4matic Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hei igjen alle sammen Flott forum... Et nytt spm.: Prøver å installere InfinityUSB Phoenix under linux.Har lastet ned Linux driver fra hjemmesiden. Det er ikke noen *.exe fil akkurat..... Kan noen forklare meg hvordan man installerer programmer i Linux?? Mvh mrt Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hei! Hvilken Linux-distribusjon har du? Hva slags fil har du lastet ned? (DEB? RPM? TAR.GZ? C?) Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
4matic Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Hei efikkan Takk for at du ønsker å hjelpe. Filen er av typen tar.gz Pakket den ut til temp på Linuxmaskinen Hvordan skal jeg starte programmet Er alt for vane med windows....bare å gå i startmenyen.....er nok ikke så lett i Linux.. Men må si at jeg er positivt overrasket...... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Følg instruksjonene i fila INSTALL. Lenke til kommentar
4matic Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 0. ./configure 1. make 2. (become root if needed) ./nftytool -h Skal dette skrives i Terminal?? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Det skal skrives inn i IRC. Eller var det OpenOffice Writer Joda, alt som skal skrives av kommandoer skal, som du sier, skrives inn i en terminal/shell/konsoll eller hva man kaller det. Kjært barn har mange navn EDIT: Bare tulla, ikke ta det personlig. Er for tidlig på lørdag morran Endret 23. september 2006 av Langbein Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 du må først manuvrere deg med terminal inn i mappa du har lasta ned for å skrive ./configuere.. eks.. cd /home/mrt2150/nedlastafilmappe/ Så kan du kjøre komanndoene Lenke til kommentar
4matic Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Det var enklere sagt enn gjort Klarer ikke å komme meg inn i de mappene jeg skal i terminal er jeg her xxxxxxxxxx@cardserver skriver cd /home xxxxxxxxxxx@cardserver/home her ligger mappa jeg vil inn i sier at det ikke er noen mappe med det navnet skjønner ingenting av detta jeg Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Unix-katalogmanøvrering for newbies: cd brukes til å bytte katalog, og skriver du bare cd bytter den til brukerens hjemmeområde, som f.eks. er: /home/kokkentor Skal du til underkatalogen /home/kokkentor/foobar har man flere muligheter: cd /home/kokkentor/foobar cd ~/foobar eller hvis man allerede er i hjemmeområde, kan man bare skrive: cd foobar For å gå opp ett katalogniva skriver man: cd .. En ting som er viktig å passe på, er om man starter med en slash eller ikke. Førstnevnte gjør at man spesifiserer et absolutt katalognavn (fra rota i filsystemet), men hvis man ikke bruker slash først blir katalogen relativ i forhold til current directory (nåværende katalog) Tab-completion er også et must, og støttes av alle brukbare shell. Har du følgende 3 underkataloger i en mappe: tull rask ruskrask ...og vil bytte til katalogen ruskrask, holder det å skrive: cd ru så trykker du TAB og får opp ruskrask. Sparer masse tid og unngår skrivefeil Endret 23. september 2006 av Langbein Lenke til kommentar
4matic Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Takk Da fant jeg ut av det...nice Så et annet spm Skal man kunne bruke InfinityUSB med Ubuntu? Fikk en feilmld under installasjonen Får beskjed om at det ikke finnes noen akseptabel c compiler er dette noe som kan lastes ned?? Endret 23. september 2006 av mrt2150 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Har du GCC innlagt? Du finner den vel isåfall i pakkebehandling. Lenke til kommentar
4matic Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Takker og bukker Går stadig fremover...litt leit pm det gikk andre veien..... Nå fant installasjonsprg GCC....ok men hva betyr: C compiler cannot create executables?? hmmmmm Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 0. ./configure1. make 2. (become root if needed) ./nftytool -h Skal dette skrives i Terminal?? 6921003[/snapback] Den dær ./nftytool -h har jeg aldri vært borti. Var er den for? Trodde det var, ./configure make make install Lenke til kommentar
mrt1850 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Kan noen kloke hoder fortelle meg hva følgende betyr, og hva jeg må gjøre?? apt-get install make E: Kunne ikke åpne låsefila /var/lib/apt/lists/lock - open (13 Ikke tilgang) E: Kan ikke låse listemappa Har lagt inn pakka "make" mvh mrt Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Kan noen kloke hoder fortelle meg hva følgende betyr, og hva jeg må gjøre?? apt-get install make E: Kunne ikke åpne låsefila /var/lib/apt/lists/lock - open (13 Ikke tilgang) E: Kan ikke låse listemappa 6921840[/snapback] Det skjer vel stort sett hvis du har flere programmer som bruker apt-databasen oppe samtidig. F.eks hvis du har Synaptic oppe, og samtidig prøver å installere programmer fra kommandolinje med apt-get install... Da må du lukke Synaptic først Lenke til kommentar
mrt1850 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Hvordan ser jeg om den er i gang/oppe da?? Og i så fall, hvordan stenges den/det? Vet ikke hva synaptic er engang jeg... mrt ps: skrev synaptic......fikk beskjed om at man må være superbruker..? Endret 23. september 2006 av mrt1850 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Synaptic er et GUI-program for installering/fjerning av pakker. Men kanskje du ikke var root da du skrev apt-get install.... Enten må du være root, eller så må du bruke sudo: sudo apt-get install .... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Synaptic finner du i menyene en plass, da vil du få beskjed om å skrive inn passordet ditt. Eventuellt kan du skrive sudo synaptic. Du trenger forsåvidt pakken build-essential for å kunne bygge programmer. sudo apt-get install build-essential Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Dette er vel noe som via/cd er veldig innteriserte i vil jeg tro. Ihvertfall etter att du har fått det opp å stå Lenke til kommentar
mrt1850 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Hei Etter at"sudo apt-get install build-essential " så virket ./configure Men fikk denne:libusb not found or not up to date Prøvde å kjøre "make" Fikk dette til svar: No targets specified and no makefile found. Stop. Hva skal man skrive etter make?? Endret 23. september 2006 av mrt1850 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg