Gå til innhold

Den ultimate HTPC <20k

Anbefalte innlegg

Min stasjonære fyller snart 4 år, og er snart mer egnet som filserver her i heimen. Jeg har lyst til å bygge en ny maskin, som skal erstatte denne.

Målet er at maskina skal bli kraftig og stillegående, og at den skal matche resten av hjemmekinoanlegget (Pioneer AX2).

Har i utgansgpunktet tenkt at denne maskinen skal kunne brukes til alt:

- MediePC: MP3+film; hovedsaklig videofiler, noe HD-filer. Mediebiblioteket vil ligge på filserver eller nettverkslagring.

- Spillmaskin: Fleska til med det råeste vifteløse skjermkortet jeg fant, så jeg burde vel kunne dra de fleste spill i 1280*720 med denne? (Hitachi PJ-TX200)

Skjermkortet kan evt. vente, jeg er ikke en så veldig ivrig spiller, men det kunne jo vært moro med en spillmaskin i huset.

Jeg lurer ennå litt på kjøling. Vannkjøling av CPU og chipsett, kunne vel gjort seg. Har lurt litt på Zalman Reserator 2, det blir nesten litt overkill, meg jeg tror fint jeg skulle få gjemt unna en sånn svær radiatorovn bak anlegget.

Hva tenkes om dette oppsettet?

Min kommende HTPC

Endret av fudun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min stasjonære fyller snart 4 år, og er snart mer egnet som filserver her i heimen. Jeg har lyst til å bygge en ny maskin, som skal erstatte denne.

Målet er at maskina skal bli kraftig og stillegående, og at den skal matche resten av hjemmekinoanlegget (Pioneer AX2).

Har i utgansgpunktet tenkt at denne maskinen skal kunne brukes til alt:

- MediePC: MP3+film; hovedsaklig videofiler, noe HD-filer. Mediebiblioteket vil ligge på filserver eller nettverkslagring.

- Spillmaskin: Fleska til med det råeste vifteløse skjermkortet jeg fant, så jeg burde vel kunne dra de fleste spill i 1280*720 med denne? (Hitachi PJ-TX200)

Hva tenkes om dette oppsettet?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=35108

6918589[/snapback]

Ser bra ut, men kunne ikke si at jeg så en CPU der? Eller er det bare meg?

Edit: Ville foresten heller kjøpt S-ATA harddisk istedet for P-ATA...

Endret av Snoggis
Lenke til kommentar
CPU, ja... var litt kjapp der. Planen var en E6600, lagt til i kurven nå.

Vet at hk er litt overkill, men jeg tenkte også å overklokke litt, men er rammen for kjip til det?

EDIT: ...og byttet til S-ata

6918754[/snapback]

Ja, rammen er litt i kjipeste laget. Jeg ville annbefalt disse eller disse

De siste jeg linker til er det beste valget til overclocking...

Lenke til kommentar

Noen hundrelapper fra eller til, skulle ikke ha så mye å si, når vi allerede nærmer oss 15k.

Har ikke satt meg inn i overklokkingen av Core 2 Duo ennå, hva er normalt å kunne kjøre fsb og multiplier på uten for mye dilldall? Bør man kjøre FSB og ram i 1:1 forhold?

Ser på sikt for meg noe vannkjøling, f.eks en Reserator 2 fra Zalman.

Lenke til kommentar
Noen hundrelapper fra eller til, skulle ikke ha så mye å si, når vi allerede nærmer oss 15k.

Har ikke satt meg inn i overklokkingen av Core 2 Duo ennå, hva er normalt å kunne kjøre fsb og multiplier på uten for mye dilldall? Bør man kjøre FSB og ram i 1:1 forhold?

Ser på sikt for meg noe vannkjøling, f.eks en Reserator 2 fra Zalman.

6918961[/snapback]

Det beste skal vist være å kjøre det i 1:1 ja. Vet ikke hvordan dette funker i praksis, men jeg skal teste litt selv om 2-3 ukers tid når den nye PC`en min kommer....

Lenke til kommentar
Minne på 800MHz og 667MHz med gode timings er gode til overklokking. Men FSB og ram i 1:1 er vel 533MHz?

6919054[/snapback]

Det var det jeg også trodde, finnes det noen gode oversikter over overklokkinsresultetater for E6600? Fant noen som viste DDR-frekvenser og respektive maksimal timings for en rekke rambrikker, men ikke ytelse ved de forskjellige frekvensene.

Lenke til kommentar
Minne på 800MHz og 667MHz med gode timings er gode til overklokking. Men FSB og ram i 1:1 er vel 533MHz?

6919054[/snapback]

Det var det jeg også trodde, finnes det noen gode oversikter over overklokkinsresultetater for E6600? Fant noen som viste DDR-frekvenser og respektive maksimal timings for en rekke rambrikker, men ikke ytelse ved de forskjellige frekvensene.

6919126[/snapback]

søk på Anandtech

Lenke til kommentar

Jaja.. jeg får se mer på klokking når jeg kommer så langt.

Er fortsatt litt usikker på kabinett. Er villig til å betale en del for et godt kabinett som både ser bra ut (les: samme farge og bredde som receiver og har minst mulig dilldall), har gode kjøle- og støydempingsegenskaper - og det må være plass til et skjermkort i full str. Den trenger egentlig ikke ha mer enn en 5 1/4" plass og en 3 1/2"plass, men dersom det ikke er støydemping i HD-plassen, kan det like gjerne være 2x 5 1/4"-plasser, så jeg får plass til vibrasjonsdemping for HD.

En annen ting jeg virkelig mangler, er en god erstatning for fjernkontroller/tastatur/mus etc. Har en mengde av alt dette, men ingen som dekker alle behov. Var svært nære da jeg kjøpte Amitechs mini-keyboard med musfunksjon, men den er helt ubrukelig pga dårlig IR. Jeg vil har RF eller BT...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...