Teleskopos Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvor godt er Tokina 12-24 AT-X 124 AF PRO DX optisk og mekanisk? Er det noen av dere som har det? Hva er deres erfaringer? Her er objektivet nærmere beskrevet: http://www.thkphoto.com/products/tokina/afl-00.html Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Har det, men har ikke fått prøvd det ennå.. Ellers har Ken Rockwell testet det sammen med likesinnede fra Nikon, Sigma og Tamron. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Proff obj fra tokina blir sett på som meget bra når det kommer til byggkval, ikke noe dårligere enn nikon/canon. Skal du ha "stats" på det kontra de andre kan du se her: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html Personlig mener jeg det er et meget godt kjøp til rundt 4' Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Proff obj fra tokina blir sett på som meget bra når det kommer til byggkval, ikke noe dårligere enn nikon/canon.Skal du ha "stats" på det kontra de andre kan du se her: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html Personlig mener jeg det er et meget godt kjøp til rundt 4' 6920793[/snapback] Det er nettopp dette som gjør meg nysgjerrig. Når det gjelder "pirat"objektiver, er det en kjensgjerning at det finnes slike objektiver hvor kvaliteten og holdbarheten i materialene kanskje ikke er helt på toppnivå selv om optikken i og for seg kan være grei nok. Jeg har imidlertid hørt at Tokina utmerker seg ved at også byggekvaliteten er av høy klasse, men har ennå ikke kunnet konstatere det ved selvsyn. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Proff obj fra tokina blir sett på som meget bra når det kommer til byggkval, ikke noe dårligere enn nikon/canon.Skal du ha "stats" på det kontra de andre kan du se her: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html Personlig mener jeg det er et meget godt kjøp til rundt 4' 6920793[/snapback] Bare en kommentar når det gjelder photozone.de: De viser en tilbøyelighet til å i enkelte tilfeller overvurdere byggekvaliteten på objektiver hvis disse er tungbygde med kraftig tubus. Det krever et trenet øye å se hvorvidt delene og materialene bare er tunge og grove, eller om de er av høy kvalitet og godt tilpasset. Nivået på byggekvaliteten merkes på presisjonen og materialene i bevegelige delene og tilpasninger særlig inne i objektivet, samt på mange små detaljer som du legger merke til om du ser nøye etter. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hvordan vet du det telespopus? At de ikke med sitt trenet øye gir god byggkval til de som fortjener det, og nevner som punkter at mat. ol er av topp kval. som er lett for den ukvalifiserte leser og forholde seg til. Ingen kritikk på ditt innlegg...sier ikke at du ikke har rett, men har du noen eks på at de gir "topp byggkval" men at det ikke stemmer, at det bare dreier seg om ytre skall? Mtp på hva det finnes av anmeldelser der ute, og kval på de, vil jeg si siden generelt sett holder et meget høyt nivå ut ifra det de gjør (en anmeldelse er ikke på 20 sider og gir ikke uttrykk for at de har brukt et halvt år på det) Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Hvordan vet du det telespopus? At de ikke med sitt trenet øye gir god byggkval til de som fortjener det, og nevner som punkter at mat. ol er av topp kval. som er lett for den ukvalifiserte leser og forholde seg til.Ingen kritikk på ditt innlegg...sier ikke at du ikke har rett, men har du noen eks på at de gir "topp byggkval" men at det ikke stemmer, at det bare dreier seg om ytre skall? Mtp på hva det finnes av anmeldelser der ute, og kval på de, vil jeg si siden generelt sett holder et meget høyt nivå ut ifra det de gjør (en anmeldelse er ikke på 20 sider og gir ikke uttrykk for at de har brukt et halvt år på det) 6921636[/snapback] Det dreier seg om objektiver som jeg personlig har brukt, og som jeg ser har flere svakheter i forhold til originaloptikken. Da synes jeg at de et par ganger har vært litt for snille i vurderingene og gitt ros til byggekvaliteten uten at det har vært grunnlag for det. Når det gjelder de rent optiske vurderingene har disse vært i overensstemmelse med mine egne inntrykk. Der har jeg ingenting å kritisere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå