Gå til innhold

Bytte skole underveis?

i3rfnp3

Anbefalte innlegg

Hei.. Prøvde å søke litt, men fant ikke noe, så jeg spør. Hvordan er det å bytte skole underveis i utdanningen? Jeg har begynt første året på byggingeniør, men er usikker på om jeg vil tilbringe 3 år her.. Det jeg lurer på (vet at det er mulig å bytte) men er det noen som har erfaring fra det? Blir jo ikke før til neste år, og da har jeg jo gått ett år her.. Og så begynner jeg i en klasse der "alle" kjenner hverandre fra før og jeg kjenner ingen? Blir det hardt å komme inn i "gjengen",eller skolearbeidet? Noen med noen erfaringer? Nå kan det jo hende jeg trives etter dette året og vil bli, men tenker litt på det om dagen.. Håper noen kan komme med noen tilbakemeldinger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har selv ingen erfaring med dette, men på Høgskoler og Universitet er det veldig mye folk og mye gjennomtrekk. Folk slutter, folk begynner og folk flytter på seg. I mye høyere grad enn en VGS., hvor det ville vært litt annerledes hvor folk stort sett oppholder seg samme sted gjennom 3 år, og sterkere bånd/klikker dannes. På Høgskoler/Universitet er folk gjerne noen år eldre, mer modne og evnen til å ta nye folk inn i varmen er litt mer tilstedeværende enn da man var 17 år.

Vil jeg tro... :)

Men jeg har et lite spørsmål angående selve studiet. Dette året går jeg forkurs til Ing.Utd. ved HiO, og jeg regner med å begynne på Bygg linja neste år. Hvordan virker studiet(?) er da mitt spørmål til trådstarter.

Endret av password
Lenke til kommentar

Okey.. Takk for svar, jeg får se hva det blir til..

Jeg syns studiet er helt topp, hvor har du tenkt å gå? For her i Grimstad har de noe som heter Byggdesign, og det er ikke helt likt som vanlig byggingeniør. Her blir det lagt mere vekt på designdelen, at man som byggingeniør skal ha mer forståelse for design og estetikk osv, enn hvis du går vanlig konstruksjonsteknikk eller arealplanlegging.. (Vi velger ikke linje før til neste år) Og det passer meg egentlig ypperlig, så det gjør jo at jeg holder igjen litt og, fra å bytte. Men ja.. Jeg syns selve studiet er helt topp! Må legge til at jeg går TRES, så det første året er litt kjipt med 2-3mx og 2fy oppgradering i tillegg til det andre.

Lenke til kommentar

Høres jo bra ut! Jeg regner med å gå i Oslo, høgskolen, men ikke helt sikker enda. Hørtes jo litt spennende ut det du går. Kan forresten tenke meg at det er slitsomt med 3-term. ordninga, jeg skulle egentlig tatt den jeg og, men tar bare matte og fysikk over et helt år nå

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har nettopp byttet skole :) Gikk to år på elektronikk ved Høgskolen i Trondheim (HiST), og tar nå tredje året ved Høgskolen i Telemark, avd Porsgrunn. For å høre om det i det hele tatt går an å bytte skole bør du ta kontakt med den nye skolen og høre om de godkjenner fagene du allerede har, og for å få de til å lage et eget løp for deg hvis nødvendig.

Når det gjelder det å komme inn i "gjengen" og skolearbeidet tror jeg ikke det er noe problem. Bare å bli med på no studentaktiviteter (les: drikke øl ;) ), og være litt sosial, så går det nok rimelig automatisk skal du se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...