questra Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 PCen min: RAM http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=5199 HK http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303592&cks=PRL CPU http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307538&cks=PLS Skjermkort http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307405&cks=SER Disker http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308744&cks=PRL Maskinen min kjører f.eks. WOW helt perfekt på maks innstillinger. Et spill som Tiger Woods 2006 går også knirkefritt i utgangspunktet, men jeg merker fort at maskinen blir "sliten". Etter å ha spilt Tiger Woods en liten stund (jeg booter maskinen før jeg starter), så begynner det så smått å hakke og grafikken glir ikke like lett. Etter en time kan det gå virkelig trått. Hva kan dette skyldes? Dårlig frigjøring av minne? Jeg har, som dere ser, "bare" 1gb minne. Det er riktignok bra kvalitet på denne gb'en. Er nøkkelen å skaffe seg 2gb minne? Eller er det andre ting som holder igjen? Feks hovedkortet mitt tror jeg ikke er spesielt bra. Selv om en AMD-cpu nok hadde vært bedre til spill (i følge testene på HW), så skal vel min Pentium 4 640 3.2GHz holde i massevis. Football Manager 2006 synes jeg også kunne gått en smule raskere. Noen som klarer å konkludere med hva som er weakest link i maskinen min? Veldig takknemlig! Gidder ikke kjøpe RAM til 3000 kr hvis det er noe annet som bør byttes ut. Lenke til kommentar
questra Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Jeg har forøvrig denne CPU-viften: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306555&cks=SPK Skjermkort-viften min er den som følger med innebygd i skjermkortet. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Kan være varmeproblemer.... (skjermkorte) Har du god gjenomtrekk i pcen? Endret 22. september 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 1GB RAM til er neppe å forakte. "Problemet ditt kan komme av at mer og mer minne blir spist opp under spilling og maskinen må begynne med mer paging som vil få ting til å gå saktere". Litt kronglete sagt, men om maskinen bruker mer fysisk minne enn det som er tilgjengelig blir data mellomlagret på disken. Som er mye tregere enn minnet. Har ikke peiling på de spillene du snakker om, men vet det er en fordel med 2GB i BF2 Et annet alternativ er temperatur problemer. Mulig maskinen går varm. Sjekk temps på prosessor, grafikkort og hovedkort. Sjekk at kjølere sitter skikkelig og at det ikke ligger mye støv i kjøleribber. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Når det gjelder minneoppgradering er det lureste å selge det flotte OCZ DDR-minnet ditt, og heller kjøpe 2x1024 MB billig DDR2 RAM. Problemet er vel at RAM ikke er særlig billig for øyeblikket. Lenke til kommentar
MBR Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Hadde samme hovedkort som deg,samme CPU,DDR2 5400 minne og X800. Gikk over til ASUS P5W DH og PC`n ble som en annen verden. Har lest et eller annet sted at det 915 brikkesettet ikke er bra. Endret 22. september 2006 av MBR Lenke til kommentar
questra Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Jepp. Vurderer sterkt å anskaffe 2 x 1024 DDR2. Interessant dette du sier med hovedkort. Har på følelsen av at maskinen min underpresterer med tanke på at jeg har kraftig skjermkort, CPU og RAM. Du synes jeg bør kjøpe dette? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321774 Forslag til RAM jeg kan kjøpe? Forslag til hvor det er best sjanse for å få solgt RAMen jeg har nå? Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Jeg har samme skjermkort som deg, og jeg opplevede at temperaturene økte. Så jeg kjøpte en ny kjøler Nå må du også ta i betraktning at det er varmt ute. Skjermkortet mitt er ca. 5 grader varmere om sommeren. (Idle) Edit: Jeg er ganske sikker å at det er dette som er poblemet, da jeg opplevede det samme selv. Endret 22. september 2006 av Rikkely Lenke til kommentar
MBR Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Det ble mye bedre ved bytte av Hovedkort og bruk av de gamle komponentene ja, men sier ikke at du burde kjøpe P5W DH. Det finnes sikkert andre alternativer. Kjempefornøyd med P5W DH jeg nå. Kjøpte dette med tanke på senere oppgraderinger som jeg nå har gjort i ettertid. (E6600 og 2x1GB 6400C4 EPP Ram) Jeg hadde også montert en slik kjøler som RIKKely referer til. Ønsker du å bytte til P5W DH må du og ha DDR2 Ram. Endret 22. september 2006 av MBR Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Kanskje ABIT AW9D-MAX. Hørt mye bra om det, men du må legge i noen tusen til minne også så det blir noe dyrt. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Er nok et varmeproblem, et problem med minne vil i utgangspunktet forløpe seg anderledes.. Åpne pc`n og sett en bordvifte mot og se om dette hjelper, om ikke så ville jeg kanskje lagt ny goop på både prosessor og skjermkort.. Kunsten med feilsøking er å ikke ta for drastiske steg med en gang, kjøpe nye ting trenger ikke å løse noe om problemet ikke er der, det er bare det at sannsynligheten er stor for at det er varme.. Har ikke det hk der mulighet for å sjekke varme på minne, cpu og skjermkort i windows? En naturlig sjekkliste kan være; 1; cpu 2; Skjermkort 3; minne 4; PSU 5; HK, (sjekke om chipset kjøleren funker etc) Om ikke det er noe her så kanskje ta en nyinstallering av windows, kan være en driver som skaper for mye varme og.. Dette ville jeg kanskje gjort rett etter¨å ha satt luft rett inn i kabinettet.. Dette er bare min måte å feilsøke på, noen har sikkert andre/bedre måter.. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Kan godt hende det er memory leak i Tiger Woods. Ingen spel skal gå som sirup med *bare* 1 GB ram Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Prøv DETTE (Everest) programmet og sjekk temps evt post her. Lenke til kommentar
questra Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Spilte noen hull på TW 2006 med CPU-viften på full guffe: Temp CPU: 60-70 grader Temp hovedkort: 45-50 grader Trial-versjonen av Everest gir ingen info om temperatur på skjermkort. Endret 22. september 2006 av questra Lenke til kommentar
Battone Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Er vel egentlig ganske så høyt om du bare testet.. Hvilket kabinett har du og i så tilfelle har du noen kab. vifter.. Vet ikke hvilken temp. den cpu`n max tåler, men generelt så bør man vel ikke ligge over 60 grader ved "hardt bruk", men den skal ikke begynne å slite før rundt 85 grader. Det er bare det at levetiden på cpu`n blir mindre. Når du nevner temp på hk, som og er litt høyt så kan det være ett potte tett kabinett du har.. Som agt ta bort en sidedør og som det hjelper på temperatur, for deretter å prøve å spille over litt lengre tid og se om det samme skjer nå.. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Skjermkort temp heter "GPU diode" i Everest. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Last ned AtiTool. Det gir deg en ganske god måling av temperatur på skjermkort. Når du går ut av et spill, vil skjermkorttemperaturen gå ned fort som f. AtiTool inneholder en graf som viser deg hvordan temperaturene har vært i en liten periode. AtiTool kan også styre viftehastighetet på skjermkoret. Lenke til kommentar
questra Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 (endret) GPU ligger på rundt 65 grader. Endret 23. september 2006 av questra Lenke til kommentar
questra Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Er 65 grader på skjermkortet så mye at det går nevneverdig ut over ytelsen? Ny opplysning: det høres ut som om maskinen begynner å mellomlagre på disk etter en stund med spilling (TW 07) på maks grafikk. Det kan være memory leak i spillet, men jeg mener at dette også skjer ved andre tunge operasjoner med en viss varighet. Bør jeg bare gå til innkjøp av 2gb ram? Og evt nytt hovedkort? Noen som vet hvor jeg (i såfall) kan få solgt pent brukt ram og hovedkort? (link i åpningsinnlegget.) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hva med å bruke Task Manager til å sjekke om du faktisk bruker opp den RAM-en du har, og for å finne ut hvor mye RAM du egentlig trenger? Under Performance så sjekker du Commit Charge og Peak. Det er hvor mye minne (fysisk og swap-file) som makismalt har blitt brukt. Er denne større enn antall fysisk minne du har (1GB) så trenger du mer minne. Husker ikke hva alt det der heter i Norsk XP desværre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå