Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Daukjørt motor, hva skyldes dette?


toriamos

Anbefalte innlegg

85 modell Saab 900 som har gått 194000km. Motoren går rent og pent, problemet er at den er utrolig treg i akselrasjonen. Har bytta plugger, fordelerlokk, og rotor - merka ingen forskjell. Spekulerer på innvendig motorvask, men aner egentlig ikke om det er godt for noe.

Luftfilteret er nytt, men slangen fra luftfilterboksen til forgasser er tapet, og mulig det ikke er tett der - har det noe å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan være at motoren er rett og slett bare slitt. ingenting kan gjøre en motor god som ny for å si det slik. Det kan være at stempelene/stempelforingene er slitt så det ikke blir orntlig kompresjon.

 

det kan være mye annet også. feks sot på brennstoff dysene. om denne bilen er gubbekjørt oppstår dette problemet. Gubbene har den jo ikke over 2000 rpm. så prøv med noe ekstra clean system i bensinen. kan ikke skade ;) men da igjen om den er det så må du passe på pakningene. de har lett for å være sprø på gubbebiler

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
kan være at motoren er rett og slett bare slitt. ingenting kan gjøre en motor god som ny for å si det slik. Det kan være at stempelene/stempelforingene er slitt så det ikke blir orntlig kompresjon.

6919552[/snapback]

Ja, det er jo mulig. Tenkte at det kanskje ikke var så sannsynlig siden den ikke har gått så veldig langt. Tidligere eier var pensjonist, og ikke akkurat en racer på gassen.

Lenke til kommentar
Ta oljeskift på motor og girkasse, og kjør bilen litt hardt, dra den ut på turtall osv. trenger ikke nødvendigvis kjøre gris, men få blåst ut driten av motoren.. prøv også shell v-power.. det skal gi effekt etter 4-5 tanker...

6919577[/snapback]

Har faktisk tatt oljeskift på både motor og gearkasse. Rimelig hardt blir den også kjørt, kjører konsvekvent på litt høyt turtall. Har gjort dette en måned, synes ikke jeg merker forskjell i det hele tatt. Har ikke prøvd V-power da.

Lenke til kommentar
En vanlig Saab 900 gar jo som en dass da, uansett om den er ny:P

6919695[/snapback]

Motoren heter B201C og har et slagvolum på 1985CC. Motoreffekt: 81KW. Om denne motoren er et dass er usikkert, men synes den burde yte bedre enn den gjør nå likevel.

Hadde en gammel Saab 99 for mange år siden, og den gikk som ei kule.

Endret av toriamos
Lenke til kommentar
Om den har vært gubbekjørt bør du sjekke toppakningen hvertfall før du grisekjører den.

6920474[/snapback]

I tillegg til at den er kjørt av pensjonister, så er den også konsekvent kjørt med for mye motor og gearolje. Forrige eier tolket peilepinnene noe annerledes en jeg, og har fylt bensin opp til bokstaven "M" i MAX - avmerkingen for maksimalt oljenivå¨ligger under, dvs "etter" "X" hos meg. Blir noen Deciliter for mye det. Ser det har svettet ut endel olje i motorens bakkant. Toppakningen kan jeg selvfølgelig SE på, vet ikke om jeg blir mye klokere. Tar en (utvendig) motorvask i dag, for å se om den lekker ut noe olje gjennom pakninger. Tidligere eier brukte helsyntetisk olje, jeg har skifta til mineral.

Lenke til kommentar
Problemet er tett eksosanlegg.

Det var et gammelt par som hadde bilen vår før vi fikk den.

En sommer skifta vi eksosanlegg, og de på verkstedet lurte på hvordan bilen i hele tatt gikk frem siden eksosanlegget var ca. 50-70% tett.

Fikk nytt på, og nå går bilen som ei kule (og har gjort det de siste årene).

6921744[/snapback]

Takk for kategorisk diagnose :) - Er mulig du er inne på noe. Skal se litt på eksosanlegget, håper å finne ut om det ER tett før jeg bytter. Ikke for det, et komplett eksos koster vel ikke mer en tusenlappen.

Lenke til kommentar
Problemet er tett eksosanlegg.

Det var et gammelt par som hadde bilen vår før vi fikk den.

En sommer skifta vi eksosanlegg, og de på verkstedet lurte på hvordan bilen i hele tatt gikk frem siden eksosanlegget var ca. 50-70% tett.

Fikk nytt på, og nå går bilen som ei kule (og har gjort det de siste årene).

6921744[/snapback]

 

Jeg har også mest tro på dette. Stor fare for at anlegget har blitt sota igjen pga litt for "forsiktig" kjøring av de forrige eiere. :)

Lenke til kommentar
Problemet er tett eksosanlegg.

Det var et gammelt par som hadde bilen vår før vi fikk den.

En sommer skifta vi eksosanlegg, og de på verkstedet lurte på hvordan bilen i hele tatt gikk frem siden eksosanlegget var ca. 50-70% tett.

Fikk nytt på, og nå går bilen som ei kule (og har gjort det de siste årene).

6921744[/snapback]

Takk for kategorisk diagnose :) - Er mulig du er inne på noe. Skal se litt på eksosanlegget, håper å finne ut om det ER tett før jeg bytter. Ikke for det, et komplett eksos koster vel ikke mer en tusenlappen.

6921903[/snapback]

Ta av eksosanlegget og se rett inn der som det var kobla på katalysatoren.

Du vil nok se mye sot der.

Og vist det er mulig, skru av selve potta og se i røret som gikk til den.

Kan være du klarer å rense det med noen kraftige saker.

Lenke til kommentar
Problemet er tett eksosanlegg.

Det var et gammelt par som hadde bilen vår før vi fikk den.

En sommer skifta vi eksosanlegg, og de på verkstedet lurte på hvordan bilen i hele tatt gikk frem siden eksosanlegget var ca. 50-70% tett.

Fikk nytt på, og nå går bilen som ei kule (og har gjort det de siste årene).

6921744[/snapback]

Takk for kategorisk diagnose :) - Er mulig du er inne på noe. Skal se litt på eksosanlegget, håper å finne ut om det ER tett før jeg bytter. Ikke for det, et komplett eksos koster vel ikke mer en tusenlappen.

6921903[/snapback]

Ta av eksosanlegget og se rett inn der som det var kobla på katalysatoren.

Du vil nok se mye sot der.

Og vist det er mulig, skru av selve potta og se i røret som gikk til den.

Kan være du klarer å rense det med noen kraftige saker.

6924078[/snapback]

Vel, eksosanlegget så ikke så aller værst ut. Ikke mye å hente ved å skifte ut det, ser det ut for.

... Har kjørt litt rundt, gassa og geara - det typiske er når jeg holder f.eks 50km/t i (i tredje gear) en slakk oppoverbakke, slipper opp gassen til farten er 30km/t og så gasser på igjen.. Da tar det laaaang tid å få turtallet og farten opp igjen.

Lenke til kommentar

Du sier at slangen fra luftfilteret til forgasseren er tapet, og at du ikke er sikker på om slangen er tett.

 

Suger den falsk luft får den feil luft/bensin blanding. Bytt slange så har du ihvertfall eliminert den muligheten. Dette er jo nesten gratis å fikse :)

 

Angående oljenivå, så regner jeg med at man har litt slingringsmonn, men å ha for mye olje kan faktisk skade motoren, men siden den er happy og går jevnt uten oljelekkasje så er det sikkert ikke noe problem.

 

Stikk innom et verksted og spør der, evt lever den inn til "en kjapp titt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...