Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lydproblemer etter innstallasjon av ny harddisk

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter at harddisken på min gamlem Compaq Evo n610 tok kvelden, gikk jeg til innkjøp av ny 80gb Samsung harddisk. Etter installasjon har jeg nå fått problemer med masse støy ved bruk av eksterne høttalere via hodetelefonutgangen. (Da jeg hadde den gamle harddisken - 20g IBM - var maskinen støyfri). Støyen er der uavhengig om jeg har lavt eller høyt volum. Det virker som at enhver operasjon harddisken(?) gjør gir seg utslag i elektrisk støy. Meget irriterende å ikke kunne høre på musikk mens man jobber. Det rare er at jeg så å si ikke legger merke til støyen når jeg bruker hodetelefoner, men den er svært fremtredende ved bruk av høyttalerne. Noen idéer om hva dette kommer av og hva man kan gjøre med det?

På forhånd takk.

lars990

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ved bruk av høyttalere er det en forsterker som forsterker lyden slik at du hører lyd i høyttalerene (det kreves ikke ved hodetelefoner da de er direkte drevet av signalet fra pc'n)..

når det er forstyrrelser blir disse forsterket på samme måte.. derfor hører du surring i høyttalerne.

Avansert løsning ;) :

Det man kan gjøre er å sette inn en liten kondensator mellom der jord ledningen på signalkabelen er koblet til forsterkeren (inni den høyttaleren signal kabelen går til). altså lodde av lederen og lodde inn en kondensator mellom den og forsterkeren.. da vil antaglig vis problemet være løst.. du kan også ta en feritt kjerne

(liten svart metall ring pleier å ligge rundt ledningene som går til powerknapp, hdd LEDs o.l. på kabinettet. denne kan du bare ta av og bruke)

Som du surrer signal kabelen gjennom... dette vil også redusere støy..

Lenke til kommentar
Åpne miksepanelet (høyttalersymbolet i nedre hjørne) og velg Mute på alle innganger. Hjelper det?

6917072[/snapback]

Takk for forslag.

Nei, det hjelper ikke å dempe alle. Det virker som det er dårlig skjerming. Når jeg beveger kabelen fra laptop til forsterker/høyttaler blir det forandring i støy. Det rare er at det ikke er støy når jeg kopler forsterkeren/høyttalerne til mine andre laptoper.

Lars990

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...