Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Advarsel til alle Telenor brukere!

Anbefalte innlegg

Idag mottok jeg en telefon samtale fra en "Svendsen" fra Telenor som spurte etter brukernavn og passord. Jeg spurte selfølgelig hvorfor og han sa at de skulle oppgradere linjen min. Spurte også hvordan jeg kunne vite at han virkelig var fra Telenor og svaret var at jeg kunne bare ringe opp igjen og jeg ville da "høre" at han var fra Telenor.

Tenkte ikke mer over det og ga han brukernavn og passord, og etter 1 minutt sa han at det var gjort og "takket for seg".

Skrudde av modemet/router og gikk i dusjen. Etterpå testet jeg linjen (itavisen sin test, hw.no sin flere ganger) men det var ingen forskjell. Ringte så Telenor selv og spurte om de drev med noen form for linjeoppgradering i mitt området (Stavanger), svaret var nei. Fikk da endret passord på kontoen øyeblikkelig og stengte internett linjen.

Jeg advarer alle Telenor (og andre) brukere mot slike hendvendelser. Hadde selfølgelig en tanke i bakhodet at Telenor trenger ihvertfall ikke passord for å gjøre slik, men allikevell....

Reiser for helga så jeg har ikke tid til å legge til mer informasjon eller svare på eventuelle spørsmål o.l.

Hvis en moderator synes at denne tråden er unødvendig ber jeg han/hun om å slette denne tråden, var bare for å advare folk.

(Dette var bare for å informere om denne episoden, ber om at ikke folk kommer med typiske: "herregud som dum du er" kommentarer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette hørtes ikke bra ut, men hva kan man egentlig gjøre med bukernavn/pass ?

Men uansett, tusen takk for tipset.

6915847[/snapback]

Med brukernavn og passord kan man gå inn på e-mailen, endre telefon(tror jeg)/internett abonnement og kjøpe forskjellige varer.

Man kan også finne informasjon som man helst ville holde for seg selv

Endret av heanwi
Lenke til kommentar
Idag mottok jeg en telefon samtale fra en "Svendsen" fra Telenor som spurte etter brukernavn og passord.

6915717[/snapback]

Det finnes ikke en eneste tjenste (offentlig) som krever at du eller noen andre skal måtte oppgi passord til noen som helst i noen som helst sammenheng, alle forsøk på det er i veldig mange tilfeller svindel, les det jeg skrev her og husk det.

Lenke til kommentar

Det vedkommende har blitt utsatt for er en såkalt "Social engineering". En forholdsvis vanlig form for hacking. Man kan gjerne trekke på smilebåndet og riste på hodet, men der og da rekker man ikke å tenke særlig logisk over slike henvendelser fordi man rett og slett ikke er forberedt på slike ting. Vedkommende ordnet forøvrig saken på en flott måte.

Lenke til kommentar

Har en regel når folk ringer og utgir seg som en ansatt av et Isp firma, Spør jeg hvorfor han skal ha brukernavn og passord for å gjøre det og det med linjen min (De blir som regel redde da og legger på), eneste han trenger for å utføre noe som helst med internet linjen er kansje brukernavn, hvist jeg har et problem med å komme inn på brukerkontoen på siden til isp min da ringer jeg dem om problemet, vist vedkommene da spør om jeg er vilig til å oppgi brukernavn og passord for å finne løsninger probleme, hender det jeg sier ja, men da skifter jeg passord rett etter hendelsen.

Amd_Xp

Lenke til kommentar
Har en regel når folk ringer og utgir seg som en ansatt av et Isp firma, Spør jeg hvorfor han skal ha brukernavn og passord for å gjøre det og det med linjen min (De blir som regel redde da og legger på), eneste han trenger for å utføre noe som helst med internet linjen er kansje brukernavn, hvist jeg har et problem med å komme inn på brukerkontoen på siden til isp min da ringer jeg dem om problemet, vist vedkommene da spør om jeg er vilig til å oppgi brukernavn og passord for å finne løsninger probleme, hender det jeg sier ja, men da skifter jeg passord rett etter hendelsen.

Amd_Xp

6919307[/snapback]

Og dette er noe som skjer rutinemessig tre-fire ganger daglig? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...