Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi80'89mod. Justering av dør?

Melkekartong

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter at høyre frontdør hang seg fast i veggen når bilen trillet bakover (lang story;P), ble den bøyd litt, og dette har medført at "baksiden" av døra (ved dørhåndtaket) er ca. 4-5cm lavere enn det egentlig skulle vært..

Jeg har ikke sjekka HELT ennå, så er ikke 100% sikker på HVOR problemet ligger, men lurte på om noen har noen formening om det?

Om det som regel er hengsle som må byttes/bøyes eller om det hele kan være så enkelt som en liten justering?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All Right! Nå har jeg endelig noen bilder å vise dere! :D

http://home.no.net/~rex2k/audi80/

Det nedre festet på høyredøra virker litt.. bøyd ut. Jeg har prøvd å dra til denne skruen, men den satt godt (og jeg ville ikke ta sjansen på å knekke den.. så sterk jeg er)

(Ps; på "høyre - nå er døra helt igjen".. Døra går faktisk helt igjen, men det er der han stopper opp.. Det er da man må begynne å bruke litt krefter.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

tviler på at du får fikset på det bare ved å justere hengslene, tro du må bytte de for å få det bra.

Men prøv å ta tak nederst på døra og i sia, og press den opp med alle makter, det kan hjelpe litt. Dessuten er det justering for vindusramma bak dørbekledningen

Lenke til kommentar

Mm.. Skiftenøkkel, jah.. hehe ;)

Jeg har (faktisk!!) åpna døra på bilen, tatt saksejekk og en trekubbe under enden av døra og begynt å jekke.. Fikk jekka opp rundt 5-10cm, men uten resultat. :(

Så ser ut til at det kanskje blir (ENDA!!) en tur til vrakhandler'n... Jaja, jeg får hvertfall fikse starter'n først ;P

Lenke til kommentar

Synes det ser ut som øvre del av døren er dratt ut ved øvre hengsel. Når du skal rette dette på enklest mulig måte begynner du med å åpne døra. Sett så en jekk under med en plankebit mellom for å fordele presset mot undersiden av døra. Jekk opp til du har godt press opp. Trø vekt på dørstokken og gyng litt hvis det er nødvendig. Ta dette litt i gangen slik at du ikke løfter døra for mye. Pass på at du ikke skader dørstolpen.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å åpne døra, ta en liten trebit (10x10cm) helt på enden av døra og deretter jekket opp 5-6cm uten resultat.. Men dette med å gynge litt på dørstolpen har jeg ikke prøvd.

Tror jeg skal prøve forslaget ditt en dag jeg slutter tidlig, Mekotekniker'n.. I tilfelle hele døra detter av :D

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å åpne døra, ta en liten trebit (10x10cm) helt på enden av døra og deretter jekket opp 5-6cm uten resultat.. Men dette med å gynge litt på dørstolpen har jeg ikke prøvd.

Tror jeg skal prøve forslaget ditt en dag jeg slutter tidlig, Mekotekniker'n.. I tilfelle hele døra detter av :D

7007508[/snapback]

Usikker på om du misforstod... Du trør på dørterskelen selvfølgelig.(min feil). Hold deg fast i taket og så gynger du litt for å få motvekt mot jekken ute på dørbladet. Det er jo stor fordel å ha en stødig garasjejekk til dette. Den som ligger i bagasjerommet tipper jeg er spinkel og ustødig. Kjøp event. en liten garasjejekk på europris eller biltema.(100-200kr) Lykke til :thumbup:

Endret av Mekotekniker'n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...