Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kablet nettverk - ingenting virker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå ferdig (ihvertfall foreløpig) med å kable huset mitt. Jeg har bare et problem - jeg får ikke kontakt med nettverket når jeg kobler pc-er til noen av veggkontaktene jeg har satt opp. Jeg har lagt opp to vegguttak i to forskjellige rom, og det er ikke kontakt i noen av dem. Huset er kablet ved at linja inn går gjennom loftet og ned i gangen, der den går inn i et patchepanel. Fra patchepanelet er den koblet til en switch. Alle (begge) de to andre kontaktene i huset er koblet til på samme måte - ledningene er trukket på loftet, og ned i patchepanelet i gangen, der de blir koblet til switchen.

Nettverkskabelen er uskjermet, og på loftet ligger den et lite stykke rett ved siden av noen strømkabler, men jeg tror ikke dette har noe å si, fordi det er linje inn i huset, og det skulle det jo ikke vært hvis strømkablene hadde påvirket nettverkskabelen, right? Jeg får koblet på nettverket hvis jeg kobler pc-ene direkte til switchen, men ikke når jeg kobler switchen til patchepanelet og så kobler pc-ene til vegguttakene.

Hele huset er kablet etter 568B-standarden, dvs at alt, uten unntak følger denne standarden. Til begge kontaktene går det to kabler, en til hvert uttak, fordi det var det jeg ble rådet til i den forrige tråden om nettverket mitt. Jeg har sjekket det meste av kontaktene flere ganger for å se om jeg har kablet feil, og jeg har ikke kunnet se noen.

Så da gjenstår det bare å spørre, hva har jeg gjort feil? Og hva kan jeg gjøre for at det skal fungere igjen?

- Delphi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kontrollert om fargekodingen som er skrevet på kontaktene er riktig, så jeg kan teste det med krysset kabel. Om det er brudd i kablingen vet jeg ikke, men jeg tror ikke det, da det virker litt lite sannsynlig at det skal være brudd på 4 separate kabler samtidig.

Og for å prøve å få det helt klart hvordan nettverket mitt ser ut, har jeg prøvd å forklare det litt tydeligere ;) Linjen inn går inn i patchepanelet og deretter inn i switchen. Kontaktene i begge rommene er doble, og det går derfor to kabler til hver av dem (se tråden det er linket til i åpningsposten for mer info om dét). Alle disse fire kablene går til patchepanelet, og kobles deretter til switchen med korte patchekabler.

- Delphi

Lenke til kommentar

Innlinja gikk rett i switchen før jeg koblet det sammen i gangen, fordi jeg ikke hadde koblet opp patchepanelet enda. Da funka alt fint, og som sagt i åpningsposten funker alt fortsatt fint hvis jeg kobler pc-ene direkte til switchen. Det er bare når pc-ene kobles til gjennom veggkontaktene at det ikke fungerer.

- Delphi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...