverandør en telenor, gjerne NGT, som leverer med ruter/fw.

 

Hvis du skal fortsette å bruke coax nett, kan du bare sette 1 nettkoert i en av maskinene, og dele over coaxen til de andre.

 

Avhengig av linjekapasiteten og bruk, vil nok ikke dette være noe problem, da maskinene i seg selv vil være trege.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre som Stratos nevner? Å kjøre NextGentel (innebygget fw/router i "modemet"). Da er det bare å kjøpe en switch og koble alle maskinene til. Da er man ikke avhengig av å ha en maskin stående på for at de andre skal komme på nett.

 

My .02$,

 

Magnus

 

Edit: Leif

 

_________________

"We're not enemies, we just disagree" - The Strokes

 

"De gustibus non est dispotandum"

 

[ Denne Melding var redigert av: magma_81 på 2002-10-31 17:30 ]

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne min konfigurasjon, sånn for gøy:

 

- ADSL fra Bluecom

- 1 stk. SMC router (meget enkel å konfigurere)

 

Kombinasjonen TCP/IP hos Bluecom og lokalnett var virkelig Plug & Play (ikke i nærheten av Plug & Pray engang).

 

- En 8-porters router koster ca. 1900,- m/printerport.

- 1Mb ADSL-linje fra Bluecom koster 1595,- + mva. pr. mnd.

- Prisen på nettverkskort er jo allerede nevnt, så...

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at jeg til dags dato enda ikke har prøvd en kombinert switch/router/firewall som holder mål. Greit nok, de kan være enkle å konfigurere slik at du kjapt kommer deg på nett. Men de aller fleste har store mangler. Spesielt om du ønsker å kjøre tjenester på det indre nett som skal kunne nås fra utsiden. Da trenger du funksjoner som port forwarding. Eller om du har flere offentlige IP'er vil en solid NAT-funksjonalitet gjøre susen.

Bruk litt penger å skaff deg Checkpoint Firewall-1 NG ;-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...