Gå til innhold

Send ungdommen til IRAK

Anbefalte innlegg

1) Et godt botemiddel kunne være å gi flere lekser eller øke "åpningstida" til å omfatte både fredags kveld og lørdag. Tradisjonelle ute- og feste-dager. Hold ungene mer på skolen, så minker problemene og samtidig blir de kanskje litt flinkere også.

2) Strenge straffer for fyll, hærverk, tyveri og slikt.Spesielt har jeg tro på straffarbeid der ungdom må jobbe for føda.

3) Økende straff ved økende "forbrytelser" Send dem ut at landet når de har forbrutt seg 3 ganger. Innfør altså prikkbelastning på rullebladet. Akkurat som i trafikken! 3 prikker: Vips tvangstjeneste i det militære i Afgahnistan eller Irak for eksempel

Ned med ungdomskrimmen!

Hilsen Illsinna gamlis! :devil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir litt farlig når vi skal tvinge folk inn i livsfarlige krigssituasjoner. Ikke bare vil det være farlig for den det gjelder, men du kan jo tenke deg hvordan det ville godt i Irak hvis alle soldater var uerfarne skole-drop-outs  :roll:

6915225[/snapback]

Får bruke de som decoys(lokkeduer?). De som klarer 3 oppdrag uten å dø får dra hjem igjen. Løpe frem og tilbake så fienden ikke skjønner helt hvem de skal skyte på, for så og bli overmannet. :hmm:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke begynne med tvangsarbeid i Norge?

Hvis du må i fengsel så må du jobbe med f.eks graving av grøfter og sånt. Og ellers andre arbeid som er "negerarbeid". (unnskyld denne uttalelsen, ikke ment som rasisme men de fleste vet vel hva det betyr).

Er uansett flest arbeidsledige som er kriminelle, trur jeg. Og det å måtte jobbe ville vel ha vært en bedre straff enn å sitte inne i et rom med kabel-tv.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke begynne med tvangsarbeid i Norge?

Hvis du må i fengsel så må du jobbe med f.eks graving av grøfter og sånt. Og ellers andre arbeid som er "negerarbeid". (unnskyld denne uttalelsen, ikke ment som rasisme men de fleste vet vel hva det betyr).

Er uansett flest arbeidsledige som er kriminelle, trur jeg. Og det å måtte jobbe ville vel ha vært en bedre straff enn å sitte inne i et rom med kabel-tv.

6915317[/snapback]

enig.

hvem er det som har noe imot en liten ferie etter å ha rana noen, eller gjort noe kriminelt?

Lenke til kommentar

Synes det er en meget god løsning jeg..

Feks: Vi har ikke dødstraff i Norge, noe jeg synes er veldig bra. Hvis da livstidsfanger bruker tiden sin på arbeid o.l, så vil jo de faktisk bidra til samfunnet, dermed er det ikke bare mer humant, og forsvarlig ovenfor menneskerettighetene, men også billigere, og lønsomt for samfunnet :) Win-Win!

Menneskerettighetene sier du har rett til å leve, den rettigheten har du ikke hvis staten kan ta det fra deg! Samtidig, når man vet at mange uskyldige blir dømt til døden, er det absolutt noe man bør ta avstand fra!

Lenke til kommentar

Å passivt sone dommer blir man neppe ofte bedre mennesker av, så for all del - å måtte arbeide for kostnadene man har påført/påfører samfunnet er ikke negativt. Derimot er det å gå litt for langt å innføre tvungen militær utenlandstjeneste for unge lovbrytere ;).

Når det gjelder ungdom som skeier ut vil ikke mer lekser hjelpe (denne påstanden er nok med for å provosere litt ;). Hvis seriøst ment er den direkte latterlig). Et moment kan derimot være at foreldre må være foreldre (grensesettere og forbilder) og ikke medgjørlige bestekompiser for barna sine.

Lenke til kommentar
1) Et godt botemiddel kunne være å gi flere lekser eller øke "åpningstida" til å omfatte både fredags kveld og lørdag. Tradisjonelle ute- og feste-dager. Hold ungene mer på skolen, så minker problemene og samtidig blir de kanskje litt flinkere også.

Jeg gikk på skolen på lørdager også, de første årene. Og ja, det ville kanskje satt en demper på fredags-festingen. (Eller snarere flyttet den til lørdagen.)

Men lange og mange skoledager hjalp ikke på urokråkene den gangen, de kom nemlig bare av og til på skolen uansett.

2) Strenge straffer for fyll, hærverk, tyveri og slikt.Spesielt har jeg tro på straffarbeid der ungdom må jobbe for føda.

Ordbruken er ikke likegyldig her. Straffearbeid er litt gått ut på dato, men personlig synes jeg det er helt greit at ungdom må jobbe for å betale for skadeverk. La oss kalle det samfunnstjeneste, så synes jeg det er en god ting.

3) Økende straff ved økende "forbrytelser" Send dem ut at landet når de har forbrutt seg 3 ganger. Innfør altså prikkbelastning på rullebladet. Akkurat som i trafikken! 3 prikker: Vips tvangstjeneste i det militære i Afgahnistan eller Irak for eksempel

6914992[/snapback]

Et progressivt straffenivå for gjengangere har jeg vært talsmann for mange ganger her på forumet. Ikke noe "3 strikes out", men rett og slett at straffene øker etterhvert. Alle fortjener en sjanse eller to, men når vi når 20 og 30 så er det på tide å vurdere om ikke kvoten er oppbrukt.

Sende norske statsborgere ut av landet eller i krig er bare tull. Men vi kunne kanskje importere noen sersjanter fra US Army og opprette en rekruttskole for ungdom som ikke har lært folkeskikk og normer i hjemmet... ;)

Geir :)

Lenke til kommentar

6914992[/snapback]

Synes dette var en glimrende ide. Tre butikktyverier = dødsstraff. Det er det jeg alltid har sagt: "Drep alle ekstremistene." Og å stjele en bukse er ganske ekstremt, ikke sant? De har et lignende system i USA og sist jeg sjekket tror jeg de hadde kvittet seg med kriminalitet fullstendig gitt :)

Lenke til kommentar

Nå vandrer vi litt off topic, men: Nei, det amerikanske systemet utrydder ikke kriminalitet. Men spør du en av de 23 andre ofrene for en norsk vanekriminell det sto om i avisen her om dagen, (om jeg husker rett, var det hans 26. dom, hvorav flere for voldsbruk) ville de nok synes det var greit om han hadde sittet inne.

Straffer har flere hensikter, inkludert den almenpreventive (si at det ikke lønner seg) og den individuelle straff. Jeg synes folk har for lett for å glemme den tredje: Å beskytte samfunnet og ofrene mot gjentagelse.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt for å beskytte almennheten mot kriminelle gjengangere, men det er ikke lett dette med straff. Og vi kan ikke godt la de som er utsatt for dem sette listen. Hadde min datter blitt voldtatt hadde jeg sagt "henrett alle voldtektsmenn", men jeg innser jo at det gjerne er mer konstruktivt å skjære over snabben med en sløv, rusten kniv istedenfor ;) Fra spøk til alvor. Jeg skulle gjerne ha visst mer om hvordan resultatene er av den type straffearbeid hvor den dømte gjør bot for seg. Jeg mistenker nemlig at en botsøvelse er bedre enn normalt straffearbeid. Det jeg mener er at vandaler får reparere skader av vandalisme osv så langt det er praktisk mulig med botsarbeide som har sammenheng med den forbrytelsen man har begått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...