Gå til innhold

Studio 60 on the Sunset Strip

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg har skrevet et slags "essay" om Studio 60, og hvorfor det endte slik. Håper noen gidder å lese det, og kanskje si hva de syntes både om mine meninger og om det skriftlige.

Hva skjedde med ”Studio 60”?

Aaron Sorkins siste TV-drama, Studio 60 on the Sunset Strip, handler om et ”live comedy show”, ganske likt Saturday Night Live. Her får vi innblikk i hva som skjer i bakgrunnen på hva som skjer før, under, og etter sending. Blant skuespillerne finner vi Matthew Perry (Chander i Friends), Bradley Withford (Josh fra The West Wing) og Amanda Peet (Jack fra Jack & Jill) for å nevne noen av de talentfulle skuespillerne. I likhet med Sorkins andre produksjoner, er det mye dialog. Serien har mange likhetstrekk med The West Wing, hans største suksess, men spiller enda mer på humor.

Men hvorfor gikk det som det gikk med serien? NBC valgte å bare gi Studio 60 én sesong på luften; seertallene var ikke gode nok til at det skulle lønne seg, noe som ikke er rart når det koster ~3 mill dollar å produsere én episode. Men med et slikt cast skulle man tro at dette var årets største hit. Det trodde man hvert fall etter å ha sett piloten. En ærlig og original serie med herlige dialoger og glimrende skuespillere var førsteinntrykket. Og for mange – blant annet meg – sitter fremdeles med det inntrykket. Men noen deler tydeligvis ikke våre meninger; piloten hadde over 13 millioner seere, og den sekstende episoden hadde 6 millioner. De siste seks episodene av sesongen sendes nå, mens andre toppserier er ferdigsendt, og den forrige episoden, The Disaster Show, hadde kun 3,9 millioner seere. Riktignok var dette i en periode der få personer ser på tv og NBC hadde gjort lite for å promotere serien igjen.

Jeg skal prøve å få frem hva jeg tror er grunnen til de lave seertallene.

For det første, så kan jeg nevne kristentemaet. Jeg personlig ble ikke støtt av dette på noen måte, tvert imot likte jeg det, men det er klart at det finnes personer der ute som ikke syntes at det er passende. Det er et tema som blir tatt opp veldig tidlig; allerede i piloten, som starter med en sketsj kalt ”crazy christians” som ikke kommer på luften fordi kristne kunne bli fornærmet av den. Den sketsjen, og lignende sketsjer blir et tema gjennom hele serien.

Sketsjene var ikke morsomme. Studio 60 ble fremstilt som det beste og morsomste programmet på TV, men likevel var ikke sketsjene morsomme. Dette ødelegger troverdigheten til serien og karakterene. Matt og Danny later til å tro at det de holder på med er fryktelig viktig for Hollywood, men dessverre virker det ikke som programmet de lager er noe bra. Det gjør at man ikke får den respekten for karakterene som man gjerne fikk i The West Wing, der de styrte en hel nasjon, og avgjørelsene var faktisk viktige.

Man trodde man skulle få en komedie. For mange var det Matthew Perry som fikk de til å se på serien, og da forventer man Friends2k. Dessverre er det mange som har misforstått. Studio 60 er ikke en komedie. Det er en dramaserie med morsomme personer. Matt Albie har enkelte hysterisk morsomme kommentarer, men det gjør ikke serien til en komedie. Det er på samme måte som Tarantinos filmer. Trailerne for serien i forkant fremstilte også Studio 60 som en komedie, med sitt fokus på de morsomme kommentarene i piloten. Hvis man tror man skal se en komedie, så forventer man å le mye.

For smart? Dette har blitt påstått gjentatte ganger, og ut i fra undersøkelser, later det til å stemme. Majoriteten av seerne (som har stått løpet ut) er eldre personer, og det er ikke de som ser mest på TV. På forhånd ble fokuset stilt på en yngre gruppe av seere enn de som egentlig kom til å se på serien.

Jeg kan selvfølgelig skylde på NBC nå. De ga Studio 60 en forferdelig sendetid. Det virker ikke som de har hatt lyst til å sende mer av det, de har ikke gitt det nok sjanser. Hadde de sendt det på en annen dag, i TV-sesongen, tror jeg alt kunne vært annerledes. Selv om det er andre ting som spiller inn også, som jeg har nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Fantastisk serie, visste faktisk ikke at den kun fikk en sesong før jeg leste denne tråden. Den skal definitivt anskaffes på DVD. Amanda Peet er så deilig at det er tidvis vondt å se på.

Lenke til kommentar
Fantastisk serie, visste faktisk ikke at den kun fikk en sesong før jeg leste denne tråden. Den skal definitivt anskaffes på DVD. Amanda Peet er så deilig at det er tidvis vondt å se på.

8802750[/snapback]

Mhm, fikk amanda peet-feber jeg og etter Studio 60. Liker du Zach Braff (Scrubs) kan du se om du får med deg "The ex" også, hvor hun spiller

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...