anderfo Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Om jeg vil ha en PC som kan behandle bilder i Photoshop raskest mulig (altså uten f.eks. å måtte vente 2 min på å åpne bildet, eller vente 10 min på en konvertering).....hva bør jeg legge vekt på? Hva avgjør hvor raskt programmet virker? Er det bare prosessoren, eller vil grafikk-kortet være veldig viktig? RAM er naturligvis viktig, men det er jo sjelden noe problem med dagens priser. Spørsmålet er altså om jeg bør satse mye på grafikk-kortet eller om det er viktigere å ha en kraftig prosessor..(eller begge deler). Lenke til kommentar
allyse Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Med en tålig bra maskin er det nesten bare rammen, rammen og atter rammen. CPU'en sier også noe self, men når jeg redigerte "lyssabler" photoshop hadde jeg en 1 gb. filmstrip fil i photoshop og la på effekter på alle bildene på en gang. Gjorde dette en stund med 128mb ram. og det gikk TREGT. Da jeg satte i 256 til gikk det ganske mye bedre. Hadde jeg puttet i mer hadde det naturligvis gått mye fortere. Så hastighet i photoshop = Masse Ram :smile: Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Tror flaskehalsen er en annen plass på min PC ihvertfall. Har 384 MB ram og likevel må jeg åpne Photoshop om morgenen hvis jeg skal bruke programmet om kvelden... Alternativt kan jeg ha det åpent hele tida, men da går alle andre programmer like treigt;) Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Hastigheten i PS avgjøres hovedsaklig av Prosessorhastigheten, under forutsetning av at man har nok RAM. Man må nok slite med den maskinen man har. I PS kan du delegere RAM'en slik: > Edit > Preferences > Memory & Image Caches. Still inn RAM-mengden du vil at PS skal bruke. Har du mye RAM, gi mer til PS. _________________ Knut Skarsfjord [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-10-31 16:15 ] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det viktigste er nok: 1. Ha nok ram (512MB eller 1GB dersom du arbeider med mange eller store bilder) 2. - Ha rask CPU (aner ikke om P4 eller Athlon er best i PS) - Ha rask ram - Ha rask FSB Når det gjelder starting av PS eller åpning av filer så er det harddisken som er faskehalsen. Ved oppstarten er det acsesstiden og ved åpning av filer er det lesehastigheten. Husker ikke om PS støtter dual-prosessorer. I tilfelle så vil sikkert det hjelpe noe. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Joda, Adobe Photoshop støtter doble prosessorer, men jeg husker ikke om man må ha en spesiell versjon av PS hvis man skal bruke 2 CPUer. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 PS støtter dualcpu ja, men det er ikke noen fantastisk økning i ytelse, bare rundt 10-20% på vanlig bruk. Men ved bruk av tunge filtre, går det mye raskere enn ved en enkel cpu. Min erfaring er at hastigheten på disken, utgjør større forskjell enn RAM så lenge en har nok til å kjøre win + PS (inkl. åpne bilder). Spesiellt hvis en jobber med store filer (som må leses og skrives realtivt ofte). Ellers så hjelper det kanskje med å redusere antall undo i history :smile: Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. november 2002 Forfatter Del Skrevet 2. november 2002 Hos meg er det spesielt oppstarten av programmet som tar lang tid. Men også det å f.eks. lage HTML-sider med bildegalleri automatisk i Photoshop tar sinnssykt lang tid. Dette skyldes vel at programmet må generere thumbnails, og at dette går treigt. Men med ACDSee går det på 10% av tida. Da blir imidlertid sida ikke like lekker. Noen som har tips til andre kjappe program som genererer HTML-sider med bildegalleri? Jeg gidder jo ikke å skrive kodene selv når det er snakk om noen hundre bilder... Anders Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Breezebrowser gjør også dette. Se nyhet på forsiden av akamera.no. MLW Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg har AMD xp2000+ prosessor med 512mb ram! Med dette syns jeg Photoshop 6.0 fungerer veldig bra. Programmet starter opp på ca.3 sekunder og redigering av bilder går raskt, som f.eks filtere. Har også et bra skjermkort (asus GF4 ti4400 128mb), men jeg vil ikke tro skjermkortet har mye effekt på hastigheten. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Hastigheten på PhotoShop er nok en sum av alle delene i maskinen din. Personlig bruker jeg nå dual MP2200 på maskinen min, og jeg kan ikke få sagt hvor mye bedre det er enn med én CPU. Det er dog vikti gå merke seg at PS ikke utnytter to prosessorer på alle bildefiler, jobbing med f.eks TIF blir ikke raskere med to CPUer i forhold til én, men du vil merke stor forskjell med PSD. Harddisk er også ganske hyggelig å ha raskt, men RAM er det viktigste i mellom disse to. Som noen prøver å indikere her så hjelper det ikke bare å oppgradere til nok RAM hvis du ikke har en CPU som henger med i svingene. Filtere = CPU-kraft. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Se test av singel / dual her i PS; http://www.hardware.no/tester/cpu/dual_amd...up/index10.html Det som er avgjørende er Minne - nok til å ha alt i minne CPU - jo mer jo bedre og jo fler jo bedre Disk - jo raskere jo bedre, mye cache er bra Skjermkort - har en del å si for renderinger m.m. Mener at NVIDIA er hakket bedre enn ATI uten å skulle si det for sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå