HKS Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Oppdatering fra Kenedy Space Center... Kommer tilbake med bilder av ET/SRB mate senere i helgen... Mission: STS-116 - 20th International Space Station Flight (12A.1) - P5 Truss Segment Vehicle: Discovery (OV-103) Location: Orbiter Processing Facility Bay 3 Launch Date: No earlier than Dec. 7, 2006 Launch Pad: 39B Crew: Polansky, Oefelein, Curbeam, Higginbotham, Patrick, Fuglesang and Williams Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles Technicians continue performing final closeouts on Discovery in preparation for rollover to the Vehicle Assembly Building, currently scheduled for Nov. 1. Leak checks of the crew module and external airlock hatch are scheduled for Sunday. The work to repair the damage to orbiter Discovery's right-hand external tank door mechanism is nearly finished. Servicing is complete on the environmental control and life support system. The STS-116 crew is at Kennedy Space Center for the payload and orbiter crew equipment interface test. A routine part of astronaut training and launch preparations, the test activities allow for equipment familiarization and inspection of the items and hardware that will be used during the mission. In the Vehicle Assembly Building, the external tank scheduled to fly with Discovery was mated to the solid rocket boosters early this morning during third shift. Technicians will complete closeouts in preparation for orbiter Discovery to be mated to the tank, designated ET-123, on Nov. 1. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Her kommer bilder av "mating" mellom den eksterne tanken (ET) og startrakettene (SRB). Alt er klart for at Discovery skal monteres til tanken rundt den 1. november: Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Her er oppdateringene fra Kenedy Space Center denne uken: Mission: STS-116 - 20th International Space Station Flight (12A.1) - P5 Truss Segment Vehicle: Discovery (OV-103) Location: Orbiter Processing Facility Bay 3 Launch Date: No earlier than Dec. 7, 2006 Launch Pad: 39B Crew: Polansky, Oefelein, Curbeam, Higginbotham, Patrick, Fuglesang and Williams Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles Technicians continue performing final closeouts on Discovery in preparation for rollover to the Vehicle Assembly Building, currently scheduled for Nov. 1. The work to repair the damage to orbiter Discovery's right-hand external tank door mechanism is finished and the door functional test is complete. The team plans to complete orbiter aft closeouts this weekend. The right- and left-hand wing box and wing doors were installed for flight on Thursday. The Ku-band antenna test was successfully completed, and the antenna was stowed for flight on Wednesday. In the Vehicle Assembly Building, technicians will complete closeouts in preparation for orbiter Discovery to be mated to the tank, designated ET-123, on Nov. 1. Astronautene var også innom KSC for å ta en titt på utstyret de skal bruke, og på Discovery: Her er dem i en "kurv" over lasterommet til Discovery. Den personen i midten med hvit lue er Christer Fuglesang (svensken) Her har vi noen av astronautene mens de titter under discovery. Her inspiseres kamra-utstyr som brukes til å ta bilder av flisene på varmesjoldet til romfergen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Etter planen skal Discovert flyttes fra orbiter processing facilllity (OPF) til Veichle Assembly Buildning (VAB) hvor den skal festes til tanken og startrakettene. Dette er planlagt i natt eller tidlig imorgen norsk tid. Skal prøve å komme med noen bilder av dette. Ellers er det også verdt å få med seg en annen god nyhet idag. NASA har godkjent et siste service oppdrag på Hubble teleskopet. Oppdraget heter STS-125, og planlegges våren 2008. Etter planen er det Discovery som skal fly dette oppdraget. http://www.nasa.gov/home/hqnews/2006/oct/H...nouncement.html Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Andre nyheter vi kan nevne idag er at P5 delen av romstasjonen som Discovery skal ha med seg opp har blitt flyttet fra lagringsplassen sin i SSPF til laste-containern som etter planen skal kjøres ut til oppskytningsrampen en dag før Discovery. P5 er en liten "adapter" som skal monteres mellom P3/P4 solcelle-panelet som Atlantis hadde med opp i september, og P6 som etterhvert skal monteres utenpå. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 interessant lesing! Kor får du all denne infoen i fra? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Internett var nede hjemme i leiligheten min i går... Fikk derfor ikke kommet med bilder fra roll-over, men her er det: Discovery, her på vei ut av hangaren (OPF) hvor hun har blitt velikeholdt siden landingen i Florida i slutten av Juli i år. Romfergen fraktes på en transporter. Turen fra hangaren over til bygngen hvor den monteres til tank og startraketter tar omtrent 30 minutter Etter at romfergen er fremme så festes den til en spessielt kran som løfter den opp, og heiser den vertikalt. Endret 2. november 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Her er Discovery i vertikal posisjon klar til å bli løftet over til tanken og startrakettene. Discovery heises ned for å monteres til tanken. Dette er en tidkrevende prosess. NASA kommer også til å kjøre tester på tilkoblingene mellom tanken og romfergen. Det er ikke bare to enorme rør som leder flytende oksygen og hydrogen, men også ganske mange kabler. Det installeres også kamraer forskjellige steder på romfergen. Disse skal kunne ta bilder av tanken når romfergen separeres fra den i verdensrommet. Lasten som skal være med Discovery opp til romstasjonen gjøres klar, og skal normalt kjøres ut til oppskytningsramen 1 dag før Discovery. Lasten monteres inn i discovery ute på oppskytningsrampen. Den 7. november skal etter planen Discovery kjøres ut til oppskytningsrampen. Discovery skal bruke samme rampe som Atlantis brukte i september, altså rampe 39B. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Ny oppdatering: Lasten som Discovery skal ha med opp til romstasjonen er nå kjørt ut til oppskytningsrampen. Lasten installeres i lasterommet til Discovery når romfergen har kommet ut til oppskytningsrampen. Dette skal etter planen skje imorgen. 1 måned igjen til planlagt oppskytning nå!! Endret 7. november 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 [GDI]Raptor: Hvordan vet du så mye om dette? Jobber du i Nasa? :O Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Sånn! Nå har de kjørt ut romfergen fra VAB, hvor den har blitt montert til tanken sin ut til oppskytningsrampen. Selve turen ut begynte litt over midnatt idag (lokal tid) og turen ut til rampen tar 8 timer. Klokken 8 var Discovery festet til oppskytningsrampen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Planene fremover nå er det som kalles en "hot-fire" på romfergens tre APU'er. Disse driver hydraulikk systemet. Etter "hot-fire" er ferdig, så taes den roterende service strukturen (RSS) rundt romfergen for å beskytte den for vær og vind. Planene den kommende uken er: - Installasjon av last i Discovery sitt lasterom - Verifisere koblinger mellom romferge og oppskytningsrampe - Fylle drivstoff på romfergens mini-jet's (RCS) som de bruker til å styre med i verdensrommet Tar med noen flere bilder fra roll-out idag: Lenke til kommentar
HKS Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Nok en oppdatering: De siste tre dagene har astronautene vært på Kenedy Space Center på det som kalles Terminal Countdown and Demonstration Test (TCDT). Dette er en test hvor de simulerer en ekte nedtelling, med ett avbrudd på T-10 sekunder. Astronautene får også mulighet til å teste diverse metoder for å rømme fra oppskytningsrampen i et nødstilfelle, og det er også mulighet for å titte på lasten de har med ombord i romfergen. Legger med et bilde av Crister Fuglesang, ved luken til Discovery. 3 uker igjen til oppskytning idag!! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Updatering igjen fra Kenedy Space Center, hvor de idag avslutter TCDT. Dørene på lasterommet har også blitt lukket for siste gang før oppskytning. Mission: STS-116 - 20th International Space Station Flight (12A.1) - P5 Truss Segment Vehicle: Discovery (OV-103) Location: Launch Pad 39B Launch Date: No earlier than Dec. 7, 2006 Launch Pad: 39B Crew: Polansky, Oefelein, Curbeam, Higginbotham, Patrick, Fuglesang and Williams Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles Following Space Shuttle Discovery's arrival at Launch Pad 39B on Nov. 9, technicians began final preparations for the STS-116 launch to the International Space Station set for no earlier than Dec. 7. At the pad, the payload was installed into the payload bay on Nov. 11, and the payload/orbiter interface test was completed this week. On Thursday, the remote manipulator system and orbiter boom sensor system were stowed and the payload bay doors were closed for flight late that night. This week, the seven-member crew of STS-116 took part in the terminal countdown demonstration test activities at Kennedy Space Center. The astronauts arrived on Monday and returned to Johnson Space Center in Houston on Thursday afternoon. On Tuesday and Wednesday, the crew practiced driving in the M113 armored personnel carrier, and participated in fire suppression training and flight crew equipment fit checks. The crew also had the opportunity to go to the pad for the emergency egress and payload bay "walkdowns." On Thursday, the astronauts donned their launch and entry suits and entered the vehicle for a simulated countdown. Today, technicians are beginning preparations for the prelaunch propellant servicing scheduled to begin this weekend. This process includes loading the fuel (monomethyl hydrazine) and oxidizer (nitrogen tetroxide) into the orbiter maneuvering system and the forward reaction control system. It also includes the loading of hydrazine in the auxiliary power units on the orbiter and the solid rocket boosters. Dørene til lasterommet blir lukket før oppskytning: Astronautene på oppskytningsrampen etter avsluttet TCDT: Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) 2 bilder som ikkje fungerer, kan du fikse dei? Dei fungerte av meg også nå, var dei 2 over min post, fleire dager dei ikkje fungerte. Endret 20. november 2006 av Cornel Lenke til kommentar
HKS Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 2 bilder som ikkje fungerer, kan du fikse dei? 7307216[/snapback] Prøv igjen... Alle bildene fungerer her... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg har lagt merke til at når jeg trykker "last post" i denne tråden (og tilsvarende), så ender jeg ofte på poster for 1 mnd eller så tilbake? Forøvrig, mange astronauter! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Forøvrig, mange astronauter! 7324372[/snapback] Jepp, på ett romfergeoppdrag er det vanlig med mellom 6 og 7 astronauter. Det har vel ved en annleding også vært 8 ombord på et oppdrag hjem fra MIR. På dette oppdraget (STS-116) skal en av astronautene (Williams) være igjen på romstasjonen, og Thomas Reiter (som var med Discovery opp i juli) skal være med hjem. Her kommer forresten oppdateringen fra KSC: Mission: STS-116 - 20th International Space Station Flight (12A.1) - P5 Truss Segment Vehicle: Discovery (OV-103) Location: Launch Pad 39B Launch Date: No earlier than Dec. 7, 2006 Launch Pad: 39B Crew: Polansky, Oefelein, Curbeam, Higginbotham, Patrick, Fuglesang and Williams Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles This week at Launch Pad 39B, technicians completed prelaunch propellant servicing in preparation for Space Shuttle Discovery's launch to the International Space Station, set for no earlier than Dec. 7. This servicing includes loading the fuel (monomethyl hydrazine) and oxidizer (nitrogen tetroxide) into the orbital maneuvering system and the forward reaction control system. It also includes loading hydrazine in the solid rocket boosters and the auxiliary power units on the orbiter. Space shuttle main engine ball seal leak checks were completed today. Crew cabin and SPACEHAB leak checks are planned for Sunday. On Nov. 28 and 29, NASA managers will hold the traditional Flight Readiness Review at Kennedy Space Center. The review is a two-day assessment of preparations for Discovery's mission and is designed to produce a number of key decisions about the assembly flight, including selection of an official launch date. If the decision is made to proceed for the opening of the launch window, the seven-member crew will arrive for launch at the Shuttle Landing Facility the afternoon of Dec. 3. 29. november, etter det NASA kaller ett Flight Readiness Review (FRR) blir eksakt oppskytningsdato og tidspunkt annonsert. Hvis de går for åpningen av vinduet er det nå kun 14. dager igjen!! Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Prøver igjen; Hvor får du all denne infoen fra [GDI]Raptor..? Lenke til kommentar
melsom Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Prøver igjen; Hvor får du all denne infoen fra [GDI]Raptor..? 7343435[/snapback] http://www.nasa.gov/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå