Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-116

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på det nå.

Driver på og nedlaster selveste lunch i 1080i HD. Og min LCD skjerm kan ikke vise så mye, hehe. Men da har jeg ivertfall filmen til i fremtiden når jeg blir "rik" og får råd til HD skjerm eller no.

Lunchen var på 217 Megabytes.

Hvor finner jeg disse 1,7 gigabytes videoen? Eller var det også en 720p(i) video av akkurat d samme som tar mindre plass?

EDIT: Jeg ser at ISS farer med en hastighet på rundt 30000Km i timen.

I følge dette : Tracking (ikke google)

EDIT2: Denne jeg linket til er raskere enn Googles sin tracking. Feks: Google viser at ISS er over NewZealand. Men oss den jeg linket til så er den ca over_en_annen_plass. Hehe.

Edit3: Wooops. Jeg tok visst feil. hehe. På edit2.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva ser vi egentlig på denne 1,7 gigabytes videoen? Akkurat det samme som jeg ser på 217 megabytes videoen?

(bare mer komprimert data)

Eller er det mer og se?

Edit: Hmmfr. Heh, jeg er stokke dum. Finner ikke filmen eller HDnet som du nevnte på listen..

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Discovery - Dag 5

EVA i går var meget velykket. De fikk montert P5 delen til P4 på stasjonen, og de fikk til og med gjort et par ting som ikke stod på "må gjøre listen", som blandt annet å koble P5 sine kabler til P4, gjøre P5 klar for P6, og fjerne noen oppskytningslåser.

Idag er det en roligere dag på romfergen og på ISS. Det viktigeste som skjer idag er å trekke sammen det ene solcellepanelet på P6 panelet som står på toppen av romstasjonen. Dette gjør de for å kunne begynne å bruke P3/P4 som Atlantis hadde med opp i september. P6 som står midlertidig på toppen av ISS skal med tiden monteres på P5.

P4 skal også konfigureres til å tracke solen automatisk, ellers er det noen intervjuer, samt overføringer av forsyninger som står på planen.

Bilder - Dag 5

164988main_s116e05789.jpg

Her er problemet med solcellepanelet

165292main_s116e06110.jpg

Bilde tatt innenifra det amerikanske "Destiny" laberatoriet på romstasjonen.

165329main_s116e06081.jpg

Bilde fra Zvezda Service Modulen, hvor vi ser det russiske Progress 23 forsyningsskipet, og et fint bilde av jorden i bakgrunnen!

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Neida... :p

Nå har VG funnet ut at det er trøbbel med solcellepanelet:

Det er ikke bare solstorm som skaper vanskeligheter på romstasjonen ISS. Onsdag kveld slet astronautene med å få et solcellepanel til å folde seg sammen.

Dette her er en av motivasjonen mine til å holde romfergetråden gående... Norske media suger på å formidle dette...

Lenke til kommentar

Siste status fra Mission Control:

De er fornøyd med solcellepanelet. Det er trukket opp langt nok til at de kan aktivere de nye panelene på P4 vingen. De kommer derfor til å fortsette med EVA2 imorgen (Fuglesang og Curbeam) som planlagt. Denne EVA'en skal gjøre halvarten av ISS sine strøm re-konfigureringer.

De kommer antakeligvis til å gjøre et nytt forsøk til å folde sammen det gamle panelet, men da trenger de en astronaut ute for å hjelpe til. Dette blir enten under EVA3, eller som en ny EVA4 (egentlig var det kun 3 EVA som var planlagt på dette oppdraget, men astronautene trener på mange forskjellige scenarioer)

Edit:

Tenkte jeg også kan ta med et bilde av recovery av startrakettene til Discovery. Startrakettene som faller av etter rundt 2 minutter detter ned i sjøen i fallskjerm, blir plukket opp av båter som tar de til land, hvor de gjennomgår service og blir brukt igjen.

Alt på romfergen, med unntak av den eksterne tanken brukes på nytt!

165152main_KSC06PD2794_med.jpg

HER er også video fra startrakettene

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Bra du korrekterer Raptor. Men det skal jo sies at målet dems var å folde det helt inn i går, og dette klarte de jo ikke. Men de var jo forbredt på å ikke klare det også egentelig.

Ja, VG og dagbladet har vært forferdlige på dekningen av denne saken. Snakk om å spre store løgner. Uffameg, håper virkelig ikke de har for vane å gjøre det i andre saker også, og at dette skjer fordi de har for liten teknisk innsikt i dette her.

Blir virkelig spennende i dag også. De skal jo ta strømmen på halve stasjonen :) Men blir ikke så mye bra bilder da kanskje.. Eller jo, de skal jo ut på en EVA. Det er alltid morsomt å se på! :D

Lenke til kommentar

Discovery - Dag 6 - EVA2

I går ble P6 solcellepanelet trukket sammen nok til at de kunne aktivere P4. De fylte også kjølesystemet med kjølevæske (alminiakk).

Dagen idag er EVA dag, og ja... At det fremdeles er livsfarlig på grunn av solstormer er bare tull.

På EVA idag er hovedoppgavene å begynne prosessen med å rekonfigurere strømnettet på ISS fra det midlertidige systemet det har hatt frem til nå, til et permanent system. Halvparten taes idag, og halvparten på neste EVA.

Det er også mulig at det blir enda en EVA for å fikse på problemene de hadde med P6 panelet i går.

-Tidslinje:

post-22436-1166108730_thumb.jpg

post-22436-1166108743_thumb.jpg

Bilder - Dag 6

165341main_iss014e09750.jpg

Her er bilde fra Spacewalk 2 (EVA2)

165351main_iss014e09786.jpg

Bilde av Crister, mens han flytter en pakke med utstyr som skal brukes under neste romfergeoppgrag, i mars 2007

165375main_s116e06170.jpg

Enda et bilde av Crister

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Wæhææææ! Vil se dem live!

Nå har de snakket om "auroras" og "shooting stars" så mye at det ikke er morsomt lenger, hvorfor får vi ikke se dagens oppdrag live?

Ahh... nå er de i gang igjen, nå er det europa by night som får gjennomgå. Superlativene hagler, beautiful beautiful awesome etc...

Edit:

Beautiful, beautiful scenery, beautiful pictures you are sending to the ground, you guys should stop for a moment and record this etc. etc... Aaaah.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Discovery - Dag 7

Dagen idag er en rolig dag. Mesteparten av det som skjer er off-duty, intervjuer med forskjellige medier, samt noen EVA forberedelser på slutten av dagen. Forsyninger skal også flyttes fra romfergen over til ISS, samt søppel og andre ting som skal ned skal flyttes over fra ISS til romstasjonen.

EVA igår med å koble om strømforsyningen til ISS gikk veldig bra, og de avsluttet EVA 1 time før tiden rett og slett på grunn av at de ikke hadde mer å gjøre... :) Og nei... Imotsetning til hva VG prøvde å fremstille det som var aldri astronauten i "livsfare" på grunn av solstormer.

- Tidslinje

post-22436-1166218718_thumb.jpg

post-22436-1166218730_thumb.jpg

Bilder - Dag 7

165567main_s116e06401.jpg

Tyske Thomas Reiter, og svenske Crister Fuglesang på ISS, første gang det er to europeere der samtidig...

165569main_s116e06429.jpg

Hele STS-116 besetningen...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Hva er "the big loop"?? en kommunikasjonsforbindelse med høyere kapasitet enn den de bruker til å sende lyd/bilde på?

7511433[/snapback]

"Big loop" er en kommunikasjonskanal både på ISS, romfergen, ISS kontrolrommet og romfergekontrolrommet...

Lenke til kommentar

Discovery - Dag 8 - EVA3

Dagen idag er for siste planlagte EVA, nemmelig EVA3. Kan hende at det kommer en til, men det er ikke bestemt enda.

EVA'en idag er omtrent det samme som ble gjort for to dager siden i EVA2. De resterende to strømkanalene til ISS skal kobles over fra midlertidig system til det endelige systemet, samt strømmen til den russiske sekjonen av ISS skal også rekonfigureres.

Forsyninger som var med i lasterommet til fromfergen skal også flyttes over fra romfergen til ISS.

Det kan også bli kutt i TV-overføringene idag. De kommer til å slå av romstasjonen sin Ku-band antenne på grunn av astronautene som jobber utenfor stasjonen.

- Tidslinje:

post-22436-1166289934_thumb.jpg

post-22436-1166289948_thumb.jpg

Bilder - Dag 8

165609main_s116e06624.jpg

Her er det klargjøringer til EVA3

165601main_s116e06603.jpg

Jobber med det problematiske solcellepanelet

165593main_s116e06578.jpg

Jobber med å koble om strømmen på ISS

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...