Gå til innhold

Vista og ATI Mobility Radeon 9000

el_cash

Anbefalte innlegg

Har installert Vista RC 1 Build 5600, og sliter voldsomt med grafikken.

Windows finner kortet mitt (ATI Mobility Radeon 9000), men til tross for at jeg får valgt rett oppløsning og farger og alt, så ser det likevel forferdelig ut... Skriften er utydelig og grafikken generelt dårlig, tross 1280x1024 pixler og 32 bit fargegjengivelse. Fungerer utmerket under xp når ATIs egne drivere er installert.

Det finnes ingen Catalyst Beta Driver for Windows Vista RC1 for Mobility Radeon 9000. Har likevel testet driveren uten at den lot seg installere skikkelig, og dermed uten forandring på grafikken.

Noen som har samme kort og har funnet en løsning på driverproblemene? Må jeg bite i det sure gresset på andre siden av bekken og vente på drivere som kanskje aldri kommer...? :cry:

Maskinen er forøvrig en F-S Amilo D 8820 med P4 på 2.8ghz og 768mb ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den linken hjelper han ikke mye. Det han trenger er en fungerende driver.

Utydelig skrift kan komme av at oppløsningen ikke passer over ens med det skjermen er. 1280x1024 er en svært uvanlig oppløsning for bærbare og jeg klarte ikke å finne noen FS Amilo D 8820 med den oppløsningen i farta. Jeg fant derimot den med 1400x1050 oppløsning. Jeg antar at det er hele feilen og at uklarheten vil bli i orden når du setter oppløsningen til 1400x1050. En annen ting som kan bidra litt til uklar skrift er funksjonen "cleartype".

Lenke til kommentar

Ah, my bad, Simen1: oppløsningen er 1400x1050 som du sier, jeg har drevet på med en pc med 1280x1024 på jobb og rotet sammen... :blush:

Har Cleartype aktivert, det er default i Vista - hendig nok. Har også installert "ClearType Tuning" uten at det gjorde all verdens forskjell.

Changis: har testet, og Mobility Radeon 9000 tilfredstiller ikke minstekravet. Så jeg må vel antageligvis leve med at den gamle laptopen ikke får noen Vistadriver eller vil kjøre med noen særlig brukbar grafikk under Vista...

Lenke til kommentar

Radeon 9000 har ikke Dx9 og støtter derfor ikke Aero Glass men den kan vel fint vise de andre skinnene? (F.eks kjører jeg Vista på en bærbar med Geforce Go 420 Dx8-grafikk av relativt slapt kaliber)

Det jeg mente med ClearType er at det er smak og behag. Noen liker det og andre ikke. Selv synes jeg bildet virker skarpere uten.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...