Gå til innhold

Anskaffelse av album program


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes en god del tråder på dette allerede, men svarer så gjerne med mine erfaringer.

 

Picasa fra Google er gratis og "OK". Det har enkle redigeringsmuligheter, men faller helt gjennom på avansert redigering og avansert håndtering av bildene. (Tenker da på søk og slikt)

 

Selv bruker jeg ACD som album og enkel redigeringssoftware. Det finnes mange muligheter for å tagge bildene (score, keyword, groups++), avanserte søkemuligheter samt kalendersøk (lekkert). Det er gode utskriftsmuligheter i medfølgende programvare og mulighet til å registrere innhold på eksterne disker/CD/DVD plater slik at du kan søke frem bildet i basen og få vite hvor det ligger.

 

For redigering er det ikke noe særlig avanserte funksjoner, så da tyr jeg til Paint.Net/PS/PP avhengig av hvilken maskin jeg sitter på.

 

Photoshop Album har visst fått mye "snacks" og kan virke som et bedre valg, samt at det er lite som slår PS på redigering. Sjekk feks. hva som følger med i nyeste PS Elements 5.

Lenke til kommentar

Hvilken softeare til organisering kommer helt an på behovet.

 

Photoshop Elements er helt grei, men har et begrenset antall med subkategorier. Ikke kan du redigere IPTC. Dens fremvisning av NEF (RAW fra Nikon) er helt hårreisende dårlig. Du kan ikke tagge RAW bilder, ihvertfall ikke NEF. Men den er brukervennlig. Den store fordelen med Elements er versioning (samme bilder med ulik redigering legges "oppå hverandre", du velger hvilket bilde som skal ligge øverst og synlig for deg, resten ligger "under" og kan lett hentes frem) og det at du kan stable utvalgte bilder oppå hverandre (f.eks. hvis du seriefotograferer og har flere utgaver av samme motiv).

 

ACD: Rask, men er kjent som noe buggy. Dessuten "infiltrerer" den din PC og er du uforsiktig med installeringen kan den ta over mange funksjoner som du i dag bruker andre programmer til.

 

IMatch: Jeg prøvde gratisversjonen i 2-3 uker. Detaljert og omfattende. Etter min mening for dårlig layout og brukervennlighet. Lang læringskurve for å beherske. Rel billig ($ 60)

 

Iview Mediapro: Denne bruker jeg og er min favoritt. Ekstremt brukervennlig. Meget bra layout. Meget gode muligheter for organisering av bildene. Kan tagge NEF og viser NEF bildene som Nikons egen Capture NX. Mange andre nyttige funksjoner. Eneste negative er prisen, den er dyr!

 

Andre som jeg har lest om, men ikke testet: PhotoMechanic, Breeze Browser Pro, FastStone Imageviewer (gratis!), Picasa 2.0 (gratis), Idimager, Fotostation og mange fler.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Adobe photo Album, og er stort sett fornøyd med det. Har prøvd Picasa- uten at jeg synes det var noe. Album har fått kritikk for at det krever mye RAM, og at behandling av store mengder bilder tar laaang til. Men til vanlig bruk, fungerer det i såfall glimrende for meg. Jeg har merket vel 5500 bilder med en hau av tags, noe som gjør det lett å finne frem feks. bilder der svigers er på hytten i tidsrommet 2003-2005 med barnebarn. Glimrende måte å sortere bilder på. Mange funksjoner og muligheter for blant annet Web-galleri (og 3D). Bruker denne funksjonen ofte. Har mange funksjoner fra adobe elements, noe som gjør at du slipper og hoppe fra visningsprogram til redigeringsprogram i ett sett.

 

En funkjon som jeg irriterer meg over er når Album mister kontakten med et bilde, pga at man har byttet lokalisering på maskinen og gjerne i tilleg har endret navn på bildet: ja da finner ikke Album bildet og man må lete manuellt. I dagens dataverden burde det gå ann å spore bilder ut fra ulike målbare variabler!

 

Har vært i kontakt med Adobe Norge vedrørende eventuell oppgradering av programmet, men de viste ikke noe om det var en ny versjon på gang. Det eneste de lovde var at oppgradering skulle bli billigere enn fullversjon (skulle bare mangle).

 

Tror ikke jeg viille kjøpt Album dersom jeg hadde hatt 5500 umerkede bilder. det tar litt tid å tage bildene (selv om du kan merke mange bilder samtidig med flere tags samtidig. Men gjør du jobben jevnlig er det overkommelig arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...