loathsome Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Japp, da er det like før min PC er i gang. Altså, den er i gang - bare litt farlig Tingen er at den ene "viftekontakten" som sitter rett ved siden av CPUen er (tror jeg) gått til helvete. Altså, kobler jeg cpuviften til den, så spinner den 3 sek på fullt når jeg booter, før den legger seg til å sove. Og samma skjer om jeg kobler en helt annen Zalman vifte til. 3 sek, så går LED lyset og vifta dauer. Jeg har derimot enda en slik kontakt, helt oppe i hjørnet på hovedkortet, og den funker perfekt; både for Zalman og cpugreia. Så, hva er mine alternativer? Nytt hovedkort er uaktuelt (til de grader, også Jeg kan ikke kjøre med bare en av de; Skjermkortet trenger Zalman, og cpuen trenger den svarte dritten. Prøvde en gang uten cpuvifta, og da .. kunne man lage sitt neste måltid inni der. Tusen takk for hjelp. Endret 22. september 2006 av meinhold Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Du kan jo bruke et slikt adapter. Trenger ikke nødvendigvis bestille fra nett, kanskje noen data butikker der du bor har dette, evt. andre butikker. Eller du kan koble strømledningen fra viften direkte på en molex kontakt (strømkontakt fra PSU). Tvinne de på ledningen f.eks. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Eller du kan koble strømledningen fra viften direkte på en molex kontakt (strømkontakt fra PSU). Tvinne de på ledningen f.eks. 6917885[/snapback] Takk for svar. Hvordan gjør jeg evt. dette? Kan du utdype litt? Tusen takk, vil ha pcen i gang nå - brukt hele dagen på og knote med den. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Siden kontakten virker i 3 sek så er det kanskje bare en feil i bios som er retta ved en biosoppdatering? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Vel, det innbærer at du mister garantien på PSU og viften. Men hvordan du går frem er slik: Den røde ledningen fra viften er der 12V fra PSU kommer inn, og den svarte er jord. Den gule er RPM-måleren. Du tar da den røde ledningen fra viften, og tvinner den på en GUL ledning fra en molex kontakt (De som kommer fra PSU). Samme gjør du med svart ledning fra viften. Altså svart ledning fra viften, til svart ledning fra molex. Hvis du har en molex splitter, så gjør dette på den, da ødelegger du ikke ledningene fra PSU'en, og mister garantien på PSU'en. Dette innebærer at du må avisolere litt på ledningene, evt. lodde. Husk og isoler etter du er ferdig evt. Hvis du ikke ønsker å avisolere osv, så kunne du prøvd med å bare satt ledningene sammen. Du tar bare vekk 3-pins kontakten fra viften, også tar du vekk en molex kontakt fra PSU'en, evt. splitteren. Deretter tar du "jernet/pinnen" fra viften, og "jernet/pinnen" fra molex kontakten, og tar de sammen, mens du isolerer og fester de godt sammen etterpå. "Jernet/pinnen" er disse pluggene som ledningene sitter på. På 3-pins kontakten er det 3 stk (2 som du skal bruke), og molex-kontakten er det 4 stk (2 som du skal bruke). De som altså er inne i denne kontakten som gjør at de sitter fast. Dette er ikke den beste måten, etter min mening, å gjøre dette på, men den funker. Mister f.eks de svarte ledningene kontakt, så stopper viften, så det er evt. viktig at du fester disse godt sammen. Hvis noe var uklar, så bare spør, så skal jeg prøve å forklare bedre Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Eller at han har skrudd på noe "smart fan"-funksjon e.l. i BIOS. Jeg hadde det på et AOpen-kort. Viftene starta opp med en gang før de slo seg av. Siden gikk de av og på avhengig av temperatur. Skrudde funksjonen av i BIOS og de gikk hele tiden. Andre alternativer: 3-pins forgrener; Kople begge viftene på samme 3-pins-kontakt på HK. Molex-til-3pin-adapter; Kople vifte til en vanlig molex-kontakt (uten å måtte tvinne/kutte/kortslutte/etc). Endret 22. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Tusen hjertelig takk, dere. Tar meg en tur i bios først, så får vi se om jeg evt. bruker Moltrez' metode. God helg!! Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) For guds skyld sjekk i bios først! Tror de fleste nye (vet Intel kort iallefall) har viftestyring til CPU..... La den gå litt og sjekk om vifta starter... Endret 22. september 2006 av m-kane Lenke til kommentar
Looke Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 du kan stikke viftene inn i en molex kontakt også og teipe mye, men det funker ikke så bra som det moltrez sa Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Hei. Fant ingenting i bios. (har intel) Jeg "load default system settings", uten hell. Viften går helt til det kommer en slik skjerm som det står "Press DEL for Setup or F12 for boot"-greier. Så .. kanskje den ikke er ødelagt? Tusen takk for hjelp, blir snart gal Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Til opplysning; jeg har en 300w strømforsyning som .. bare ligger der. Noe jeg evt. kan bruke den til, i stedetfor å miste garantien på min flettnye, dyre strømforsyning? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvilket hovedkort er det du har? Som noen var inne på tidligere i denne tråden, så kan det være noe i BIOS som er slått på. Har du sett igjennom hele BIOS'en om det er noe der du kunne ha prøvd? Evt. sett i manualen til hovedkortet hvis du ikke skjønner hva en ting i BIOS betyr, bruker å stå i manualen. Gjør iallefall det i min, der står det litt om de forskjellige alternativene som du kan gjøre i BIOS. Hvis du bruker den andre metoden jeg skrev, så mister du ikke garantien. Hvis noe da evt. skulle skje med viften eller strømforsyningen, så monterer du bare kontakten(e) igjen, så er den som da du fikk den. Bare pass på at du ikke knekker de pinnene som holder "jernet/pins'en" på plass på kontakten. Enkleste hadde vært og kjøpt en slik hvis du har en butikk i nærheten som selger dette. Du kan gjøre alt dette på den andre strømforsyningen, men da må du også kjøre den strømforsyningen samtidig med pc'en din. Tungvidt og rart blir det Har du ikke en 1-2 splitt drevkabel som du kan gjøre dette på da? Evt. 1-4 splitt. Lenke til kommentar
flashlass Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 samme problem her.. cpu_fan kontakten har 4 pin, vifta har 3 pin, men den passer jo. Problemet er når den er plugget i så må jeg "blåse" den igang for at den skal starte, men setter jeg den i pwr_fan så fungerer den med en gang.. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Hei igjen dere, Jeg har nå bestilt en slik "overgang" fra en molex -> 3 pin, og jeg skal hente den i kveld. Så da blir problemet mest sannsynlig fikset Kommer her med resultatet senere. Tusen hjertelig takk for hjelp dere!! Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 I bios finnes slike valg for viftestyring normalt under powersaving / thermal e.l. På mitt nye Intel P965 står denne i auto fra start. Dette betyr at vifta først begynner å røre på seg etter en tid. 4 pinner på viftekontakten er vanlig - tror intels boxed kjølere bruker denne til direkte styring av vifta etter hvordan tempen på CPU er (eller noe sånn) Det er ingen fare å bare bruke 3 av de. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Okay oppdatering: Jeg har funnet problemet; Zalman viftestyreren. Om jeg kobler zalman vf7900 direkte til HK, funker det. Om den går igjennom viftestyrebokstingen, funker det *ikke* (der sløste jeg 89kr på den kabeltingen :() Noen inspill rundt dette? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hvilken styrke stod viftestyreren på? Endel vifter må ha mer en X volt for å starte (for 12 cmerne i min PC mener jeg det er 7 V - ikke helt sikker). Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Det vet jeg ikke, det funker ikke uansett hva jeg stiller den på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå