Plomma2 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hoy der, sent en fredags natt. Det har seg slik at pcen min tar seg til å ule noe fryktelig fra tid til annen. En alarm som går av. Kjekt det der. Uansett, jeg tok meg til slutt til undersøke hva det var, og da ser jeg at vifta på hovedkortet står stille. Det kan ikke stemme, konkluderte jeg med etter å ha grublet lenge på det. Den er ikke spesielt stor, så rare kjøleeffekten kan den neppe ha, men den er vel plassert der av en grunn, så et eller annet formål må den jo ha. Dette er en gammel maskin. Vil tippe 4-5 år. Hovedkortet er vel et ABIT NF7 hvis jeg ikke tar feil. Sjansene er store for at vifta bare har gitt opp og reist hinsides, men jeg ville høre om noen hadde noen tips før jeg.. Gir faen. På forhånd takk. - Plomma Lenke til kommentar
Brian Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hoy der, sent en fredags natt. Det har seg slik at pcen min tar seg til å ule noe fryktelig fra tid til annen. En alarm som går av. Kjekt det der. Uansett, jeg tok meg til slutt til undersøke hva det var, og da ser jeg at vifta på hovedkortet står stille. Det kan ikke stemme, konkluderte jeg med etter å ha grublet lenge på det. Den er ikke spesielt stor, så rare kjøleeffekten kan den neppe ha, men den er vel plassert der av en grunn, så et eller annet formål må den jo ha. Dette er en gammel maskin. Vil tippe 4-5 år. Hovedkortet er vel et ABIT NF7 hvis jeg ikke tar feil. Sjansene er store for at vifta bare har gitt opp og reist hinsides, men jeg ville høre om noen hadde noen tips før jeg.. Gir faen. På forhånd takk. - Plomma 6920248[/snapback] sikkert vifta som kjøler chipsettet det, det er en ganske liten vifte. Kan sikkert bare bytte den for en 30-50kr Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hovedkort vifter dør i ny og ne. Hylingen du nevner er nok pga. viften har begynnt å sette seg fast i noe, og dermed skraper borti noe. Den er sikkert ikke til å redde nå. Jeg annbefaler at du kjøper en erstatningsvifte eller egnet passiv kjøleribbe som du kan bytte dem med. -Stigma Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Har du sjekka om den lille kontakten til chipsetvifta sitter ordentlig fast i kontakten sin på hovedkortet? Men slike vifter lever jo heller ikke evig.. samme type vifte sa også takk for seg på mitt gamle Fatal1ty hovekort etter et par uker med ulyder. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Husker en hovedkortvifte som det var så mye støv i at den ikke greide å rotere for egen maskin. Ta en multimetertest på kontakten på hovedkortet (vær nøye med at du måler riktige ledere). Hvis multimeteret gir utslag er det nok vifta som et gåen. Lån en vifte av noen og test med den. Du bør kanskje evt. kjøpe en ny i samme størrelse. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Hylingen du nevner er nok pga. viften har begynnt å sette seg fast i noe, og dermed skraper borti noe. 6920428[/snapback] Det er ikke hyling, det er en alarm. Dersom jeg lar alarmen gå lenge, så slår maskinen seg av selv. Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hva slags hovedkort har du? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Hva slags hovedkort har du? 6923347[/snapback] ABIT NF7 Lenke til kommentar
danibo Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har også det problemet. Bare at jeg ikke har alarm. Vifta funker bare ikke. Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Hovedkortet er Abit NF7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå