DJViking Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg ser det er endel mediaspillere som både støtter Xine og Gstreamer. Når det kommer til motor for audio/video avspilling, hvilken fungerer best, gstreamer eller Xine-lib? Er er Xine kanskje mest en videoavspiller enn en mediaspiller? Gstreamer brukes jo i både audio- og videoavspillere Gstreamer sier det skal være uavhengig av Gnome/KDE, men den bruker jo GLib 2.0, som er en del av GTK+ som benyttes i Gnome. Det er mest Gnome mediaspillere som benytter gstreamer slik jeg ser det. Hvis jeg leste rett ser det ut som at KDE blir å benytte gstreamer som "default" i KDE4. Taler dette for gstreamer? Hva da med Xine...Xine sin eneste avhengighet er zlib. Men hvordan er disse to motorene i henhold til ytelse og stabilitet ved avspilling av audio og video? Jeg har ikke helt denne innsikten i denne forskjellen mellom disse to, selv om jeg har brukt både gstreamer og Xine. Begge variantene har vist seg å spille det meste av mine filer med god ytelse. Jeg kom til å tenke på dette da jeg skulle installere amaroK som enten kan brukes med Xine eller Gstreamer. Når det kom til å velge den ene over den andre, var jeg usikker om hvilken som var best. Så hva taler dere for? Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg ser det er endel mediaspillere som både støtter Xine og Gstreamer. Når det kommer til motor for audio/video avspilling, hvilken fungerer best, gstreamer eller Xine-lib? Min personlige mening er at Xine-lib er en bedre backend. GStreamer synes jeg overkompliserer ting. Er er Xine kanskje mest en videoavspiller enn en mediaspiller? Gstreamer brukes jo i både audio- og videoavspillere Xine-lib er et bibliotek for alt av multimedia. Det du tenker på er Xine-ui, dette er primært en videoavspiller, men siden den bruker Xine-lib så støtter den såklart alt av multimedia. Ikke døm Xine på grunnlagt av Xine-ui. Gstreamer sier det skal være uavhengig av Gnome/KDE, men den bruker jo GLib 2.0, som er en del av GTK+ som benyttes i Gnome. Glib er et ganske standard bibliotek, de fleste har nok dette fra før uansett. Merk at GStreamer har maaaange flere avhengigheter, en for nesten hver codec/format. Det er mest Gnome mediaspillere som benytter gstreamer slik jeg ser det. Jepp. GStreamer har vel blitt mer eller mindre standard, noe som er bra da ESD er en veldig dårlig løsning. Hvis jeg leste rett ser det ut som at KDE blir å benytte gstreamer som "default" i KDE4. Taler dette for gstreamer? KDE4 er uavhengig, den kan bruke de fleste backends. Tror nok aRts fremdeles blir standard, men med mulighet for å skifte til noe annet. Hva da med Xine...Xine sin eneste avhengighet er zlib. Xine avhenger på X11 og ALSA (hvis du vil ha det, noe du vil ) og zlib (noe nesten alt gjør). Dette er såklart en stor fordel, jo flere avhengigheter jo mer rot etter min mening. Men hvordan er disse to motorene i henhold til ytelse og stabilitet ved avspilling av audio og video? Jeg har ikke sett så mye på GStreamer 0.10, men 0.8 hadde seriøse problemer med ytelse/sync hos meg. Så hva taler dere for? Jeg anbefaler Xine-lib på det sterkeste, et enkelt bibliotekt å forholde seg til, god ytelse og bunnsolid. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg foretrekker også Xine-lib. Da jeg tidligere denne uken skulle legge inn støtte for alt mulig av codecs, så holdt jeg på i timesvis med Gstreamer og fikk bare noen få typer til, mens Xine-lib gikk veldig raskt og enkelt. Men så skal det nevnes at jeg er nybegynner i Linux. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 amaroK kan også benyttes med arts i tillegg til xine-lib og gstreamer. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Anbefaler at du holder deg unna aRts. Endret 23. september 2006 av olear Lenke til kommentar
xeon Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Ugh.. Bruk det du får til å fungerer ok.. Når det gjelder gstreamer er det bare å installere alle gstreamer-plugins du finner i repo og kjøre gst-register som root etterpå.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 I teorien så er vel gstremer best, og om noen år kommer det temmelig sikkert til å gruse xine noe så sinnsykt pga. en langt bedre arkitektur (modulært vs. monolittisk) - pluss at API'n kommer til å være bundla med alle distroer => brukt overalt. Dette vil tillate at om du legger til f.eks. mp3-støtte ett sted, så får alle avspillerne automagisk støtte... Når det er sagt, så har jeg et problem med xine-ui: Den finner kodeks! xine-lib funker fint da... Kommer med mer info i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå