Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kablet nettverk - ingenting virker

Anbefalte innlegg

jau, det er vel sannsynligvis det. Men jeg er ganske sikker på at jeg har kablet alt riktig etter merkingen som er malt på kontaktene, men da får jeg skaffe en kabeltester på en eller annen måte og se på kablingen.

Og så må jeg takke alle for hjelpen og fordi de gadd å bruke tid på mitt problem :)

- Delphi

edit: jeg hadde glemt et ord :p

Endret av Delphi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både bokser og patchepanel kan vise feil merking i henhold til standarden du vil ha, og flere standarder på samme plass. Det er da viktig å bruke en kabeltester for å forsikre seg om at merkingen stemte med standarden.

Med mindre du har brukt både den type patchepanel og veggbokser før da.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt hverken kontaktene eller patchepanelet før, så om de stemmer vet jeg ikke. Jeg må sjekke det når jeg kommer hjem. Og så bør jeg vel som sagt skaffe en kabeltester, så jeg kan teste kablingen min. Jeg har planer om å sette opp flere kontakter senere, så jeg bør vel ha det uansett.

- Delphi

Lenke til kommentar

Jeg gjenopptar tråden min igjen jeg, siden den er min og sånn :p (eller kanskje fordi det ikke er noe poeng i å starte en ny...)

Nå har jeg kontrollert både merkingen og koblingen i både veggkontaktene og patchepanelet, og begge deler ser riktige ut. Deretter prøvde jeg å koble en veldig kort kabel til patchepanelet og så sette på en RJ45-kontakt i den andre enden. Denne kabelen er koblet til patchepanelet på nøyaktig samme måte som de andre, og den er en liten bit av den samme kabelen. Den fungerer helt fint.

Jeg har enda ikke fått tak i noen kabeltester, så jeg har ikke fått testa kablingen til veggkontaktene, men jeg har prøvd å koble til div pc-er, og det har ikke funka med noen av dem.

Hva har jeg gjort feil? Det kan selvfølgelig være brudd på kablingen, men det virker så lite sansynlig, når det er snakk om 4 separate kabler som ikke har kontakt. Kablene ligger også rett ved siden av noen strømkabler, men innlinja går også under de samme strømkablene, og den fungerer fint, så jeg tror ikke dét har noe med saken å gjøre.

- Delphi

Lenke til kommentar

Jeg har kontrollert kontaktene etter den lappen som fulgte med oppi boksen, og det så greit ut, men selvfølgelig, hvis produsenten har klart å merke feil inni kontakten kan det jo hende at de har kalrt å skrive feil på lappen også :p

- Delphi

*går for å prøve å koble kontakt direkte til patchepanelet*

Edit: da var det testa, og det funka heller ikke. Da nærmer vi oss ihvertfall kilden til problemet :p

Edit 2: Nå har jeg testa med en annen kontakttype, og da funka det. Dermed er problemet løst - det er kontaktene som er sucky og som må byttes ut med noe ordentlig.

Igjen, takk til alle for hjelpen :)

Endret av Delphi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...