Gå til innhold

Oppgradere harddisk i laptop

ziwiz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en laptop som heter Fujitsu Siemens Amilo Pro v2040.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en ny harddisk til denne siden jeg har klart å fylle opp disken som følger med, den er på 60 gig.

Orginalt disken er en 2,5 tommers serial-ata disk (150 MBps og 5400 rpm) som heter Seagate Momentus . Denne vil jeg kjøpe et eksternt harddisk kabinett til.

Når jeg ser på komplett sitt utvalg av 2,5 tommers disker, ser jeg at de har en disk på 100 gig men som snurrer i 7200 rpm. Også har de en annen disk på 160 gig som snurrer i 5400 rpm. Det jeg lurer på er om jeg burde gå for den på 7200 istedenfor den på 5400. Vil det bli stor forskjell på disse to diskene, ved foreksempel booting av windows/kjøring av programmer? Og hvordan er det med strømforbruk og støynivå?

Mvh

Simen

Endret av ziwiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7200rpm bråker og bruker mer strøm enn de på 5400rpm om det ikke har vært noen vesentlige endringer på det i det siste.

Ellers vil jeg tipse om at hvis du trenger stor lagringsplass (noe du tydeligvis gjør) så kan det være et alternativ å kjøpe en ekstern 3,5" disk. Hva synes du om f.eks 300GB for 684 + 226 = 910kr?

Hvis ikke 3,5" er noe for deg så får man 160GB eksternt for 171 + 1288 = 1459kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...