Delphi Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg er nå ferdig (ihvertfall foreløpig) med å kable huset mitt. Jeg har bare et problem - jeg får ikke kontakt med nettverket når jeg kobler pc-er til noen av veggkontaktene jeg har satt opp. Jeg har lagt opp to vegguttak i to forskjellige rom, og det er ikke kontakt i noen av dem. Huset er kablet ved at linja inn går gjennom loftet og ned i gangen, der den går inn i et patchepanel. Fra patchepanelet er den koblet til en switch. Alle (begge) de to andre kontaktene i huset er koblet til på samme måte - ledningene er trukket på loftet, og ned i patchepanelet i gangen, der de blir koblet til switchen. Nettverkskabelen er uskjermet, og på loftet ligger den et lite stykke rett ved siden av noen strømkabler, men jeg tror ikke dette har noe å si, fordi det er linje inn i huset, og det skulle det jo ikke vært hvis strømkablene hadde påvirket nettverkskabelen, right? Jeg får koblet på nettverket hvis jeg kobler pc-ene direkte til switchen, men ikke når jeg kobler switchen til patchepanelet og så kobler pc-ene til vegguttakene. Hele huset er kablet etter 568B-standarden, dvs at alt, uten unntak følger denne standarden. Til begge kontaktene går det to kabler, en til hvert uttak, fordi det var det jeg ble rådet til i den forrige tråden om nettverket mitt. Jeg har sjekket det meste av kontaktene flere ganger for å se om jeg har kablet feil, og jeg har ikke kunnet se noen. Så da gjenstår det bare å spørre, hva har jeg gjort feil? Og hva kan jeg gjøre for at det skal fungere igjen? - Delphi Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Får du lys på switchen når du kobler i PC-ene da? Har du dobbeltsjekket at fargekodingen på kontaktene du har brukt er 568B, slik at du ikke tilfeldigvis har laget alle punktene krysset? Dette kan evt. sjekkes ut ved å bruke en krysset patch-kabel mellom PC og veggkontakt. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Mulig jeg misforstår, men linjen inn går inn på switchen, og fra switchen har du i tillegg 2 kabler til de 2 punktene på patchepanelet som fører til de 2 rommene? I så fall høres det riktig ut!? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 sikker på at det ikke er brudd i kablingene din? Lenke til kommentar
joker Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 du har vel ikke brukt stiftepistol når du festet kabelen?? det har jeg gjort en gang og måtte ta runden og fjerne alle stiftene.. Lenke til kommentar
Delphi Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Jeg har ikke kontrollert om fargekodingen som er skrevet på kontaktene er riktig, så jeg kan teste det med krysset kabel. Om det er brudd i kablingen vet jeg ikke, men jeg tror ikke det, da det virker litt lite sannsynlig at det skal være brudd på 4 separate kabler samtidig. Og for å prøve å få det helt klart hvordan nettverket mitt ser ut, har jeg prøvd å forklare det litt tydeligere Linjen inn går inn i patchepanelet og deretter inn i switchen. Kontaktene i begge rommene er doble, og det går derfor to kabler til hver av dem (se tråden det er linket til i åpningsposten for mer info om dét). Alle disse fire kablene går til patchepanelet, og kobles deretter til switchen med korte patchekabler. - Delphi Lenke til kommentar
Delphi Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Jeg har ikke brukt stiftepistol Jeg har brukt kabelstifter (sånn med spiker i og en plastik-greie som holder kabelen fast). Dessuten er kabelen lagt i rør på loftet, så der er det ihvertfall ikke stiftet i den. - Delphi Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hmmm.... Om linjen går inn i patchepanelet kan jeg ikke helt forstå hvordan det skal virke? Linjen må inn i switchen?! Et patchepanel har ingen kontakt mellom punktene, slik at om linjen går inn i den ? Lenke til kommentar
Delphi Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Jeg er klar over det alle linjene er koblet til patchepanelet, og er koblet videre til switchen derfra. - Delphi Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Kan du ikke lage en liten skisse av opplegget ditt? Er nok litt treg siden det er Fredag Lenke til kommentar
Delphi Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Da må jeg stille et lite nesten-offtopic-spørsmål: kan jeg uploade bilder direkte til forumet? evt har noen noen andre sider jeg kan uploade bildet? - Delphi Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 GIF bilder skal i alle fall gå bra Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 En kabeltester er glimrende til å teste at alle lederene er i rett rekkefølge, og har god nok kontakt. Har du mulighet for å kjøpe, eller låne en slik? Da forsikrer du deg om at alt er rett, og du slipper hodebry senere pga dårlig kontakt, eller feilkobling. Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 ok, kansje dumt spørsmål, tillater isp`n din flere ip adresser? evt har du router i nettet? musa Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Mener jeg har et par kabeltestere liggende på jobben, så trenger du en send meg en PM Ellers var det omtrent jeg forestilte meg opplegget ditt: Lenke til kommentar
Delphi Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Ja,det er basically sånn, men innlinja går inn i patchepanelet før den går til switchen. Se om du/dere får noe nyttig ut av dette. Jeg har bare giddet å tegne på en kontakt, men det er bare fordi jeg er lat Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Ok, burde i praksis bli det samme det og burde virke på samme måten. Men har du forsøkt å plugge innlinjen direkte i switchen? Sansynligvis ligger problemet et annet sted, men som du selv er inne på, kabelbrudd i alle fir? Hmmm... Lenke til kommentar
Delphi Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Innlinja gikk rett i switchen før jeg koblet det sammen i gangen, fordi jeg ikke hadde koblet opp patchepanelet enda. Da funka alt fint, og som sagt i åpningsposten funker alt fortsatt fint hvis jeg kobler pc-ene direkte til switchen. Det er bare når pc-ene kobles til gjennom veggkontaktene at det ikke fungerer. - Delphi Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Da må du jo ha en feilkopling i patchepanelet eller veggkontaktene? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Kan nok se slik ut ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå