Gå til innhold

Et spørsmål om sjanger

password

Anbefalte innlegg

Hei. Det har seg slik at jeg er noe småforvirret når det gjelder sjangere innen metal/rock.

Vi har de fleste hørt om Trash Metal, Death Metal, Black Metal, Powermetal, Metal osv... Også har vi også kanskje både hørt om og hørt på Testament, Metallica, Old Man's Child, Nightwish, Burzum og Dimmu Borgir. Men jeg sliter litt med å plassere ymse band under de riktige sjangerene, av den grunn at jeg ikke alltid hører forskjell, eller jeg bare veit litt for lite om hver sjanger. (Selvfølgelig hører jeg stor forskjell på de nevnte bandene ovenfor, de er bare eksempler på band jeg ikke klarer å plassere sikkert.)

Jeg velger å kalle f.eks. Children of Bodom og Nightwish for

"Hurra-meg-rundt-Metall", Metallica for "Metal" og Dimmu Borgir for "Symphonic Black Metal". Men dette veit jeg er noe ukorrekt, så mitt ønske er om en eller annen som har god peiling på området, kunne tatt seg noen få minutter og skrevet noen få ord som beskriver viktige elementer innenfor forskjellige sjangere. Gjerne med et par eksempler i form av band.

(Ikke på forhånd takk, men vil bli meget takknemmelig om noen tar seg bryet å svare seriøst :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kan jo komme med noen eksempler som kan gjøre det lettere. Selv synes jeg det er en greiere måte enn å komme med tekniske/teoretiske forklaringer som kan være vanskelig å forstå.

Thrash Metal:

Metallica (de fire første albumene)

Testament

Slayer

Black Metal:

Darkthrone

Gorgoroth

Immortal

Death Metal:

Death

Suffocation

Nile

Disse tre sjangerene går under fellesnavnet ekstrem metall.

Power Metal:

Kamelot (det eneste virkelige bra bandet innen sjangeren :p)

Dragonforce

Gamma Ray

Heavy Metal:

Iron Maiden

King Diamond

Motörhead

Gothic Metal:

Within Temptation

Sirenia

Lacuna Coil

Doom Metal:

Black Sabbath (særlig de første skivene)

My Dying Bride

Cathedral

Folk Metal:

Finntroll

Midnattsol

Moonsorrow

Industrial Metal:

Red Harvest

The Kovenant

Aborym (Industrial Black Metal)

Progressive Metal:

Dream Theater

Opeth

Spiral Architect

Det er de sjangrene jeg gidder å nevne. Det finnes flere, men dette er de jeg føler er viktigst. Det kan være verdt å merke seg at det er vanlig å bruke flere sjangere for ett band, f.eks. Dimmu Borgir, man kan si de spiller black metal, men det blir mer riktig å si at de spiller symphonic black metal (eller symphonic extreme metal som noen absolutt skal ha det til). Eller så kan man jo f.eks. spille en progressiv versjon av alle sjangre, f.eks Progressive Black Metal, eller Progressive Power Metal. Men nå går jeg og legger meg. :)

Lenke til kommentar

Angående Dimmu Borgir (og mange andre band), så har de forrandret stilen sin betraktelig siden når de begynte. De to første platene For All Tid og Stormblåst er Black Metal. Hvis noen sier at Dimmu Borgir er BM, så mener de som oftest bare disse to platene. Med Enthrone Darkness Triumphant kom en slags blandings stil av flere sjangere, denne stilen har de forsatt å utvikle, hvor de hele tiden går mer og mer vekk i fra den orginale BM stilen deres. Om dette kalles Symphonic Extreme Metal? Greit for meg :p Men det kan ikke plasseres i en skikkelig sjanger.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...