Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Henger 12" etter når det gjelder lyd?

Galf

Anbefalte innlegg

Lurer på om denne basskassen er bra egentlig? :p har ikke peiling på annlegg eller noe og skal kjøpe denne av min fetter for 3800

er to 12" Magnat xpress, en 1000w og en 500w forsterker av typen Magnat The Rock.

noen sier at 12" henger litt etter, stemmer dette?

har dere kanskje andre tips angående bass i en golf 3 så tas det imot med takk.

tn_DSC00668.jpg

håper å få svar kjapt, må bestemme meg snart om handel. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12" med god forsterker er ikke noe fare for å "henge etter" nei...

Derfor de aller fleste subbene er 12", det er idealet mellom flytting av luft og god kontroll på elementet...

6918799[/snapback]

så du tror ikke det er noe problem med den forsterkeren som er på 1000w å drive den med god lyd?

Lenke til kommentar

Lemp den inn i bilen din hør prøvespill den før du kjøper den da vel! Da finner du i tillegg ut om den passer bilen din. Noe som spiller suverent i èn biltype kan spille langt dårligere i en annen.

De som sier 12-tommere henger etter, har ikke den fjerneste peiling på hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Derfor de aller fleste subbene er 12", det er idealet mellom flytting av luft og god kontroll på elementet...

6918799[/snapback]

så du tror ikke det er noe problem med den forsterkeren som er på 1000w å drive den med god lyd?

6918809[/snapback]

På ingen måte... (tror heler ikke det er 1000watt jamfør dette) :p

Men tror nok det spiller bra nok til 3800kroner ja, du sier selv du er noob (som meg) så tror nok du blir fornøyd...

Men som epi sier, du MÅ prøvespille før du punger ut, sjekke plassering, trekke mildertidig strøm utenfor bilen osv... Sjekk om det fungerer i din biltype...

Om kasse er bygd og dempet for stasjonsvogn kan det låte dårligere i din lille golf om du har hørt den i en annen bil, men ingeting utgjør så mye at du ikke blir fornøyd med lydtrykk og den forsterkeren skal klare å ha kontroll på de elementene...

PrøvPrøv, eneste måten å vite om du blir fornøyd eller ikke...! :w00t:

Lenke til kommentar

6918799[/snapback]

6918809[/snapback]

På ingen måte... (tror heler ikke det er 1000watt jamfør dette) :p

Men tror nok det spiller bra nok til 3800kroner ja, du sier selv du er noob (som meg) så tror nok du blir fornøyd...

Men som epi sier, du MÅ prøvespille før du punger ut, sjekke plassering, trekke mildertidig strøm utenfor bilen osv... Sjekk om det fungerer i din biltype...

Om kasse er bygd og dempet for stasjonsvogn kan det låte dårligere i din lille golf om du har hørt den i en annen bil, men ingeting utgjør så mye at du ikke blir fornøyd med lydtrykk og den forsterkeren skal klare å ha kontroll på de elementene...

PrøvPrøv, eneste måten å vite om du blir fornøyd eller ikke...! :w00t:

6919299[/snapback]

ja, men det er jo så mye stress å koble til bare for å sjekke.. :ermm: han har hatt den i sin audi a4, er ikke stasjonsvogn, men tror du det kan være så galt i min golf?

Lenke til kommentar

Du skal ikke bekymre deg for "treg" lyd hvertfall.

De som snakker om store elementer og "treg" lyd har nok vært borti billige 15" og 18" med for liten forsterker på seg, ergo en god kombinasjon for å få dårlig kontroll på membranen.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

kan nok ha vært forsterker som ikke klarte å holde kontroll på elementet også, eller kassa som ikke var riktig i forhold til element/bilen, og mange andre årsaker... jeg har selv en planet audio 12" (ikke den billigste, retailpris ny var vel over 4k i sin tid) i min mazda, og det spiller veldig stramt og presist... og dessuten skummelt høyt :D

Lenke til kommentar
kan nok ha vært forsterker som ikke klarte å holde kontroll på elementet også, eller kassa som ikke var riktig i forhold til element/bilen, og mange andre årsaker... jeg har selv en planet audio 12" (ikke den billigste, retailpris ny var vel over 4k i sin tid) i min mazda, og det spiller veldig stramt og presist... og dessuten skummelt høyt :D

6919650[/snapback]

er trunken i den bilen svær da?

Lenke til kommentar
Vi snakker om en kombibil, så det er ikke direkte liten plass nei. Har hørt 1x og 2x12" i golf 2'er, og det har spilt helt greit, er det så mye forskjell til golf 3 mtp. bagasjen?

6919709[/snapback]

Nei, det kan jeg ikke tro er mye.. som du ser på bilde er det ikke så veldig god plass i trunken. kassa er 80x35x30

Lenke til kommentar
Angående "treg" respons kan dette være en kombo av ræva forsterkere og fasefeil. At en vet hva en holder på med eller får noen som har en smule peil til å justere sakene er en fordel.

Å investere i kvalitet er heller ingen dårlig idè ;)

6919747[/snapback]

Nå har det seg sånn at jeg nesten bare må ta min fetters ord på den lydkvaliteten tror jeg :hmm: men ettersom jeg skjønner så vil de ikke henge så etter pga stor forsterker?

Lenke til kommentar
I en Golf 3 har jeg opplevd at en 12" har hengt etter. Om det var pga elementet, det lille bagasjerommet eller en kombinasjon av de vet ikke jeg. Men spørs hva du er ute etter. Jeg er av den oppfatning at to 10" spiller bedre enn en 12". Det gir mer punch og kjappere bass.

6919629[/snapback]

Så en 10-tommer spiller 60 hz der en 12-tommer spiller 50 hz altså? :hmm:

Lenke til kommentar
I en Golf 3 har jeg opplevd at en 12" har hengt etter. Om det var pga elementet, det lille bagasjerommet eller en kombinasjon av de vet ikke jeg. Men spørs hva du er ute etter. Jeg er av den oppfatning at to 10" spiller bedre enn en 12". Det gir mer punch og kjappere bass.

6919629[/snapback]

Så en 10-tommer spiller 60 hz der en 12-tommer spiller 50 hz altså? :hmm:

6919873[/snapback]

Som sagt så er jeg noob.. forklare hva du mener? :p

Lenke til kommentar

6919945[/snapback]

Såklart :)

Altfor mange tror "kjapp" eller "treg" bass har noe med størrelsen på elementet å gjøre. Vel, er store biler tregere enn små? Det er umulig å svare på noe slikt, fordi alt avhenger av hvor mye bilen veier, hvor mange hestekrefter den har, hvordan momentkurven ser ut, hvordan det står til med hjuloppheng og bremser.. Listen kunne vært gjort mye lengre.

Så hva ER det som gjør at mange påstår at små elementer er "kjappere" enn store? Vel, først må vi finne ut av dette med "kjapp" bass. Vi vet fra før av at det vi kaller bass ikke er annet enn lydbølger med en viss frekvens. Frekvensen måles i antall hertz, Hz. Kjapp bass vil da si et høyere antall hertz enn treg bass..

Og da er vi inne på noe. Veldig grovt sett kan man si at jo lengre ned i frekvens man vil spille, jo tyngre membran kreves det (mange andre ting spiller også inn, men det er ingen vits i å gjøre forklaringen tyngre). Små elementer vil naturlig nok ha lettere membraner enn store fordi.. vel, fordi de har mindre membraner. Dette i sin tur vil igjen gi seg utslag i at små elementer ikke har en like utpreget dypbass som større elementer (eller bare elementer med tyngre membran), og man ender opp med å høre mer av den "kjappe" bassen.

Større elementer derimot har gjerne mer utpreget gjengivelse av dype frekvenser, eller "treg" bass. I tillegg deler man dem ofte lavere, slik mye av den "kjappe" bassen blir filtrert bort.

I tillegg har man noe som heter impulsrespons. Dette sier noe om hvordan elementet reagerer på signalet det får. Et "tregt" element vil sannsynligvis ha dårlig impulsrespons, noe som igjen vil si at membranen ikke reagerer like kjapt på signalet.

"Kjapp" eller "treg" bass har altså ingenting med STØRRELSEN på elementet å gjøre, akkurat som man ikke kan si hvor fort en bil går bare ved å se på hvor stor den er. Forklaringen er egentlig LANGT mer avansert, men da hadde jeg ikke blitt ferdig med å skrive den før jeg måtte på jobb igjen på mandag ;)

Lenke til kommentar

6919945[/snapback]

Såklart :)

Altfor mange tror "kjapp" eller "treg" bass har noe med størrelsen på elementet å gjøre. Vel, er store biler tregere enn små? Det er umulig å svare på noe slikt, fordi alt avhenger av hvor mye bilen veier, hvor mange hestekrefter den har, hvordan momentkurven ser ut, hvordan det står til med hjuloppheng og bremser.. Listen kunne vært gjort mye lengre.

Så hva ER det som gjør at mange påstår at små elementer er "kjappere" enn store? Vel, først må vi finne ut av dette med "kjapp" bass. Vi vet fra før av at det vi kaller bass ikke er annet enn lydbølger med en viss frekvens. Frekvensen måles i antall hertz, Hz. Kjapp bass vil da si et høyere antall hertz enn treg bass..

Og da er vi inne på noe. Veldig grovt sett kan man si at jo lengre ned i frekvens man vil spille, jo tyngre membran kreves det (mange andre ting spiller også inn, men det er ingen vits i å gjøre forklaringen tyngre). Små elementer vil naturlig nok ha lettere membraner enn store fordi.. vel, fordi de har mindre membraner. Dette i sin tur vil igjen gi seg utslag i at små elementer ikke har en like utpreget dypbass som større elementer (eller bare elementer med tyngre membran), og man ender opp med å høre mer av den "kjappe" bassen.

Større elementer derimot har gjerne mer utpreget gjengivelse av dype frekvenser, eller "treg" bass. I tillegg deler man dem ofte lavere, slik mye av den "kjappe" bassen blir filtrert bort.

I tillegg har man noe som heter impulsrespons. Dette sier noe om hvordan elementet reagerer på signalet det får. Et "tregt" element vil sannsynligvis ha dårlig impulsrespons, noe som igjen vil si at membranen ikke reagerer like kjapt på signalet.

"Kjapp" eller "treg" bass har altså ingenting med STØRRELSEN på elementet å gjøre, akkurat som man ikke kan si hvor fort en bil går bare ved å se på hvor stor den er. Forklaringen er egentlig LANGT mer avansert, men da hadde jeg ikke blitt ferdig med å skrive den før jeg måtte på jobb igjen på mandag ;)

6921714[/snapback]

He he, tusen takk for forklaringen. skjønte faktisk det meste, så tror jeg tar sjans på å kjøpe den kassen så får det bli som det blir. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...