Henrix.no Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Hei folkens, siden jeg endelig har fått meg jobb, skal en skikkelig PC som ikke er flaskehals på noen måte bygges. Jeg har kommet til at jeg vil basere meg på ATI og Intel C2D, de to valgene er ikke oppe til diskusjon. Det jeg dog lurer på er hvordan jeg legger opp investeringene over 2-3 måneder og alikevel får mest mulig for kronene samtidig som riggen blir fullspeccet. Klokking er definitivt påtenkt! Kostnadsrammen er 12 til 15 tusen kroner i 3 etapper, dog med mulighet for litt finjustering etterhvert (les 20+). Hovedkort: Hvilket merke/hovedkort bør jeg basere meg på, og er det varslet "råe" hovedkort med det første som det lønner seg og vente på i en måned eller tre? I såfall, skal jeg kjøpe ett lowend hovedkort bare for å få riggen på beina? Prosessor Har lagt merke til at det varierer angående hvilke prosessor man bør satse på i spillrigger, men som sagt, jeg vil satse på C2D uannsett. Noen forslag til hvilke prisklasse jeg klarer meg med uten at CPU blir flaskehals, og at jeg ikke brenner av uforsvarlig mye kroner med tanke på prosessorer som kommer i nær fremtid. På spillpcen skal det kun ligge spill og Teamspeak/Ventrilo, samt enkelte MS-programmer. Minne Jeg skal ha minne som ikke stopper før CPU nærmer seg bristepunktet, uten at jeg må betale skjorta, brudekjole og selve festen. Litt råere klokking er planen, men i utgangspunktet er det ikke bråhast med å investere i råe minnemoduler. Skjermkort Mitt foreløpige valg er i 1950-serien, men lurer noe voldsomt på om det ligger noen feller der. Har ATI lansert fremtidige toppmodeller som det lønner seg og vente på, eller finnes det kjente feil ved drivere eller hardware i 1950-serien? Hva med Cross-Fire, lønner dette seg, kontra og kjøpe ett nytt, råere skjermkort? Lydkort Noe sier meg at enkelte undervurdere nytten av ett godt lydkort i FPS(Første-persons Skytespill), men for min del tror jeg alikevel at jeg skal satse noen kroner her. Det jeg da lurer på er om det finnes gode og konkurransedyktige alternativer til Creative sine løsninger, og om det har noe for seg å betale det dobbelte for den ene X-Fi versjonen fremfor den andre? PSU For å dra en slik rigg, skal jeg ha "tilstrekkelig" kraft, som Rolls-Royce så beskjedent tilkjennegir om du spør om effekten på motorene de leverer. Hovedproblemet mitt er at det skal være forholdsvis billig, bunnsolid bygd og så stille som mulig. Forslag? Skjerm Siden jeg er alergisk mot etterslep, og har en gammel CTX 17-tommer med 30+ms responstid vil jeg sansynligvis være fornøyd med det meste. Har dere noen gode forslag til en skjerm jeg kan kjøpe to like av uten å gå personlig konkurs? En skjerm med 1600X1200 er drømmen, men pris og responstid er viktigere foreløpig. Disker Finnes det disker som er like bra eller bedre enn Raptor, og til lik eller billigere pris? Her er det acces-tider og generell hastighet som gjelder. Riggen skal vannkjøles mest mulig, og stå på soverommet. Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg på vei, har bygd 3-4 PCer tidligere, men har fallt litt av lasset det siste året. Knut_Inge Endret 22. september 2006 av Knut_Inge Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hei! Av cpu kan du se på Core 2 Duo E6600, som skal være mer enn tilstrekkelig. Lydkort på hovedkort er mer enn gode nok, med mindre du har et veldig bra lydanlegg. Ikke kjøp Raptor, siden du ikke vil merke ytelseforskjellen. Kjøp heller WD/Samsung 300GB 7200rpm SATA. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Siden han kun skal ha OS/spill på disken ville jeg kjøpt en 74 GB raptor, men det er min høyst subjektive mening. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Siden han kun skal ha OS/spill på disken ville jeg kjøpt en 74 GB raptor, men det er min høyst subjektive mening. 6918582[/snapback] Men hva er poenget når ytelseforskjellen på en Raptor og en god 7200rpm-disk ikke er merkbar? (saken er nok en annen med Maxtor-disker) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå