Tethrix Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Altså, jeg og noen venner sitter her med hver vår pc på et såkalt "minilan". Problemet er at kompisen min har ikke en router. Kun Modemet (Thomson SpeedTouch 510i). Hvis vi kobler en helt vanlig nettverksledning fra modemet og direkt til en pc, funker det. Men når vi prøver å koble den til switchen min (Klin SOHO 5/8 Port Ethernett Switch DGA-SW800) får vi ikke internett. Vi finner hverandre og kan spille med hverandre via nettverk, men har ikke tilgang til internett. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 sett statisk ip på alle pcene og dns server. Lenke til kommentar
Tethrix Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Ok, leser om static IP nå. Men hva er dns server? Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Dere har mest sannsynlig feil kabel mellom, sjekk at dere har en rett TP kabel imellom (ikke-krysset) Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Dere har mest sannsynlig feil kabel mellom, sjekk at dere har en rett TP kabel imellom (ikke-krysset) 6919216[/snapback] Du ser det for øverig på mønsteret på kabelen med rekkefølge av farger osv.. Er ikke sikker på om svitsjen krever kryssekabel(mønster forksjellig i endene) for å kunne kommunisere imellom modem og svitsj.... Noen switcher krever det. Også spesielle innganger på svitsjen er laget for nettopp kryssing, fra f.eks. WAN, uten bruk av kryssekabel, og/eller motsatt. De nyeste svitsjene er gankse fleksible med tanke på "feilkobling" slik sett... Er svitsjen din noe gammel må du nok grave litt i manualen Studer svitsjen nøye og se hvordan den er laget edit: Leifskriver edit2:Glem det med DNS server forresten... Det skal fikses automatisk av seg selv. Endret 22. september 2006 av nollie Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Altså, jeg og noen venner sitter her med hver vår pc på et såkalt "minilan".Problemet er at kompisen min har ikke en router. Kun Modemet (Thomson SpeedTouch 510i). 6919150[/snapback] Er det router i modemet? Hvilke IP-er får dere utdelt i LAN? Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Sjekk at DHCP er aktivt i modemet. Lenke til kommentar
Tethrix Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Takk for svar. Vi gjorde bare den enkle metoden og satte to nettverkskort i en pc og delte internett fra den Så da kan vel tråden stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå