Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Restartproblemer D-Link DI-624 og Linksys WRT54GL


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med at min D-Link DI-624 rev B restarter titt og ofte, og Linksys ERT54GL ikke like ofte, but still...slik at alle som er tilkoblet faller av og på nettverket, både på WLAN og LAN. Restartene kan forekomme ofte eller med timers mellomrom.

 

Oppkoblingen ser slik ut:

Telefonlinje --> NextGenTel's Netopia 3351 --> D-Link DI-624 --> PC

Telefonlinje --> NextGenTel's Netopia 3351 --> Linksys WRT54GL --> PC

 

I etterkant av en restart tar det litt tid før man får tilgang til internet, og i loggen står det blant annet: "Drop packet from LAN" og "Out of NAT buffer (1)". Jeg regner med at dette kanskje eliminerer seg seg når routeren slutter å restarte.

 

For en tid tilbake siden kortsluttet strømforsyningen, og jeg fikk ny. Kan kanskje dette ha skadet hardware'en i routeren? Jeg har også oppdatert firmware til nyeste i håp om at det skulle fikse seg selv, men ikke foreløpig... :no:

 

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut av problemet med at routeren restarter, eller er eneste løsningen å kjøpe ny router? Hva er i så fall å anbefale av ny router, hvis man bl.a ønsker muligheten for å begrense båndbredden til hver enkelt bruker?

 

All hjelp mottas med stor takk :thumbup:

Endret av Narvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her på huset har vi en som ikke restarter seg selv. Jeg prøver derimot å få tilgang til instillingene på den uten å ha passordet, ettersom jeg må få satt en maksgrense på uploadinga til han siste som bor i hybel her, det hender ofte at nettet blir ubrukelig.

6917211[/snapback]

 

Jeg er kjent med problemet, men jeg tror ikke det er mulighet for å begrense båndbredden til hver enkelt bruker i routeren. Det er derimot mulig å banne MAC-adressen hans slik at han ikke kommer på nett, slik at han "lærer", hehe. Hvis du skal logge deg inn på routeren uten passord er det bare å resette routeren, da resettes også admin passordet til blankt/ingenting. Det er anbefalt å bruke kabel når du logger inn på routeren, så slipper du å tenke på trådløsforbindelsen når du gjør endringer i innstillingene.

Lenke til kommentar
Her på huset har vi en som ikke restarter seg selv. Jeg prøver derimot å få tilgang til instillingene på den uten å ha passordet, ettersom jeg må få satt en maksgrense på uploadinga til han siste som bor i hybel her, det hender ofte at nettet blir ubrukelig.

6917211[/snapback]

 

Jeg er kjent med problemet, men jeg tror ikke det er mulighet for å begrense båndbredden til hver enkelt bruker i routeren. Det er derimot mulig å banne MAC-adressen hans slik at han ikke kommer på nett, slik at han "lærer", hehe. Hvis du skal logge deg inn på routeren uten passord er det bare å resette routeren, da resettes også admin passordet til blankt/ingenting. Det er anbefalt å bruke kabel når du logger inn på routeren, så slipper du å tenke på trådløsforbindelsen når du gjør endringer i innstillingene.

6917333[/snapback]

Vi pleier å nappe ut TP'en dersom det er for ille.. Setter den i igjen når han kommer hjem, så står det antakeligvis downloads: 0% enda.

Lenke til kommentar
Linksys WRT54GL åpner utrolig mange muligheter siden den kjører Linux.

 

Den kan du flashe med tredjeparts firmware. Funker knall for meg med DD-WRT.

Har aldri hatt en så stabil router før. Anbefales på det sterkeste.

 

Husk å ha en versjon under v5 (v4 eller lavere), for de kan flashes enkelt.

6917215[/snapback]

 

Kan denne routeren konfigureres gjennom et brukervennlig grensesnitt selv om den kjører Linux? Er ikke så kjent med Linux ser du.

Lenke til kommentar
Her på huset har vi en som ikke restarter seg selv. Jeg prøver derimot å få tilgang til instillingene på den uten å ha passordet, ettersom jeg må få satt en maksgrense på uploadinga til han siste som bor i hybel her, det hender ofte at nettet blir ubrukelig.

6917211[/snapback]

 

Jeg er kjent med problemet, men jeg tror ikke det er mulighet for å begrense båndbredden til hver enkelt bruker i routeren. Det er derimot mulig å banne MAC-adressen hans slik at han ikke kommer på nett, slik at han "lærer", hehe. Hvis du skal logge deg inn på routeren uten passord er det bare å resette routeren, da resettes også admin passordet til blankt/ingenting. Det er anbefalt å bruke kabel når du logger inn på routeren, så slipper du å tenke på trådløsforbindelsen når du gjør endringer i innstillingene.

6917333[/snapback]

Vi pleier å nappe ut TP'en dersom det er for ille.. Setter den i igjen når han kommer hjem, så står det antakeligvis downloads: 0% enda.

6917383[/snapback]

 

Ja ikke dumt det, hehe! Jeg gav beskjed til alle på huset at de måtte begrense uploaden ved bruk av f.eks BitTorrent, da det ofte er dette som struper hele linja. ADSL er avhengig av å ha en del ledig upload for å kunne opprettholde hastigheten lissom.

Lenke til kommentar
Kan denne routeren konfigureres gjennom et brukervennlig grensesnitt selv om den kjører Linux? Er ikke så kjent med Linux ser du.

6917386[/snapback]

 

Ja.

6917469[/snapback]

Som agvg sa før meg, så har den enkelt grensesnitt.

info.jpg

Der ser du webinterface.

Du har mulighet til å gjøre utrolig mye med den, og du kan også bruke SSH for å koble til routeren.

Lenke til kommentar

Takk for tips til router, men er det noe jeg kan gjøre for å finne ut hva som galt med routeren, hvis det er den det er noe galt med?

 

Den har vært stabil lenge i kveld uten å restarte, men jeg får faktisk til tider i loggen "Drop packet from LAN" og "Out of NAT buffer (1)". Dette har tydeligvis ikke noe med når routeren restarter å gjøre, så hva kan det da komme av?

Har det noe med NAT innstillingene i Netopia'en å gjøre?

 

Jeg har i så fall ikke peiling på hvordan jeg skal mekke på NAT. Må man kontakte NextGenTel for å sjekke at NAT-innstillingene er riktige?

Lenke til kommentar
Linksys WRT54GL åpner utrolig mange muligheter siden den kjører Linux.

 

Den kan du flashe med tredjeparts firmware. Funker knall for meg med DD-WRT.

Har aldri hatt en så stabil router før. Anbefales på det sterkeste.

 

Husk å ha en versjon under v5 (v4 eller lavere), for de kan flashes enkelt.

6917215[/snapback]

 

 

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg må bare være helt sikker:

Linksys WRT54GL kjører Linux som operativ system internt slik jeg har forstått det, men man trenger vel ikke ha Linux på PCene som er tilknyttet routeren?

 

Ett par ting til:

Du anbefalte v4 eller lavere, men hvordan skal jeg vite hvilken versjon jeg er i ferd med å kjøpe? Jeg tenkte å handle den på netshop.no eller mpx.no, men det står ikke spesifisert i beskrivelsen. Er det andre måter å se hvilken versjon det er?

 

Kan man begrense båndbredden til hver enkelt IP-adresse eller MAC-adresse, eller gjelder QoS-innstillingene generelt for hele nettverket?

Ble ikke helt sikker ut fra det her:

http://www.informatione.gmxhome.de/DDWRT/S...3final/QoS.html

 

Takk for router-tipset forresten :thumbup:

Lenke til kommentar
Husk å ha en versjon under v5 (v4 eller lavere), for de kan flashes enkelt.

6917215[/snapback]

 

Ringte til Netshop og MPX og de mente de hadde Linksys WRT54GL v5, men at dette skulle tilsvare WRT54G v4. Er dette da riktig versjon du tenkte på? Er det så mye vanskeligere å flashe v5?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...