-kga- Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hører ofte att roping og høye lyder kan utløse snøskred, er det sannt? Klarer ett menneske og skape så store luftvibrasjoner med å rope att det er fare for snøskred, eller er det en myte? Kankje ekkoet forsterker vibrasjonene på no vis slik att det utløser ett skred? Noen som har fakta om dette? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Lyd er bevegelse, veldig enkelt sagt, og da er det fint mulig å utløse et skred, eller å knuse et glass for eksempel. Eksempel og mer informasjon finner du her: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acousti...glass/glass.htm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hvis noen står nede i en dal og roper oppover mot en snøfonn i et fjell så er det lett å tenke at lyden kan utløse skredet. Men hvis man står oppe på en snøfonn oppe i et fjell og hører noen rope nede fra dalen så er det forsvinnende lavt lydnivå som når frem. Når det gjelder å utløse skred så tror jeg lys har forsvinnende lite å si. Jeg tipper at et vindpust har mye mer å si. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Lyd er bevegelse, veldig enkelt sagt, og da er det fint mulig å utløse et skred, eller å knuse et glass for eksempel. Eksempel og mer informasjon finner du her: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acousti...glass/glass.htm 6915393[/snapback] Er enig med Ueland... lyd i bevegelse kan rive ned hva som helst bare du får den riktige frekvensen over lang nok tid.. du kan rive ned bruer om du finner riktig lydfrekvens. så jeg vil anbefale på det sterkeste å ikke skrike i fjellet hvor det er snøskredfare med mindre det er om død og liv allerede! Lenke til kommentar
varmit Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Er nok litt uenig med deg der. At en man kan skrike og få en bro til å rase sammen, er jeg skeptisk til. Har sett at et menneske akkurat kan klare å knuse et glass, men ikke noe serlig mer en det. Men at man kansje kan få til en del vibrasjonerom man er en gruppe på et par millioner, ser jeg ikke bort i fra Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Er nok litt uenig med deg der.At en man kan skrike og få en bro til å rase sammen, er jeg skeptisk til. Har sett at et menneske akkurat kan klare å knuse et glass, men ikke noe serlig mer en det. Men at man kansje kan få til en del vibrasjonerom man er en gruppe på et par millioner, ser jeg ikke bort i fra 6943304[/snapback] Er ikke et menneske som klarer å lage den frekvensen.. det trengs noe annet til, et lydanlegg som lager høye toner og shit, og får fram den riktige frekvensen.. om noen klarer det.. veit jeg ikke men det er mulig! Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Lyd kan fint utløse skred. Det skal nok være ganske på kanten for å rase fra før hvis et menneskerop skal kunne utløse det. Skudd kan lettere utløse skred, men da må det allerede være skredfare og det må være litt på kanten til å rase . Det med å rive ned broer og sånnt med lyd, det er nok mulig hvis lyden er høy nok, men da skal den være rimelig høy... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Henger meg på simen jeg. Et menneske kan aldri lage tilstrekkelig trykk i lufta (lydtrykk) for å kunne sette snø i bevegelse, spesielt når lydtrykket reduseres så kraftig over avstand. Kanskje om det var en detonasjon eller lignende, da kjenner man jo trykket som et spark i brystkassa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå